dinsdag, 28 september 2021

Waarom Belgen nog geen ‘sjoemelcompensatie’ kregen van VW

Geschreven door  Dieter Quartier
Waarom Belgen nog geen ‘sjoemelcompensatie’ kregen van VW © Volkswagen AG
Net als in Amerika kregen VW-eigenaren in Duitsland een vergoeding toegekend voor de sjoemelsoftware die in hun auto zat. In de andere lidstaten kunnen gedupeerden niet rekenen op een tegemoetkoming van Volkswagen Groep, tot ergernis van Europees commissaris Didier Reynders.


Volgens De Tijd ergert Reynders zich aan 'de slechte wil' van het Duitse autoconcern, 'dat buiten Duitsland even doortastend mag optreden als op zijn thuismarkt.' 

De Europese commissaris voor consumentenbescherming vindt het niet kunnen dat Volkswagen Groep (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche...) in Duitsland wel al een compensatieregeling heeft uitgewerkt voor klanten die een sjoemeldiesel kochten, maar dat het daarmee aarzelt in veel andere landen, waaronder België.

“Het is tijd dat we de Europese consumenten laten weten dat een bedrijf tijd rekt en probeert te voorkomen dat het gedupeerden moet compenseren op een moment dat de veroordelingen een voor een binnenlopen”, zegt Reynders. 

Meer dan de situatie aan de kaak stellen kan de Belgische Eurocommissaris niet: hij heeft geen juridische middelen om Volkswagen tot meer haast of inschikkelijkheid te dwingen, aldus De Tijd.

Al 30 miljard aan compensatie 

Volkswagen betaalde tot nu toe al 30 miljard euro aan compensaties aan gedupeerde klanten. Het gros daarvan ging naar de VS. In Nederland en Italië werd de constructeur door de rechtbank gedwongen tot het betalen van schadevergoedingen. In Duitsland werd een schikking getroffen met eigenaren van een VW, Audi, Skoda of Seat, die zich massaal hadden verenigd.

In ons land lopen eveneens enkele rechtszaken, maar VW AG werpt alle mogelijke middelen in de strijd om geen schadevergoedingen te moeten betalen. De schadeclaims berusten onder meer op de bewering dat de aangekochte auto minder waard zou zijn bij herverkoop.  

De sjoemelsoftware zorgde ervoor dat bepaalde Euro 5-diesels in testomstandigheden (en dus ook tijdens de homologatie) hun NOx-uitstoot kunstmatig beperkten om aan de emissienormen te voldoen, maar in het werkelijke leven deze norm tientallen keren overschreden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy