vrijdag, 24 september 2021

Mercedes gaat samen met Stellantis en Total batterijen bouwen

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes gaat samen met Stellantis en Total batterijen bouwen © Daimler AG
Stellantis en Total Energies verwelkomen Mercedes-Benz als nieuwe partner in Automotive Cells Company (ACC), een onderneming die tegen 2030 jaarlijks zo’n 120 GWh aan batterijcellen moet kunnen produceren. Ter vergelijking: Tesla’s Gigafactory in Berlijn haalt 50 GWh per jaar.

21C0603 004ACC is het resultaat van het initiatief dat in 2020 door Stellantis en TotalEnergies is genomen en door de Franse, Duitse en Europese autoriteiten wordt gesteund, om een Europese batterijkampioen voor elektrische voertuigen te creëren. 

ACC heeft tot doel batterijcellen en -modules voor elektrische voertuigen te ontwikkelen en te produceren met de klemtoon op veiligheid, prestaties en concurrentiekracht, en daarbij het hoogste kwaliteitsniveau en de kleinste koolstofvoetafdruk te waarborgen. Nu Mercedes-Benz toetreedt, wordt het capaciteitsplan van ACC opgetrokken tot minstens 120 GWh tegen 2030. 

Als we vertrekken van een gemiddelde batterijgrootte van 80 kWh, dan zou het om 1,5 miljoen batterijpakketten per jaar gaan.

Broodnodige investering

Er gaat een investering mee gemoeid van ruim zeven miljard euro. Dat kapitaal komt van de drie partijen, maar ook van Europese, Franse en Duitse subsidies. De oprichting van deze Europese batterijkampioen zal Europa helpen om de uitdagingen van de energietransitie in de mobiliteit aan te pakken en zijn bevoorradingszekerheid van een belangrijke component voor de elektrische auto-industrie te waarborgen.

Momenteel zijn Europese autobouwers veel te afhankelijk van de Aziatische leveranciers (CATL, Samsung SDI, Panasonic, LG Chem), wat tot gevaarlijke situaties kan leiden – iets wat pijnlijk duidelijk werd enkele jaren geleden, doen er een groot tekort was, en door de pandemie ronduit dramatische niveaus bereikte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy