donderdag, 23 september 2021

Semipublieke laadpalen zullen zichzelf terugbetalen

Geschreven door  Dieter Quartier
Semipublieke laadpalen zullen zichzelf terugbetalen © PimHendriksen.com New Motion
Zoals het er nu naar uitziet, zullen bedrijven die in laadinfrastructuur investeren, de gemaakte kosten voor 200 procent kunnen aftrekken. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden.


De federale overheid wil het aantal laadpalen in ons land exponentieel doen groeien om de switch naar elektrisch rijden haalbaar en zinvol te maken. Een deel van die laadpalen zal publiek zijn, maar de meerderheid zal de vorm moeten aannemen van semipublieke laadpunten.

Semipubliek wil zeggen dat de laadpaal op een privéterrein staat, maar wel toegankelijk is voor bezoekers. Denk aan de laadpunten die je vindt bij Ikea, Delhaize, Lidl, enzovoort. De regering wil dat kmo’s dit voorbeeld volgen en voorziet daartoe een verhoogde aftrek van de investeringskosten.

Hoeveel kost zo’n paal dan echt?

Bedrijven die tussen 1 september 2021 en 31 december 2023 laadinfrastructuur plaatsen, kunnen rekenen op maar liefst 200% belastingaftrek. Van 1 januari 2023 tot 31 augustus 2024 zou dit percentage dalen tot 150%. 

De voorwaarde is wel dat de laadpaal ook (semi-)publiek toegankelijk is voor derden of buurtbewoners. Toegankelijk wil daarom niet zeggen gratis: de gebruikers betalen voor het gebruik en de stroom aan de eigenaar of uitbater van de laadpaal.

Als we vertrekken van een kostprijs van € 5.000 voor de plaatsing van een laadpaal met twee uitgangen, dan mag de onderneming € 10.000 in mindering brengen van zijn omzet, weliswaar gespreid over meerdere jaren.

Als de onderneming belast wordt aan 25 procent, dan levert deze investering een belastingvoordeel op van € 2.500. De paal kost netto met andere woorden € 2.500 – de helft van de investering dus. Bovendien kan het bedrijf een deel van de kosten ook recupereren door een marge te nemen op het stroomtarief. 

Terugverdienmodel

Als het bedrijf elektriciteit aankoopt aan € 0,18 per kWh en deze doorverkoopt aan € 0.28, dan levert dat een opbrengst op van € 365 per jaar als de paal dagelijks gemiddeld 10 kWh aflevert aan een betalende klant. 10 kWh is vandaag de gemiddelde capaciteit van een plug-inhybride en, afhankelijk van het model, 10 tot 40 procent van een BEV-accu.

Op termijn zal de laadpaal zichzelf terugbetalen, maar veel zal afhangen van de mate waarin hij gebruikt wordt door derden. Bedrijven hebben er daarom alle belang bij om hun palen open te stellen en te promoten bij buurtbewoners en op laadapps.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy