dinsdag, 21 september 2021

Nu bestellen is de boodschap: tot een jaar wachten op nieuwe auto door chiptekort

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nu bestellen is de boodschap: tot een jaar wachten op nieuwe auto door chiptekort © BMW Group
Terwijl de leveringstermijn van een nieuw bestelde auto normaliter ergens tussen één en drie maanden bedraagt, heeft het wereldwijde chiptekort vandaag aanzienlijke gevolgen voor wie een auto bestelt. Bij verschillende modellen lopen de leveringstermijnen namelijk op tot 12 maanden. Wie volgend jaar in de lente of de zomer met een nieuwe auto wil rijden en zijn opties en kleur zelf wil kunnen kiezen kan dus maar beter nu zijn bestelling plaatsen.



Door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders loopt de productie van nieuwe auto’s bij talloze constructeurs vertraging op en worden fabrieken geconfronteerd met productieonderbrekingen. Het wachten op een nieuwe auto duurt in heel wat gevallen dan ook langer dan ooit, en zeker wie een auto met heel wat technologische snufjes bestelt moet erg veel geduld oefenen. Bovendien is er nog niet meteen beterschap in zicht en ziet het er naar uit dat de lange leveringstermijnen nog een hele periode (en zelfs tot in 2023 of 2024) aan zullen houden. Volgens marktstudiebureau AlixPartners zullen door de chipcrisis in 2021 niet minder dan 4 miljoen auto’s minder gebouwd worden dan initieel voorzien, wat zo’n € 90 miljard verlies oplevert voor de constructeurs.

Nu bestellen als je je auto op de voorziene datum wil

De normale leveringstermijn kan in het ergste geval zelfs tot een volledig jaar uitlopen, wat niet alleen erg vervelend is voor de merken, die hun inschrijvingscijfers hierdoor zien teruglopen, maar zeker ook voor de bestuurders die hun nieuwe auto nu pas veel later dan voorzien in ontvangst zullen kunnen nemen.

Het is dan ook aangeraden om - wanneer je leasecontract binnenkort ten einde loopt of je auto aan vervanging toe is – sneller te beginnen met het vervangingsproces dan in normale omstandigheden. Een andere optie is natuurlijk om voor een stockwagen te opteren, al zal die dan waarschijnlijk niet helemaal overeenstemmen met je ideale auto op het vlak van kleuren, bekleding en opties, en zal ook dat aanbod er niet groter op worden. Een tweedehandswagen kan ook een alternatief zijn, maar de vraag ernaar is door de lange leveringstermijn van nieuwe exemplaren momenteel erg groot en het aanbod eerder beperkt, waardoor de prijzen nu relatief hoog zijn.

Sommige modellen hebben minder last van het chiptekort, omdat merken vaak voorrang geven aan de uitvoeringen waar ze de grootste marge op kunnen realiseren, maar een precieze lijn valt daar niet in te trekken, blijkt uit het overzicht van de leveringstermijnen hieronder.

Meer dan een jaar wachten

Onze Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport maakten een overzicht van de auto’s waar je vandaag het meeste geduld moet voor oefenen. Recordhouder is de Audi e-tron GT, die maar liefst 14 maanden op zich laat wachten, maar ook de nieuwe Audi Q4 e-tron vraagt veel geduld van de koper, met een leveringstermijn van een vol jaar. Hetzelfde geldt voor de elektrische Dacia Spring en de plug-in hybride Mercedes A 250 e. De nieuwe (elektrische) BMW i4 en iX vragen 9 maanden geduld, net als de Opel Zafira-e Life. In onderstaand lijstje vind je de geschatte leveringstermijnen voor een hele reeks modellen terug. Haast je dus naar de dealer als je een van die auto’s nog op het voorziene tijdstip in ontvangst wil kunnen nemen. 

UPDATE: De Belgische Audi-invoerder liet ons naar aanleiding van dit artikel weten dat de informatie van Auto, Motor & Sport ongetwijfeld correct is voor de Duitse markt, maar dat de situatie in België anders is voor Audi, dat andere quota heeft. Zo is de elektrische Audi e-tron GT bij ons al na 3 maanden leverbaar volgens Audi, terwijl ook de Q4 e-tron na 7 in plaats van de vermelde 12 maanden leverbaar is. De e-tron SUV zou dan weer tegen januari kunnen geleverd worden en niet pas na 8 maanden zoals we vermeldden naar aanleiding van de Duitse info.

Elektrische auto’s

Merk en Model - Maximale leveringstermijn

Audi e-tron GT - 3 maanden UPDATE

Audi Q4 e-tron - 7 maanden UPDATE

Audi e-tron -  4 maanden UPDATE

Dacia Spring - 12 maanden
BMW i4 - 9 maanden
BMW iX - 9 maanden
Opel Zafira-e Life - 9 maanden
Tesla Model S - 8 maanden
BMW iX3 - 7 maanden
Ford Mustang Mach-E - 7 maanden
Opel Mokka-e - 7 maanden
Toyota ProAce Verso elect. - 7 maanden
Honda e - 6 maanden
Hyundai Ioniq 5 - 6 maanden
Kia e-Niro - 6 maanden
Mazda MX-30 - 6 maanden
Mercedes EQC - 6 maanden
Skoda Enyaq iV - 6 maanden
VW ID.3 - 6 maanden
VW ID.4 - 6 maanden
Opel Corsa-e - 5 maanden
Nissan Leaf - 4 maanden
Renault Twingo electric - 4 maanden
Renault Zoë - 4 maanden
Tesla Model 3 - 4 maanden

Auto’s met verbrandingsmotor

Merk en Model - Maximale leveringstermijn

Mercedes A 250 e - 12 maanden
Citroën C4 Cactus - 8 maanden
Peugeot 3008 - 8 maanden
Audi A6 Avant TFSI e - 7 maanden
Fiat 500 - 7 maanden
Mercedes C-Klasse - 7 maanden
BMW X3 plug-in hybride - 6 maanden
Opel Mokka - 6 maanden
Opel Grandland - 6 maanden
Renault Captur - 6 maanden
Skoda Octavia - 6 maanden
Toyota RAV4 - 6 maanden
VW Tiguan - 6 maanden
Kia Ceed - 5 maanden
Kia Sportage - 5 maanden
Mazda CX-5 - 5 maanden
MINI - 5 maanden
Nissan Qashqai - 5 maanden
BMW 3-Reeks - 4 maanden
Ford Kuga - 4 maanden
Hyundai i30 - 4 maanden
Mercedes GLB - 4 maanden
Mercedes GLC - 4 maanden
VW Golf - 4 maanden
VW Passat - 4 maanden

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy