dinsdag, 21 september 2021

Renault ElectriCity moet grootste Europese productiecentrum voor EV’s worden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Renault ElectriCity moet grootste Europese productiecentrum voor EV’s worden © Groupe Renault
De drie Renault-fabrieken van Douai, Maubeuge en Ruitz in Hauts-de-France vormen samen ElectriCity. De Franse constructeur wil er het grootse, meest competitieve Europese productiecentrum voor elektrische voertuigen van maken en zo een koolstofneutraal, duurzaam ecosysteem creëren.


In het kader van het begin 2021 onthulde “Plan Renaulution”, dat elektrificering tot prioriteit maakt, vormde Renault de drie productiesites om tot de kern van haar elektrificatieprogramma. ElectriCity telt 5.000 medewerkers die tegen 2025 in Hauts-de-France meer dan 400.000 elektrische auto’s per jaar moeten bouwen volgens de plannen van Renault. Het merk wil er de belangrijkste en meest competitieve productie-eenheid van Europa van maken en investeerde meer dan € 550 miljoen om de fabriek van Douai om te vormen naar dé productiesite voor elektrische auto’s bij uitstek.

Hightech productiesite

In de fabriek van Douai wordt de nieuwe Mégane E-Tech Electric die volgend jaar op de markt komt als eerste model voorbereid op de serieproductie. De productiesite heeft een bijzondere status binnen de onderneming als plaats waar heel wat emblematische Renaults werden gebouwd. Zo liepen de Renault 5, de Scénic, de Fuego en de Renault 19 er van de band. De site bevindt zich vandaag dus op een keerpunt en zal beginnen met de bouw van elektrische auto’s op het moduleerbare CMF-EV-platform van Renault. 

De productiesite is grondig gemoderniseerd en vormt nu een “geconnecteerd universum”. Geautomatiseerde karren verplaatsen zich met duizenden onderdeelnummers, stuk voor stuk gerepertorieerd zodat ze op het juiste moment bij de juiste auto op de lijn aankomen. Op de verdieping wijdt de gloednieuwe assemblagewerkplaats voor batterijen een nieuw tijdperk in. Medewerkers die werden opgeleid en ingewijd in de ontwikkeling van elektrische wagens bereiden elke batterij voor om ze vervolgens vanaf een kade rechtstreeks in de wagen te integreren.

In de plaatwerkafdeling worden nieuwe robots en automatismen gebruikt voor meer moduleerbaarheid en flexibiliteit. Elke auto, klein of groot, kan er de lijn, die zich perfect aanpast aan zijn grootte, doorlopen. Ook de lakafdeling onderging een ware metamorfose, met een gewijzigd kataforesebad, nieuwe stopverfrobots en een nieuwe afwerkingslijn. 

Om deze transformaties te ondersteunen werden tal van werkposten ingericht, aangepast en gemoderniseerd om de best mogelijke ergonomie en productiekwaliteit te verzekeren. De wagens verplaatsen zich op plateaus om te vermijden dat de operatoren zich moeten verplaatsen. De productielijnen zijn ergonomisch en passen zich aan de hoogte van elke medewerker, de werkposten en de montagevereisten aan.

Home made batterijen

Dankzij het strategische partnerschap tussen Renault Group en Envision AESC zal op de site van Douai een gigafactory voor batterijen verrijzen, waardoor de batterijen van de toekomstige elektrische modellen minder dan 50 meter moeten afleggen. Voordeel? Een erg lage CO2-uitstoot voor transport, geoptimaliseerde vaste kosten en een snellere respons op de marktvraag.

Naast de nieuwe Mégane E-Tech Electric zullen ook andere modellen zoals de toekomstige elektrische Renault 5 zullen binnenkort bij ElectriCity van de band rollen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy