dinsdag, 21 september 2021

Batterijen: natrium is het nieuwe lithium volgens CATL

Geschreven door  Dieter Quartier
Batterijen: natrium is het nieuwe lithium volgens CATL © Hyundai
In het licht van de alsmaar versnellende voertuigelektrificatie belooft er vanaf 2022 een groot tekort aan lithium te zijn. De Chinese batterijreus CATL zet daarom vaart achter de ontwikkeling van een nieuw type cel dat gebruikmaakt van natrium-ion en bovendien kobalt- en nikkelvrij is.  


Autofabrikanten en batterijleveranciers zoeken koortsachtig naar alternatieven voor lithium-ion als hoofdcomponent van accucellen omdat ze vrezen dat er de komende jaren een ernstig tekort zal zijn. De toeleveringsketen zal het groeitempo van elektrische voertuigen niet kunnen volgen, zo klinkt het.

CATL (Contemporary Amperex Technology Co) zegt tegen 2023 klaar te zijn voor de productie van natrium-ioncellen. Die zouden minder energie kunnen bevatten dan een gelijke hoeveelheid lithium-ioncellen, maar ze kunnen wel sneller worden opgeladen en zijn performanter onder koude temperaturen. Bovendien bevatten natrium-ionbatterijen geen kobalt of nikkel – en dat is een serieuze ecologische en maatschappelijke troef.

Lagere prijs, maar ook lagere energiedensiteit

Over de uiteindelijke kostprijs van natrium-ioncellen wordt druk gespeculeerd. Ze zouden goedkoper moeten zijn dan lithium-ioncellen – de prijs van de grondstof hiervoor is sinds het begin van dit jaar verdrievoudigd.

Natrium komt in overvloed voor in de natuur. Het moet natuurlijk wel geraffineerd worden en hoe hoger de gewenste raffinagegraad, hoe hoger de prijs. Bovendien is er nog werk aan de winkel om de energiedensiteit van natrium-ioncellen te verhogen. Daar zou CATL nu volop aan sleutelen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy