Mercedes stelt de top-AMG-uitvoering van de nieuwe C-Klasse voor. Die mag dan wel vier cilinders verliezen en afstand doen van zijn V8, maar krijgt er met (plug-in) hybride elektrische ondersteuning niet minder dan 680 pk en 1.020 Nm aan systeemkoppel voor in de plaats. 
Mercedes-AMG lanceert de nieuwe C-Klasse 63 S E Performance meteen als berline en als break, beiden voorzien van een volledig variabele 4MATIC+-vierwielaandrijving om het hele vermogen aan de grond te krijgen. Standaard beschikt de nieuwe C AMG ook over een drift modus en ook actieve achterasbesturing met een maximale stuurhoek van 2,5 graden, nieuw in het segment. En hij is maar liefst 170 pk sterker dan zijn al niet bepaald om vermogen verlegen zittende voorganger…
Van 8 naar 4, maar mét elektro-ondersteuningDe op het vorige model tot 510 pk sterke V8 wordt op de nieuwe C-Klasse AMG 63 S dus ingeruild voor een viercilinder-in-lijn. Maar die tweeliter is met zijn 476 pk (350 kW) bij 6.725 toeren en 545 Nm bij 5.250 tot 5.500 omwentelingen wel de krachtigste productieviercilinder ter wereld. Een elektrisch ondersteunde uitlaatgasturbo zorgt ervoor dat van een turbogat geen sprake is.
Een 150 kW (204 pk) en 320 nm sterke elektrische motor met twee versnellingen die samen met het elektronisch geregelde sperdifferentieel in een compacte elektrische aandrijfeenheid op de achteras is gemonteerd ondersteunt de tweeliter die vooraan in de lengterichting werd ingebouwd.
Het vermogen wordt via de AMG Speedshift MCT 9G-overbrenging naar de wielen versast en in sportstand kan de versnellingsbak meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen en automatisch tussengas geven voor een ogenblikkelijke maximale respons en extra beleving.

Het systeemvermogen van 680 pk en het tractorkoppel van tot 1.020 Nm moeten zelfs de meest kritische autoliefhebber kunnen overtuigen van de overstap van alleen een grote verbrandingsmotor naar een kleinere benzinekrachtbron en elektro-ondersteuning.
6,1 kWh high performancebatterijHet voordeel van de elektrische aandrijving op de achteras is de onmiddellijke respons op het gaspedaal door de onmiddellijke koppelopbouw en de snelle vermogensafgifte. De elektromotor wordt gevoed door een speciaal voor sportieve toepassingen ontwikkelde 400 volt-high performancebatterij van 6,1 kWh die een elektrisch rijbereik van 13 kilometer mogelijk maakt bij snelheden tot 125 km/h, zoals op de GT 63 S E Performance die eerder al van die technologie gebruikmaakte maar dat wel nog doet in combinatie met een achtcilinder.
Het doel van de batterij is hier niet om een zo groot mogelijk elektrisch rijbereik te bewerkstellingen, maar wel om zo snel mogelijk zijn stroomvoorraad te kunnen afleveren en opnieuw opbouwen om op die manier op elk moment van het volle vermogen gebruik te kunnen maken. Zowel de elektrische pk’s als die van de verbrandingsmotor kunnen via de volledig variabele vierwielaandrijving naar alle vier de wielen versast worden, voor optimale tractie in alle omstandigheden.
In drie en een halve tel naar de honderdDe prestaties die de C 63 S met dat aandrijfgeheel laat optekenen spreken boekdelen: 3,4 seconden volstaan voor de sprint naar de honderd en de topsnelheid bedraagt 280 km/h voor de berline en 270 km/h voor de break (in combinatie met het optionele AMG Driver’s Package). Een ander best indrukwekkend cijfer is het normverbruik, dat met 6,9 l/100 km en 11,7 kWh/100 km en een daaruit volgende CO
2-uitstoot van 156 g/km erg redelijk is voor een auto met een dergelijk vermogen.
De elektrificatie heeft wel zijn gevolgen voor het gewicht van deze C 63 S, die met 2.111 kg leeggewicht voor de berline en 2.145 kg voor de break naargelang de uitrusting zo’n 200 tot 400 kg meer weegt dan zijn voorganger.
Muscle CarDesignmatig onderscheidt de AMG zich van de bezadigdere modellen uit de C-Klasse door zijn gespierde proporties en zijn gewijzigde AMG-koetswerk.

De voorkant ligt 5 centimeter lager en de voorspatborden zijn breder dan die van de normale C. In de lengte zijn zowel de berline als de break 83 millimeter langer dan hun broers en door de extra spoorbreedte vooraan zijn ze ook 76 millimeter breder vooraan. De wielbasis is bovendien 10 millimeter langer, waardoor de C 63 S een nog gestrektere look heeft. Ook het AMG-specifieke radiatorrooster met verticale spijlen en de AMG-voorskirt onderscheiden deze versie.

Exclusief voor de C 63 S is de luchtinlaat in het midden van de motorkap met de twee powerdomes. Voor het eerst op een productiemodel van Mercedes-AMG wordt de Mercedes-ster met lauwerkrans op de motorkap hier vervangen door een ronde badge met zwart AMG-embleem.

Opzij krijgt de C 63 S specifieke zijskirts, achteraan is er een grote diffuser en vallen de twee trapeziumvormige dubbele uitlaatstukken op. Standaard krijgt hij lichtmetalen velgen van 19 duim, optioneel zijn 20-duimers verkrijgbaar.
Aangepast MBUX Speciaal voor MG krijgt het MBUX-infotainmentsysteem specifieke AMG- en hybride-informatie-displays en functies, zowel op het scherm achter het stuur als op het verticale aanraakscherm in het midden en in het head-up display.

Mercedes liet nog niet weten wanneer de Mercedes-AMG C 63 S E Performance in de showroom zal staan, maar reken maar dat dat pas in 2023 het geval zal zijn. Ook over prijzen werd nog niets meegedeeld.