vrijdag, 17 september 2021

Dit is de nieuwe Citroën C3, maar niet voor Europa

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Dit is de nieuwe Citroën C3, maar niet voor Europa © Stellantis
De Citroën C3 is een absoluut succesnummer dat vorig jaar trouwens nog gekroond werd tot meest verkochte auto in ons land. De Franse constructeur stelde vandaag een nieuwe C3 voor, maar dat model is niet de opvolger van “onze” C3 en is specifiek bestemd voor India en Zuid-Amerika.

BCL 21.022.002

Citroën gebruikt de naam “C3” wereldwijd om zijn B-segment-hatchbacks te benoemen, wat echter niet wil zeggen dat achter die naam overal dezelfde auto schuilgaat. Zo heeft de nieuwe C3 voor India en Zuid-Amerika weinig gemeen met onze B-segmenter. 

De minder dan vier meter lange hatchback (om zo in een lagere belastingsklasse te vallen) werd dan ook specifiek ontwikkeld is om de aanwezigheid van het merk in India en Zuid-Amerika te versterken. Het is de eerste van drie auto’s die in het kader van het “C Cubed”-programma over de komende drie jaar voor die specifieke internationale markten worden ontwikkeld en daar ook zullen gebouwd worden.

Hoewel het geen echte SUV is heeft de internationale C3 wel een grotere bodemvrijheid, hoge motorkap en dito rijpositie om overweg te kunnen met de wisselende kwaliteit van wegen in die verre landen. 

India als nieuwe markt

India is een nieuwe markt voor Citroën. Een potentieel erg belangrijke ook, doordat wordt verwacht dat de Indiase automarkt binnenkort met meer dan vier miljoen auto’s per jaar de derde grootste ter wereld zal zijn. Het merk lanceerde er aan het begin van dit jaar zijn eerste importmodel, de C5 Aircross. Als nieuwe marktspeler richt Citroën er zich in eerste instantie op grote stedelijke gebieden. De producten worden er aan de top van de markt gepositioneerd, en worden gebouwd op basis van de twee joint venture-overeenkomsten tussen de Stellantis-groep en de ondernemingen van de CK Birla-groep (assemblage en distributie van auto's en fabricage van aandrijflijnen). De C3 zal er in Chennai worden geproduceerd.

Waarom Citroën specifiek met de C3 uitpakt in India? Simpel, omdat hatchbacks uit het B-segment bijna 23% van die markt vertegenwoordigen en daarmee dus het meeste succes geboekt kan worden. 

Consolidatie in Zuid-Amerika

Citroën is al veel langer aanwezig in Zuid-Amerika dan in India, namelijk sinds de jaren zestig. Het merk wil er zich nog steviger verankeren, met de nadruk op Brazilië en Argentinië, maar ook in Chili, Colombia, Uruguay, Peru en Ecuador zal hij te koop zijn. 

De nieuwe C3 zit ook hier in een belangrijk segment. Het B-Hatch-segment vertegenwoordigt namelijk bijna 30% van de totale markt in Brazilië en bijna 26% in Argentinië (gegevens 2020). 

De op die specifieke markten gerichte C3 wordt in de eerste helft van volgend jaar gelanceerd. Over de motoren wordt in het persbericht niet gesproken, maar dat het om kleine benzinekrachtbronnen zal gaan lijkt de logica zelve. Dat een volledig elektrische C3 in die regio nog niet tot de plannen behoort evenzeer.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy