dinsdag, 14 september 2021

Grotere batterij voor Volvo’s plug-inhybride 60- en 90-reeks

Geschreven door  Dieter Quartier
Grotere batterij voor Volvo’s plug-inhybride 60- en 90-reeks © Volvo
De Chinees-Zweedse constructeur laat weten dat de batterijcapaciteit van de Recharge T6 en T8-modellen werd opgetrokken van 11,6 kWh naar 18,8 kWh, wat in een elektrisch WLTP-rijbereik van 68 tot 90 kilometer resulteert naargelang van het model. Ook de elektromotor werd krachtiger, zodat je vaker zuiver elektrisch kunt rijden. 


De S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 hebben allemaal recht op deze upgrade, die noodzakelijk is om de concurrentie bij te benen en de CO2-uitstoot verder te verlagen. De Europese doelstellingen leggen immers continue inspanningen op aan de constructeurs. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijving de CO2-uitstoot met tot wel 50 procent kan verlagen onder de WLTP-cyclus.
2858361 battery 521HDe voornaamste verbeteringen aan de Recharge T6- en T8-aandrijflijn betreffen een nieuwe batterij met een derde laag van cellen, waardoor de nominale capaciteit wordt opgetrokken van 11,6 kWh tot 18,8 kWh, en een krachtigere elektromotor achteraan die nu 145 pk levert. Dat extra elektrisch vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 350 pk op Recharge T6-modellen en 426 pk op Recharge T8-modellen. Daarmee is die laatste de krachtigste Volvo die ooit werd gebouwd. 

De nieuwe, verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen in de achterwielen met 65 procent, met betere rijprestaties in alle situaties tot gevolg. Samen met de krachtigere batterij zorgt de nieuwe elektromotor ook voor betere vierwielaandrijving.

Tot slot heeft Volvo ook een zogenaamde one-pedal-driving-functie toegevoegd, of toch op de XC60, S90 en V90 Recharge. Die functie zat al op de zuiver elektrische Volvo-modellen en geeft de bestuurder de mogelijkheid om met enkel het gaspedaal te versnellen en af te remmen. De elektromotor zorgt immers voor voldoende vertraging zodra je het gas lost.

Naast de verbeteringen aan de aandrijving werd ook de T8-benzinemotor met turbocompressor geüpgraded voor een betere brandstofefficiënte en betere prestaties dankzij een vollere vermogenscurve bij lage toerentallen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy