vrijdag, 10 september 2021

10 EU-landen hebben minder dan één openbaar laadpunt per 100 kilometer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
10 EU-landen hebben minder dan één openbaar laadpunt per 100 kilometer © MediaInMotion

We moeten allemaal aan de batterij, heeft Europa beslist, en in 2035 is het in heel de EU gedaan met de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Nederland en Luxemburg zijn mooi op weg om daar qua infrastructuur klaar voor te zijn, maar er zijn ook tien landen waar vandaag nog minder dan één oplaadpunt per 100 kilometer te vinden is.



ACEA, de Europese vereniging van automobielfabrikanten, berekende in een nieuw rapport dat tien EU-landen niet eens over één openbaar laadpunt voor elektrische auto’s beschikken per 100 kilometer weg. Al die landen hebben tegelijk een aandeel elektrische auto’s in de totale verkoopmix van minder dan 3 procent (behalve Hongarije met 4,7 procent). 

Daarenboven hebben 18 EU-lidstaten minder dan 5 laadpunten per 100 km terwijl met Nederland, Luxemburg, Duitsland en Portugal slechts vier landen meer dan 10 laders per 100 km halen.

De slechtste leerlingen van de Europese elektriciteitsklas zijn Litouwen en Griekenland, met 0,2 laadpunten per 100 kilometer, Polen (0,4), Letland en Roemenië (elk 0,5).

Fit for 55

Als onderdeel van haar in juli gepubliceerde klimaatpakket "Fit for 55" heeft de Europese Commissie voorgesteld dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's tegen 2030 55% lager moet liggen dan in 2019. De Europese autofabrikanten zullen de komende jaren miljoenen elektrisch oplaadbare auto's op de markt moeten brengen om deze uitdagende nieuwe doelstelling te halen en rekenen natuurlijk op de benodigde laadinfrastructuur om bestuurders over de streep te trekken.
"Consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen waar zij rijden. Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 km of meer moeten reizen om een oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een elektrische auto te kopen", waarschuwt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.

Werk aan de winkel

In de hele EU zal op zeer korte termijn enorme vooruitgang moeten worden geboekt bij de aanleg van infrastructuur. De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, is bemoedigend, maar verandert niets aan de erbarmelijke staat van het oplaadnetwerk in andere EU-landen.

Het contrast tussen Nederland - het land met de meeste opladers (47,5 voor elke 100 kilometer weg) - en een uitgestrekt land als Polen (acht keer zo groot, maar slechts één oplaadpunt per 250 kilometer) is enorm.

En bij ons?

België had in 2020 met 8.006 stuks van minder dan 22 kW en 475 snelladers van meer dan 22 kW in totaal 5,5 laadpunten per 100 kilometer weg en scoort daarmee gemiddeld, maar veel reden om trots te zijn op dat resultaat is er niet, aangezien het voorzien van laadpunten in ons dichtbevolkte land beduidend eenvoudiger is dan in uitgestrekte landen als Duitsland (19,4) of Frankrijk (4,1). Scoren evenmin goed: Slovakije (2,0), Slovenië (1,6), Spanje (1,1), Ierland (1,0), Hongarije (0,6), Estland (0,7) en Cyprus (0,5). 

De Top 5 van landen met de meeste laadpunten per 100 kilometer:
  1. Nederland (47.5)
  2. Luxemburg (34.5)
  3. Duitsland (19.4)
  4. Portugal (14.9)
  5. Oostenrijk (6.1)
De Top 5 van landen met het minste laadpunten per 100 kilometer
  1. Litouwen (0,2)
  2. Griekenland (0,2)
  3. Polen (0,4)
  4. Letland (0,5)
  5. Roemenië (0,5)

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy