woensdag, 08 september 2021

IAA Mobility: recyclage en genrevermenging zijn hip

Geschreven door  Dieter Quartier
IAA Mobility: recyclage en genrevermenging zijn hip © MediaInMotion
Autoliefhebbers die het mobiliteitssalon van München (7-12 september) bezoeken, zullen misschien de indruk krijgen dat het een mager doorslagje is van het salon van Frankfurt. Wie echter de moeite doet om via de autovrije Blue Lane al steppend, fietsend of hoverboardend het stadscentrum in te duiken, ontdekt een geheel van interactieve stands. Wat wij onthielden van ons bezoek? Dat circulariteit en genrefluïditeit de nieuwe buzzwords zijn. 


Circulariteit: recyclage 2.0

Om de CO2-uitstoot te verminderen, moeten we verder kijken dan wat er uit de uitlaatpijp komt. Vooral in het geval van BEV's hebben de ontginning van grondstoffen, de toeleveringsketen en de productie van de auto een grote impact op de planeet. Daarom verleggen fabrikanten als BMW en VW nu hun focus naar circulariteit. Het idee is om alleen materialen te gebruiken die een vorig leven hebben gehad en voertuigen te maken die bijna 100% recyclebaar zijn. Dat betekent dat de materialen zelf 'mono'-materialen moeten worden in plaats van composieten - die moeilijk te scheiden zijn - en dat de onderdelen van een auto gemakkelijk demonteerbaar moeten zijn.

Dat zal zijn impact hebben om de manier waarop auto’s ontworpen worden en hoe ze eruit gaan zien. We hopen dat de uiteindelijke productieversie van de BMW i Vision Circular visueel iets minder excentriek wordt, maar de principes erachter zijn minstens fascinerend te noemen. 

Genrefluïditeit: vakjes doorbreken

Zowel OEM's als start-ups zoeken manieren om de grenzen tussen voertuigcategorieën te doorbreken in een poging iets te creëren dat adaptief of multifunctioneel is. De BMW i Vision Amby is bijvoorbeeld een kruising tussen een e-bike en een motorfiets die zijn topsnelheid beperkt op basis van de omgeving en je rijbewijs op basis van geofencing en smartphoneconnectiviteit. Dezelfde technologie zou gebruikt kunnen worden voor de Microlino, de elektrische reïncarnatie van de BMW Isetta (maar die niets met BMW te maken heeft), die eindelijk het productiestadium bereikt en voorbestemd is om een hipster deelvoertuig te worden.

Ook de eenpersoonsdrone belooft een hoge vlucht te nemen, maar allicht nog niet meteen in Europa. Het probleem is dat hij beschouwd wordt als een helikopter, terwijl hij dat helemaal niet is. De luchtvaartwetgeving, die herschrijf je blijkbaar niet op een jaartje of twee. In China zou men dit jaar echter al starten met autonome taxidrones, die met hun batterij een half uur kunnen vliegen. Benieuwd of er al veel kandidaten staan aan te schuiven om als pionier hun lot in handen te leggen van een leger aan sensoren, rotoren, gps en lithium-ioncellen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy