maandag, 06 september 2021

Koolstofneutraliteit als speerpunt bij Hyundai

Geschreven door  Dieter Quartier
Koolstofneutraliteit als speerpunt bij Hyundai © Hyundai
Geen nieuw productiemodel bij Hyundai in München, wel concept cars en een commitment om tegen 2045 volledig koolstofneutraal te zijn. 


De holistische aanpak van de Koreanen rust op drie pijlers: clean mobility, platforms van de volgende generatie en groene energie. Het merk zal vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer verkopen in Europa, gevolgd door het uitfaseren van auto’s op fossiele brandstoffen in andere belangrijke markten.

Op weg naar dat volledig koolstofneutrale objectief voor 2045 verbindt Hyundai zich ertoe om zijn koolstofuitstoot tegen 2040 alvast met 75 procent te verlagen ten opzichte van het niveau van 2019. Het merk belooft dat tegen 2030 alvast 30 procent van zijn verkoopaantallen uit auto’s zonder uitstoot zal bestaan en dat de volledige Hyundaiverkopen tegen 2040 voor 80 procent uit batterij- en waterstofauto’s zullen opgebouwd zijn. 
03 Hyundai Motors booth at IAA Mobility 2021 IONIQ 5 based robotaxiHyundai zet in zijn transitie niet alleen in op klassieke auto’s zonder uitstoot, maar werkt ook aan platforms van de volgende generatie, waaronder het mobiliteitsoplossingen verstaat die het mogelijk te maken om van A naar B te reizen zonder daarom klassieke auto’s te zijn. Zo werkt het aan autonoom rijdende voertuigen waarvan de in München getoonde Level 4-autonome robotaxi op basis van de IONIQ 5 een eerste voorbeeld is. Het merk wil die auto vanaf 2023 ook effectief gaan inzetten voor volledig bestuurderloze ritten.

Naast batterij-elektrische aandrijving is Hyundai ook een believer in groene waterstof als brandstof. Die waterstof wordt geproduceerd door electrolyse van water waarbij gebruik wordt gemaakt van energiebronnen met een lage koolstofafdruk. De constructeur heeft met de Nexo vandaag al de tweede generatie waterstofauto in zijn gamma. In 2023 en na 2025 krijgt die Nexo trouwens nog opvolgers die gebruik maken van dezelfde brandstofceltechnologie.

Ook het opvangen van stroomtekorten op het elektriciteitsnet met Vehicle-to-Grid (V2G) technologieën en het oplossen van het probleem van de recyclage van batterijen door het Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS) zijn speerpunten van de ontwikkelingen bij Hyundai.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy