maandag, 06 september 2021

Nieuws uit München: IAA Mobility zoekt naar zijn identiteit als mobiliteitssalon

Geschreven door  Stijn B en Dieter Q
Nieuws uit München: IAA Mobility zoekt naar zijn identiteit als mobiliteitssalon © MediaInMotion
RIP Salon van Frankfurt, leve IAA Mobility in München. Morgen opent de IAA er voor het grote publiek. Voor het eerst in München en niet meer in Frankfurt, om te breken met de traditie. De organisatoren willen namelijk dat hun salon niet langer als autosalon, maar wel als mobiliteitssalon gezien wordt. Autonieuws is ter plaatse, dit is het nieuws dat u niet mag missen…


Klassieke autosalons lijken wel ten dode opgeschreven. Door de toenemende anti-autogevoelens van een deel van de bevolking, maar ook door de coronacrisis, zijn klassieke autosalons waarbij de merken alles uit de kast halen om elkaar te overtroeven met de allernieuwste modellen zo goed als verleden tijd, en zoeken organisatoren naar een nieuwe invalshoek. Zelfs in autoland Duitsland is dat het geval met de IAA.

Zo vindt de IAA in München in plaats van op één locatie op verschillende plaasten in de stad plaats. In tegenstelling tot vorige edities willen de organisatoren de IAA dan ook niet meer enkel aan de auto ophangen, maar er een echt mobiliteitssalon van maken. Concreet betekent dat bijvoorbeeld een veelvoud aan visionaire concept cars, meer nog dan productierijpe modellen en een bijzondere aandacht voor nieuwe technologieën en automotive softwareoplossingen.

Door de afwezigheid van een groot aantal belangrijke spelers, zoals Stellantis (met 14 merken) en Tesla (dat in Berlijn een nieuwe fabriek bouwt) is de IAA in München wat ons betreft inderdaad een “ander” autosalon, waarbij de afwezige autobouwers veelal vervangen worden door aanbieders van mobiliteits- en technologische oplossingen.

Bij de merken die wel aanwezig zijn ligt de focus duidelijk op duurzaamheid, met name rond recycling en hergebruik van de materialen, al ontbreken echt innovatieve concepten toch wel.

Door het ontbreken van een pak concurrenten kunnen de Duitse merken wel serieus uitpakken op hun thuissalon. Wij verzamelden het belangrijkste nieuws voor u in dit stuk in willekeurige volgorde.

DSC03470BMW i Vision Circular: 100% recycleerbare opvolger van de BMW i3

Design awards of publieksprijzen zal deze conceptcar allicht niet winnen, maar zijn boodschap is duidelijk: om CO2 te vermijden, moet je gerecycleerde materialen gebruiken in plaats van nieuw ontgonnen grondstoffen – en je auto’s 100% recycleerbaar maken. Deze Circular hint ook naar de opvolger van de i3, die door BMW met ‘Neue Klasse’ wordt aangeduid.
IMG 0757Mercedes

De constructeur uit Stuttgart pakt zwaar uit in München, met de wereldpremière van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance-PHEV, de eerste AMG-variant van de EQS, de elektrische E-Klasse EQE, concept cars als de EQG, de Concept Mercedes-Maybach EQS waarover u elders op Autonieuws.be al alles kon lezen.
DSC03482Renault

Belangrijke nieuwigheid bij Renault is natuurlijk de vijfde generatie van de Renault Megane, die volledig elektrisch is en een hele tijd naast de vierde generatie met zijn verbrandingsmotoren zal bestaan. Autonieuws kon dit uiterst belangrijke nieuwe model, een mijlpaal in de Renault-geschiedenis, alvast van nabij ontdekken en geeft alle belangrijke info over deze auto in deze video.

01 Hyundai Motors booth at IAA Mobility 2021 IONIQ brand lineupHyundai

Geen nieuw productiemodel bij Hyundai in München, wel concept cars en een commitment om tegen 2045 volledig koolstofneutraal te zijn. Naast batterij-elektrische aandrijving zet het merk ook zwaar in op groene waterstof. 

Audi

Met de Grandsphere en de Skysphere concept cars toont Audi zijn visie op de toekomst van de elektrische mobiliteit. Via de hyperlinks kan u de stukken die we over die modellen schreven bekijken.
volkswagenid.life.37Volkswagen 

VW toont in München ook zijn visie op elektrische mobiliteit in de compacte klasse. Het doet dat met de ID. LIFE-concept car. 

IMG 6192 4 kopieOra Cat

Het Chinese Great Wall Motors volhardt in de boosheid en probeert nu het Europese continent te verleiden met een elektrische stadsauto genaamd Cat. Deze neo-oubollige conceptcar is zo goed als productieklaar - tegen het jaareind staat het finale product in de showroom. Hij neemt het op tegen de Opel Corsa-e en consorten. Specificaties zijn er nog niet.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy