zondag, 05 september 2021

EQG concept: ook elektrische G-Klasse komt eraan

Geschreven door  Dieter Quartier
EQG concept: ook elektrische G-Klasse komt eraan © Daimler AG
Voor sommigen zal het vloeken in de kerk zijn, maar ook de Gelände-Klasse van de Ster ruilt op termijn zijn potente V6-en en V8-en in voor batterijcellen en elektromotoren. De EQG geeft alvast een voorsmaakje.


 2021 08 25 Image 21C0523 005Visueel combineert de conceptcar de onmiskenbaar opvallende look van de G-Klasse met de contrastrijke details en designelementen die typisch zijn voor de volledig elektrische modellen van Mercedes.
2021 06 21 Image 21C0523 001Het vooraanzicht van de Concept EQG ziet er bekend uit, niet in de laatste plaats door de typische ronde koplampen. In plaats van een radiatorrooster, zoals bij de conventioneel aangedreven modelversies, heeft deze volledig elektrische variant een doorlopend diepzwart radiatorrooster. In deze Black Panel Grille zet de verlichte ster met 3D-effect een opvallend accent. Daaromheen creëert het geanimeerde patroon van "ronde vierkanten" in het bekende blauw van de Mercedes-EQ-modellen een visuele link. Een rondom verlichte band omhult het Black Panel, dat, naast de wit verlichte cirkels in de buitenspiegelbehuizingen, een aanvulling vormt op de dagrijverlichting in de koplampen. 
2021 06 21 Image 21C0523 002De Concept EQG staat op 22 inch gepolijste aluminium velgen in een exclusief design. In plaats van de gebruikelijke reservewielafdekking is er een afsluitbare box met wit verlichte accenten op de achterdeur, waarvan het design doet denken aan een wallbox. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de laadkabel binnen handbereik op te bergen. "We reizen de toekomst in met de nieuwe EQG! Deze auto belichaamt de samensmelting van ultramoderne offroad-capaciteiten met het begin van elektrische mobiliteit waar we allemaal naar moeten streven. Hij staat voor ons niet-aflatende streven naar het grootste verlangen en luxe. Voor ons was het belangrijkste om het volledige G- Klasse-DNA te behouden, maar deze naar het EQ-tijdperk te brengenstralen: een echte de G-Klasse, maar dan anders. Moderne accenten zoals de witte LED-technologie en een wallbox op de achterkant van het voertuig illustreren het verschil." zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer Daimler Group. 

Elektro voor nog meer offroad performance

De Concept EQG is duidelijk een 'G', niet alleen qua design, maar ook vanwege zijn innerlijke waarden, waardoor hij een compromisloze offroader is. De carrosserie is ook nu gebaseerd op het robuuste ladderframe. Het chassisontwerp blijft extreem offroad-compatibel, zoals typisch voor de G-Klasse: met onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, nieuw ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving. Met vier elektromotoren, individueel regelbaar en dicht bij de wielen, biedt het voertuig unieke rijeigenschappen, zowel op de weg als off-road. Zoals bij elke echte 4x4 kan de offroad-reductie van de Concept EQG worden geactiveerd via een schakelbare versnellingsbak met 2 versnellingen om vol vertrouwen te voldoen aan de hoge "G"-specifieke offroad-eisen.

Op deze manier uitgerust, zal de volledig elektrisch aangedreven versie van de G-Klasse natuurlijk de legendarische testbaan op de 1445 meter hoge Schöckl-berg in Graz aan het einde van zijn ontwikkeling tot een seriemodel gaan trotseren. De 5,6 kilometer lange route, die is bezaaid met hellingen tot 60 graden, wordt in de internationale offroad-scene altijd beschouwd als een van 's werelds grootste uitdagingen voor mens en technologie. 

Na deze met succes te hebben veroverd, zal ook de elektrische "G" het gevierde "Schöckl-bewezen" kwaliteitscertificaat ontvangen dat verplicht is voor de 463-serie. En net als zijn conventioneel aangedreven broers, zal hij ook schitteren met een klimvermogen tot 100 procent op geschikte grond. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy