woensdag, 01 september 2021

Mercedes-AMG goes hybrid: GT 63 S E Performance heeft 843 pk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De pk-wedren schakelt naar een hogere versnelling nu ook de sportiefste modellen een plug-in hybride aandrijving krijgen. Mercedes stelt met de Mercedes-AMG GT 63 E Performance zijn eerste performance-hybrid voor. Het is meteen het krachtigste productiemodel uit Affalterbach.

500 2021 07 13 image 21c0479 014Mercedes-AMG brengt met de hybride variant van de GT met vier deuren zijn krachtigste seriemodel ooit uit. Hij gebruikt technieken uit de Formule 1 en combineert de gekende vier liter grote V8 met een elektromotor en accu op de achteras en een in eigen huis ontwikkelde accu.
500 2021 07 10 image 21c0479 037De combinatie van de V8 en de elektromotor genereert een systeemvermogen van maar liefst 843 pk (620 kW) en een maximum systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm. De onmiddellijke respons van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en de verbeterde gewichtsverdeling moeten volgens Mercedes voor een nieuwe, uiterst dynamische rijervaring zorgen. Net als in de Formule 1 is de in eigen huis ontwikkelde accu ontworpen voor een snelle vermogensafgifte en -opname. Door de elektrische aandrijving kan deze AMG ook 12 kilometer zuiver elektrisch rijden.

Nieuw technologielabel E Performance

Het prestatiegerichte AMG-gamma wordt geëlektrificeerd onder de label E Performance, waarbij de lay-out met een verbrandingsmotor voorin en een Electric Drive Unit op de achteras voor een optimale gewichtsverdeling kan zorgen, een optimale benutting van het koppel garandeert en voor een snelle vermogensafgifte zorgt.

In deze eerste hybride AMG wordt de vier liter grote V8-biturbo van 470 kW (639 pk) en 900 Nm gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor van 150 kW (204 pk) en 320 Nm op de achteras die voorzien is van een tweetraps transmissie en samen met een elektronisch sperdifferentieel in één behuizing werd geïntegreerd. De auto beschikt natuurlijk ook over een volledig variabele vierwielaandrijving. 

De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt voor de spreiding van het koppel. Voor dynamisch wegrijden, maar ook een veilig continu vermogen bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt de tweede versnelling op z’n laatst bij ongeveer 140 km/h in, wat overeenkomt met het maximale toerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.

De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt slechts 2,9 seconden in beslag en het 200 km/h-merkpunt wordt in minder dan 10 seconden bereikt. De nieuwste AMG-telg accelereert ook door tot 316 km/h. Het normverbruik bedraagt 8,6 l/100 km (WLTP) en de gecombineerde, gewogen CO2-uitstoot is met 196 g/km laag voor een dergelijk vermogen.

High-performance AMG-accu

Een essentieel component van de hybride aandrijving is de in eigen huis door AMG ontwikkelde accu. De ontwikkeling van deze lithium-ion-accu is gebaseerd op technologieën uit de Formule 1 hybride racewagens van Mercedes-AMG. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgevraagd met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verhogen. Daarbij komen de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld tijdens een stevige rit in heuvelachtig terrein bergopwaarts meteen het volledige vermogenspotentieel kan aanspreken, terwijl bergafwaarts sterk wordt gerecupereerd.

De accu van de AMG GT 63 S E Performance heeft een capaciteit van 6,1 kWh, een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW gedurende 10 seconden. Het gewicht van slechts 89 kg maakt een zeer hoge vermogensdichtheid van 1,7 kW/kg mogelijk. Conventionele accu’s zonder directe koeling van de cellen halen ongeveer de helft van dit cijfer.

500 2021 07 10 image 21c0479 031Opladen gebeurt via de ingebouwde 3,7 kW wisselstroomlader aan een laadstation, wallbox of stopcontact. De accu is ontworpen voor een snelle stroomlevering en -opname, niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Met 12 kilometer is die inderdaad kleiner dan bij de andere plug-ins van de constructeur.

De basis voor de hoge prestaties van de 400V AMG-accu is de innovatieve directe koeling: voor het eerst stroomt een hightech koelvloeistof op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof rond alle 560 cellen en koelt ze individueel. 

Het resultaat is dat de accu altijd binnen een consistente, optimale bedrijfstemperatuur van gemiddeld 45 °Celsius blijft, ongeacht hoe vaak hij wordt opgeladen of ontladen. Zelfs tijdens snelle ronden in de hybride modus op het circuit, waarbij vaak wordt geaccelereerd (accu wordt ontladen) en afgeremd (accu wordt opgeladen), behoudt het energieopslagsysteem zijn hoge prestatievermogen.
500 2021 07 10 image 21c0479 033Inidividualisering

De GT 63 S E Performance is herkenbaar aan zijn bredere buitenste luchtinlaten vooraan en wordt achteraan gekenmerkt door een achterskirt met geïntegreerde plug-in laadklep en een rode typeaanduiding. 

Met de hybrid introduceert AMG ook gegroefde trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken. De E Performance-badge op de voorspatschermen verwijst naar de hybride aandrijving. 

Het model komt met een keuze uit vier matte lakken, vijf metallic-lakken en twee unilakken . Daarnaast zijn er zeven nieuwe lakken uit het uitgebreide individualiseringsprogramma beschikbaar. Het exterieurdesign kan verder worden geaccentueerd met bijvoorbeeld het nieuwe AMG-nightpakket II of een combinatie van nightpakket en carbonpakket. Daarnaast zijn er nieuwe 20 en 21 inch lichtmetalen velgen leverbaar, elk in twee kleurvarianten. De exclusieve Edition-uitvoering is eveneens leverbaar als performance-hybrid. Ook in het interieur zijn veel personaliseringsmogelijkheden voorzien.
500 2021 07 12 image 21c0479 009Volledige uitrusting

Als nieuw topmodel van de modelserie is de AMG GT 63 S E Performance voorzien van alle upgrades van de laatste facelift van het model, zoals het AMG Ride Control+-onderstel met nieuw dempingssysteem. Ook standaard zijn het aangepaste AMG-composietremsysteem en het multimediasysteem MBUX met hybrid-specifieke weergaven. In het combi-instrument kan de bestuurder de elektrische actieradius, het stroomverbruik, het vermogen en koppel van de elektromotor maar ook de temperaturen van de accu en elektromotor aflezen. 

Het model zal voor het eerst te zien zijn op het autosalon van München van 7 tot 12 september. Over prijzen werd nog niets gezegd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy