maandag, 30 augustus 2021

Wordt (elektrisch) autorijden onbetaalbaar?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De prijs van benzine en diesel bereikt recordhoogtes en bestaat voor meer dan 60 procent uit taksen en accijnzen. Elektriciteit is hét alternatief en wordt zwaar gepusht omwille van de lagere CO2-uitstoot. Vandaag is elektrisch rijden -op verbruiksvlak- ook nog goedkoper dan rijden met een diesel of benzine. Maar blijft dat ook zo, nu de elektriciteitsprijzen de pan uitswingen en in vergelijking met vorig jaar maar liefst 17 procent hoger liggen?


Statbel maakte bekend dat de inflatie in augustus van 2,27 procent naar 2,73 procent steeg en dat daarnaast ook de consumentenprijsindex met 0,58 punten of 0,52 procent omhoog ging. De afgevlakte gezondheidsindex bedroeg in augustus 109,57 punten, waardoor de spilindex, die vastgelegd was op 109,34 punten, werd overschreden. Veel cijfertjes die één ding willen zeggen: het leven wordt duurder door stijgende prijzen.

Elektriciteit werd op één jaar 17 procent duurder

De reden van de toegenomen inflatie is de sterke stijging van de energieprijzen. De prijzen voor aardgas en elektriciteit liggen momenteel zelfs hoger dan het erg hoge niveau van eind 2018. Voor elektriciteit was de prijs zelfs nooit hoger! In augustus dit jaar kost de elektriciteit maar liefst 17 procent meer dan in augustus vorig jaar, terwijl diesel en benzine respectievelijk 15,0 en 15,6 procent meer kosten dan een jaar geleden.

De prijs van elektriciteit stijgt dus nog sneller dan die van benzine en diesel, terwijl de Groenen in de federale regering absoluut de kerncentrales willen sluiten en vervangen door gascentrales, die verbruikspieken moeten opvangen in afwachting van voldoende ecologische alternatieven voor de kerncentrales. 

Wat de impact van die gascentrales op de elektriciteitsprijs voor de consument zal zijn is nog onduidelijk, maar wat wel vaststaat, is dat de prijs van elke verbruikte kWh niet zal dalen, en zo goed als zeker verder zal blijven stijgen, terwijl ons land nu al het op twee na duurste land is in Europa als het op de elektriciteitsprijzen aankomt. De energieproducenten krijgen trouwens maar 32 procent van de totale prijs die de Vlaming betaalt per kWh verbruikte elektriciteit. 17 procent van de elektriciteitsprijs die een particulier in Vlaanderen betaalt gaat namelijk naar de btw, 28 procent zijn allerlei heffingen, 23 procent zijn netkosten waardoor er dus 32 procent overblijft als eigenlijke energieprijs (bron: creg.be)

Elektrisch rijden is/blijft onbetaalbaar voor particulieren

Elektrische auto’s kosten vandaag nog véél meer dan auto’s met een verbrandingsmotor (zo kost de elektrische Peugeot e-208 met 136 pk € 8.230 meer dan het overeenkomstige model met een even krachtige benzinemotor (1.2 Puretech 130 pk). Dat wordt voor particulieren niet gecompenseerd door incentives bij aankoop (op een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting na). Verder zijn de gekende hinderpalen het gebrek aan laadinfrastructuur en het feit dat lang niet iedereen zijn auto thuis kan opladen.

Tel daar de voortdurend stijgende elektriciteitsprijs zelf ook nog eens bij en het is duidelijk dat particulieren niet zomaar overstag zullen gaan.

Hoe trek je de particulier over de streep? 

Hoe gaan particulieren overtuigd kunnen worden om elektrisch te gaan rijden als die milieubewuste (en verantwoorde) stap ze een arm en een been kost, en de prijs van de benodigde energie op één jaar tijd al met liefst 17 procent gestegen is, nog voor de kerncentrales gesloten worden? Zelfs wie het groene gedachtengoed genegen is en zich -terecht- zorgen maakt over de opwarming van de aarde en zijn steentje wil bijdragen, moet vaststellen dat het vandaag voor de doorsnee particulier niet haalbaar is om elektrisch te gaan rijden als hij zijn mobiliteitsbudget op een vergelijkbaar niveau wil houden.

Wat ons betreft is het duidelijk: zonder incentives van de overheid en zonder het onder controle houden van de elektriciteitsprijs zullen particulieren niet overschakelen op elektrische auto’s. Dat is zo klaar als een klontje, maar lijkt nog niet door te dringen bij de beleidsmakers. Dat professionelen ondersteund worden om op elektrische mobiliteit over te schakelen is lovenswaardig, maar laten we toch niet vergeten dat de meeste auto’s niet door professionals maar wel degelijk door particulieren gebruikt worden, en dat daar dan ook het grootste (elektrische) potentieel ligt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy