zaterdag, 18 april 2015

Nieuwe limousine van BMW

De nieuwe 7-Serie van BMW krijgt aan de buitenkant een botox-behandeling. Onderhuids is dat echter een heel ander verhaal, omdat BMW voor het eerst met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) toepast in het chassis met als gevolg een fors lager wagengewicht.


Carbon Core

Het gebruik van CFRP in een zogeheten ‘Carbon Core’ reduceert de massa met liefst 130 kilogram in vergelijking met zijn voorganger. Het materiaal heeft nog een gevolg. De torsiestijfheid van het koetswerk neemt toe en dat heeft een positieve uitwerking op het rijgedrag, meldt BMW. De gewichtsverdeling komt uit op 50:50. De 7-Serie komt er wederom in twee carrosserielengtes, waarbij de langste een ongeveer dertien centimeter langere wielbasis heeft.

Luchtvering

Het onderstel belooft comfortabeler te worden dan dat van zijn voorganger en is standaard voorzien van luchtvering. De veren zijn gekoppeld aan een elektronisch aangestuurde compressor. Met een druk op de knop kan de rijhoogte met twee centimeter worden verhoogd. Als de snelheid boven de 35 km/h komt, gaan de veren weer in standje ‘normaal’. De Sport-modus laat de auto met een centimeter zakken. Optioneel levert BMW Dynamic Drive, een actief stabilisatiesysteem dat het overhellen in bochten beperkt.

Motoren

Onder de motorkap lepelt BMW verschillende motoren, waaronder een nieuwe generatie turbo zescilinders. Over de vermogens laat BMW zich nog niet uit, maar door de gewichtsreductie springen de motoren zuiniger met brandstof om. Zelfs een viercilinder doet mogelijk zijn intrede en levert naar verluidt 260 pk. Hij krijgt de typeaanduiding 730i. De overige benzineversies luisteren vermoedelijk naar de namen 740i, 750i en 760i, waarin achtereenvolgens een zescilinder (330 pk), V8 Turbo (460 pk) en V12 (±570 pk) komt te hangen. Het dieselaanbod telt drie versies: 730d, 740d en 750d. Naast de hybrides 730e en 740e brengt BMW ook een plug-in hybrid-uitvoering. De komst van een M-versie is nog niet duidelijk, al overweegt BMW wel om hem uit te brengen.

iDrive

Het iDrive-multimediasysteem van de 7-Serie is iets anders dan normaal. Voor het eerst is het namelijk te bedienen met een touchscreen. De kenmerkende draaiknop op de middenconsole is nog altijd aanwezig, maar hoeft nu niet altijd te worden gebruikt. Eigenlijk is het bedienen met de handen onnodig, omdat iDrive handgebaren herkent en kan reageren op handbewegingen. Zo kan het volume van de radio met een handbeweging worden ingesteld of kun je telefoongesprekken aannemen.

Zesde generatie

De nieuwe 7-Serie is de zesde generatie sinds de lancering van de modelreeks. In 1977 verscheen de eerste editie. Vervolgens arriveerde in 1986 de tweede, in 1994 de derde, in 2001 de vierde en in 2008 het huidige model. De nieuwe 7-Serie staat in de cataloog eind dit jaar, na de voorstelling op het Autosalon van Frankfurt.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy