woensdag, 18 augustus 2021

Mercedes C-Klasse break voor het eerst ook als All-Terrain

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes C-Klasse break voor het eerst ook als All-Terrain © Daimler AG
Nu de lancering van de gloednieuwe C-Klasse berline en break achter de rug is brengt Mercedes een tweede variant van het model op de markt, de All-Terrain. Die versie bestond al op de E-Klasse maar voor de C gaat het om een première.


11121C0378 026Met de wat stoerder uitziende, vierwielaangedreven en hoger op zijn poten staande All-Terrain gaat Mercedes de concurrentie aan met Volvo’s V60 Cross Country en de Audi A4 Avant Allroad, net zoals het sinds 2017 al deed met de E-Klasse All Terrain die het opneemt tegen de Volvo V90 Cross Country en de Audi A6 Allroad, allemaal gebaseerd op de breakversies.
21C0290 023De C-Klasse All-Terrain mikt op kopers die een gewone break niet terreinvaardig genoeg vinden maar niet meteen gewonnen zijn voor een SUV. De All-Terrain heeft zo’n 40 millimeter meer bodemvrijheid dan de gewone C-Klasse break, krijgt standaard 4MATIC-vierwielaandrijving en heeft twee offroad-programma’s. Dat alles zorgt in combinatie met grotere wielen dan bij de vergelijkbaar gemotoriseerde normale C-Klasse voor een auto die wat meer op zijn gemak is naast het asfalt, zonder dat de All-Terrain echter de ambitie heeft om een echte terreinwagen qua capaciteiten op het onverhard te evenaren.

Aangepast design

Tot de offroad-designelementen behoren de kenmerkende grille met één enkele lamel, verchroomde sierelementen en de geïntegreerde ster; een voorbumper die deels in donkergrijze, generfde kunststof is uitgevoerd en een nieuw ontworpen, meerdelige achterbumper; een optische bodembeschermingsplaat in hoogglanzend chroom voor en achter en claddings (wielkastbekleding) in mat donkergrijs. De modelspecifieke dorpelverbreders contrasteren optisch met de lak van de carrosserie. Een extra chromen sierlijst is geïntegreerd in de dorpelbekleding.
21C0311178 071Specifiek voor de All-Terrain kreeg het vlakke lcd-bestuurdersdisplay een nieuwe ‘offroad’-context met specifieke informatie zoals de hellings- en de stuurhoek. Ook de geografische coördinaten en een kompas worden erop weergegeven.
21C0290 017In vergelijking met de conventionele C-Klasse break is de All-Terrain 4 millimeter langer (in totaal 4.755 millimeter). Hij is door de wielkastbekleding ook 21 millimeter breder (1.841 millimeter) en staat 40 millimeter hoger op zijn wielen waardoor hij 1.494 millimeter hoog is. Standaard staat de All-Terrain op 17-duimswielen, optioneel zijn ook 18- en 19-duimsexemplaren verkrijgbaar.

De koffer is even groot als bij de klassieke break en kan 490 tot 1.510 liter bevatten. De achterbank is ook hier in een 40:20:40-verhouding neerklapbaar en de achterklep is standaard elektrisch bediend.

Viercilinder op benzine of diesel

De All-Terrain is verkrijgbaar me een benzine- of met een dieselmotor. De nieuwe viercilinder benzine heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG) en kan daarmee gedurende korte tijd tot 15 kW extra vermogen leveren terwijl hij met uitgeschakelde motor kan ‘zeilen’ voor een lager verbruik.

Ook de diesel-viercilinder heeft een mild-hybrid-aandrijving, gebruikt een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie en beschikt over een gedeeltelijk 48V-boordnet. 

Offroad-licht

Technisch gezien beschikt de C-Klasse All-Terrain natuurlijk over het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem en de rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie. 

Bovenop de optionele Digital Light-koplampen is voor de All-Terrain ook een speciaal offroad-licht voorzien. Bij het rijden in licht terrein zorgt de brede lichtbundel ervoor dat de bestuurder obstakels eerder ziet, ook in bochten. Zodra het Offroad-rijprogramma wordt geactiveerd, wordt het offroad-licht ingeschakeld. De functie is actief tot 50 km/h en wordt boven deze snelheid automatisch uitgeschakeld. 

Voor een evenwichtig rijcomfort en een hoge rijstabiliteit is het comfortonderstel met passief dempingssysteem standaard bij deze modelvariant: de demping wordt aangepast aan het wegdek. Bij kleinere hobbels wordt het afrolcomfort verhoogd door de demping te verminderen, bij grotere hobbels zorgt de volledige demping voor meer stabiliteit.

4MATIC-vierwielaandrijving

De All-Terrain beschikt standaard over een negentrapsautomaat en een doorontwikkelde variant van de 4MATIC-vierwielaandrijving die tot 45 procent van het motorvermogen naar de vooras leidt en tot 55 procent naar achteren. Met de nieuwe voorwielaandrijving kan een hoger koppel worden overgebracht met een ideale aslastverdeling voor de rijdynamiek. Bovendien levert dit een gewichtsvoordeel op ten opzichte van het systeem van de vorige generatie – dit levert een bijdrage aan de CO2-reductie. De technici zijn er ook in geslaagd om de wrijvingsverliezen in de nieuwe tussenbak te beperken. Bovendien beschikt deze over een gesloten oliecircuit en zijn er geen extra koelmaatregelen nodig.

Naast Eco, Comfort, Sport en Individual beschikt de All-Terrain over nog twee Dynamic Select-rijprogramma’s voor offroad-rijden: Offroad is ontworpen voor licht terrein, zoals onverharde wegen, grind of zand; Offroad+ met DSR (Downhill Speed Regulation) wordt aanbevolen voor wat zwaarder en steiler terrein. Dynamic Select past de karakteristieken van de motor, transmissie, besturing, ESP en 4MATIC aan. De bestuurder kan tussen de rijprogramma‘s schakelen via het touchscreen onder het centrale display. 

De nieuwe C-Klasse All-Terrain wordt voor het eerst aan het publiek getoond op de IAA in München in september en komt dit jaar nog naar de showrooms.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy