vrijdag, 13 augustus 2021

Mercedes’ elektrische vlaggenschip EQS kost minder dan de S-Klasse

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes’ elektrische vlaggenschip EQS kost minder dan de S-Klasse © Daimler AG
Mercedes opent de orderboeken voor de EQS en maakte vandaag ook de prijzen bekend van dat elektrische topmodel. Eerder verrassend is die minder duur dan de vergelijkbare S-Klasse-varianten. In combinatie met de optimale fiscaliteit van de elektrische variant belooft dat het nodige succes voor de nieuwe elektrolimousine.



Collega Dieter Quartier had al het genoegen om de nieuwe EQS exclusief te testen voor Autonieuws, maar kon toen nog geen prijzen meegeven, omdat die nog moesten vastgesteld worden. Nu zijn die prijzen wel gekend, en ze zijn best verrassend.
21c0401 010Hyperscreen enkel op het topmodel

Metaalkleur en leder zijn net als bij de S-Klasse ook altijd standaard op de EQS, die als 450+ en 580 4MATIC op de markt komt, in de versies Luxury Line en AMG Line. Het Hyperscreen-dashboard met de indrukwekkende schermen is echter enkel standaard op de EQS 580 4MATIC en niet verkrijgbaar op de EQS 450+. Die laatste beschikt over een dashboard en middenconsole zoals op de nieuwe S-Klasse. Dat is toch wel een handicap voor het basismodel, aangezien dat Hyperscreen echt wel een van dé blikvangers van de nieuwe EQS is.

Vanaf € 117.854 inclusief btw

Het basismodel is de 333 pk (245 kW) en 568 Nm leverende EQS 450+ Luxury Line. Die staat voor € 117.854 inclusief btw in de catalogus en kan het best vergeleken worden met de S-Klasse 450 Lang die met 3.216 mm zo goed als dezelfde wielbasis heeft als de EQS (3.210 mm) en met zijn vermogenswaarden van 367 pk (270 kW) en 500 Nm ook mooi aansluit bij de EQS 450+. De prijs van de S 450 L bedraagt zonder opties € 119.064, wat dus betekent dat de elektrische variant € 1.210 minder duur is dan zijn (fiscaal ook veel minder interessante) benzinetegenhanger. Ten opzichte van de S 450 met korte wielbasis van € 114.829 inclusief btw is de EQS (die wel meer binnenruimte biedt door de langere wielbasis) € 3.025 duurder.

Prijsvoordeel ook voor topmodel

Het voorlopige EQS-topmodel is de op de vier wielen aangedreven EQS 580 4MATIC met 523 pk (385 kW) en 855 Nm. Die kost minimaal € 128.600 inclusief btw (als Luxury Line) en is daarmee € 10.746 duurder dan de EQS 450+ (die geen Hyperscreen heeft). De EQS 580 4MATIC kan binnen het gamma van de S-Klasse best vergeleken worden met de S 580 4MATIC met zijn vier liter grote achtcilinder van 503 pk (370 kW) en 700 Nm. Die is in de lange uitvoering standaard met € 141.449 inclusief btw al € 12.849 duurder dan de elektrische variant. De V8 is ook met de korte wielbasis (€ 137.214) aanzienlijk duurder dan de EQS 580 4MATIC.

Ook de plug-in is niet voordeliger

Fiscaal gezien is het misschien de moeite om te kijken of de S-Klasse plug-in hybride, de S 580 e, met zijn gecombineerd vermogen van 510 pk (375 kW) en 750 Nm en zijn uitstoot van niet meer dan 15 g CO2 (WLTP) een alternatief kan zijn. Met de korte wielbasis kost de S 580 e (altijd met achterwielaandrijving) € 128.139 inclusief btw, met de lange wielbasis is dat € 132.374. Dat is ook hier weer een stuk meer dan de € 119.064 van de EQS 450+ én dan de EQS 580 4MATIC van € 128.600. En fiscaal maakt de plug-in het verschil ook niet met de EQS…
TEST Mercedes Benz S Klasse 0003Enkel de S 350 diesel is goedkoper (bij aankoop)

Enkel de basis-dieselvariant van de S-Klasse, de S 350 d (vanaf € 104.544 inclusief btw) of S 350 d Lang (€ 108.779), of de 4MATIC-versies ervan (opleg van € 4.235), zijn goedkoper dan de EQS 450+ (vanaf € 117.854), maar hebben dan weer te lijden onder hun steeds oninteressanter wordende fiscaliteit (beperkte fiscale aftrek, hoog Voordeel Alle Aard, aanzienlijke BIV en verkeersbelasting) en zijn ook minder krachtig, met 286 pk (210 kW) en 600 Nm ten opzichte van de 333 pk (245 kW) en 568 Nm van de EQS 450+.

Meesterzet ?

We kunnen dus wel stellen dat Mercedes de EQS erg competitief geprijsd heeft binnen de topklasse, waarbij hij systematisch minder duur is dan de S-Klasse (op de basisdiesel na). Combineer dat met de vrijstelling (in Vlaanderen) of de minimale (in Wallonië en Brussel en voor leasingmaatschappijen) BIV en verkeersbelasting, bovenop de volledige fiscale aftrekbaarheid en het voordelige VAA, en het lijkt duidelijk dat de EQS de wind in de zeilen zal hebben bij CEO’s en topmanagers en erg goed zal scoren qua TCO in de topklasse. 
2020 11 22 image 20c0714 056Ook als Edition 1

Gedurende een beperkte periode wordt de EQS ook aangeboden als Edition 1 (meerprijs: vanaf € 7.320,50 voor de EQS 450+ en € 5.324 voor de EQS 580 4MATIC). 

Aan de buitenzijde pakt de Edition 1 uit met het AMG Line exterieur, obsidiaanzwarte metaalglanslak, een panoramaschuifdak, 21 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen en een Edition 1-badge in de spiegeldriehoeken voor de buitenspiegels.

Binnenin wordt de Edition 1 gekenmerkt door een bekleding in designo nappaleder (nevagrijs/reflexblauw), comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun en contourverlichting, multicontourstoelen voor de bestuurder en voorpassagier, de bekleding van de bovenkant van het dashboard en de portieren in nappalederlook reflexblauw, sierdelen in openporig walnotenhout en designgordelsloten voor en achter.

Het geheel wordt afgewerkt met vloermatten met opschrift ‘Edition 1’ en een reflexblauwe rand en instaplijsten met een verlicht opschrift ‘Edition 1’.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy