woensdag, 11 augustus 2021

Elektrische BMW iX3 krijgt (al) facelift

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische BMW iX3 krijgt (al) facelift © BMW Group
Hoewel het model nog maar recent gelanceerd werd geeft BMW zijn elektrische SUV iX3 reeds een facelift, of -in BMW-taal- Life Cycle Impulse. Die brengt een gewijzigd front en andere achterlichten maar behoudt wat goed was.


P90432171 highResDe modelupdate doet de iX3 er sportiever uitzien. Hij wordt vanaf de facelift standaard geleverd met een modelspecifieke versie van het M Sportpakket. 

Bij de facelift wordt ook de familieband met de elektrische BMW’s iX en i4 tot uiting gebracht in de vernieuwde styling van voor- en achterzijde. Gelukkig betekent dat niet dat de iX3 nu met de bevertanden van die andere modellen door het leven moet.
P90432169 highResSmallere koplampen

Onder meer het design van de koplampen, de BMW-nieren, de zijschorten en de voor- en achterspoilers werd herwerkt. De standaard adaptieve ledmatrixkoplampen zijn zo’n tien millimeter smalle dan de vorige en kunnen optioneel van BMW laserlight worden voorzien. 
P90432182 highResOok achteraan zijn de lichten nieuw. De contouren van de ledachterlichten krijgen een zwarte rand en een driedimensioneel effect.
P90432181 highResHet rijbereik wordt vergroot door aerodynamisch geoptimaliseerde negentienduimvelgen (standaard) die bijdragen aan de Cd-waarde van 0,29. Optioneel kunnen ook exemplaren van 20 duim met M-specifieke styling in Jet black gekozen worden.
P90432183 highResInspiring of Impressive

Binnenin vinden we nu standaard sportstoelen met Sensatec-kunstleder of echt Vernasca-leder, een zwarte dakhemel, nieuwe interieurlijsten en gerestylede bedieningselementen op het dashboard samen met een groter control display dat nu standaard 12,3 duim groot is.

De vernieuwde iX3 zal verkrijgbaar zijn in twee uitrustingsversies. De “Inspiring”-basisvariant is standaard al voorzien van metaalkleur, negentienduimvelgen, de adaptieve ophanging, een elektrisch bediende kofferklep, een glazen panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een lederen sportstuurwiel en een automatische klimaatregeling met drie zones. Ook de Live Cockpit Professional-functie met BMW Intelligent Personal Assistant, draadloos laden voor compatibele smartphones, Apple Carplay, Android Auto en software updates op afstand is standaard.

Op de “Impressive” wordt die uitrusting nog aangevuld met velgen van 20 duim, akoestische beglazing voor de zijruiten vooraan, de comfort access-voorziening, Vernasca leder, BMW gesture control, het head-up display en een Harman Kardon hifi-systeem. De Impressive heeft standaard ook recht op de BMW Iconic Sounds-optie die het elektrisch rijden ook van een gepaste soundtrack voorziet.

Gekende technologie

De aandrijflijn van de iX3 veranderde (logischerwijs) niet. Dat betekent dat hij nog steeds voorzien is van de BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie en een elektromotor heeft die 210 kW (286 pk) en 400 Nm levert en de achterwielen aandrijft. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden en haalt 180 km/h. De batterij van 80 kWh bruto en 74 kWh netto maakt een rijbereik tot 460 kilometer (WLTP) mogelijk en kan met snelheden tot 150 kW opgeladen worden met gelijkstroom, waardoor in 10 minuten 100 kilometer extra rijbereik “getankt” kan worden en bijladen van 10 naar 80% 32 minuten in beslag neemt. Thuis of aan gewone laadpalen haalt hij bij drie fasen een snelheid van 11 kW (7,5 uur van leeg tot vol). Eenfasig kan tot 7,4 kW geladen worden.

Sustainability

BMW zet met de iX3 ook in op duurzaamheid, waarbij die waarde als objectief gold doorheen het hele ontwikkelings- en productieproces. Zo werd het gebruik van kobalt voor de batterij met zo’n derde teruggedrongen in vergelijking met de batterij van de i3 van 2019 en koopt BMW zijn lithium en kobalt enkel bij producenten waarmee het strikte afspraken heeft gemaakt op het vlak van milieu- en sociale wetgeving. Voor het assembleren van de batterijcellen en de productie van de auto zelf wordt enkel hernieuwbare energie gebruikt en door de specifieke ontwikkeling van de synchrone elektromotor zonder permanente magneet bevat de rotor geen zeldzame metalen meer. Het resultaat is dat de iX3 over zijn hele levenscyclus een ecologische koolstofvoetafdruk heeft die meer dan 30 procent lager is dan die van de X3 xDrive 20d wanneer hij met “gemiddelde Europese stroom” wordt opgeladen en zowat 60 procent wanneer hij met groene stroom wordt gevoed.

De iX3 wordt in China gebouwd bij BMW-partner Brilliance en de vernieuwde uitvoering loopt er vanaf september van de band.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy