dinsdag, 03 augustus 2021

Wat meer details over toegang Tesla Superchargers voor niet-Tesla’s bekend

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Wat meer details over toegang Tesla Superchargers voor niet-Tesla’s bekend © Tesla
Vorige week werd bekend dat Tesla zijn exclusieve Superchargers ook zou gaan openstellen voor elektrische auto’s van andere merken, maar werden nog geen details bekendgemaakt met betrekking tot de werkwijze. Intussen is duidelijker geworden hoe Elon Musk een en ander ziet.


Autonieuws schreef vorige week al over de plannen van Tesla, maar waren er nog veel vragen. Een deel ervan werd intussen door Tesla beantwoord ter gelegenheid van de bekendmaking van de kwartaalresultaten. 

Uit de info die Elon Musk deelde blijkt dat niet-Teslarijders die van de Superchargers van het merk gebruik willen maken zich eerst zullen moeten registreren via de Tesla-website en voor hun laadbeurten zullen betalen via hun creditcard. Daaruit kunnen we dus afleiden dat Tesla zijn laadpunten niet zal integreren in het bestaande netwerk van laadpassen, waardoor je de klassieke laadkaart er niet zal kunnen gebruiken.

Variabele prijs

De prijs voor het laden zal volgens Tesla variabel zijn en afhangen van het aantal auto’s die tegelijk laadt aan het station (hoe meer, hoe duurder), de laadsnelheid van de ladende auto (hoe trager die laadt, hoe langer het station bezet blijft en dus hoe duurder het laadtarief zal zijn) en ook van het uur van de dag (laden op drukke uren is duurder dan in de daluren).

Erg gedetailleerd is de info nog steeds niet, en of het aanbod prijsmatig interessant is weten we pas wanneer de exacte tarieven bekend zijn, maar het idee dat de snelle en talrijke Tesla-laders beschikbaar worden voor niet-Teslarijders zal die laatsten wel bevallen.

Voor Teslabestuurders lijkt dat laatste veel minder het geval te zijn. Zij dreigen met de openstelling van het Tesla-netwerk voor andere merken hun exclusieve laadvoordeel te verliezen. Of Tesla’s voorrang zullen krijgen bij het laden (door bijvoorbeeld slechts enkele van de stalls te voorzien voor niet-Tesla’s of Tesla’s te laten “voorsteken” bij het wachten op een vrij laapunt) is nog niet duidelijk. Dat Tesla zijn dure snellaadnetwerk op deze manier kan rentabiliseren lijdt echter geen twijfel.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy