© Daimler AG
Ook Mercedes-Benz hakt de knoop door en verkoopt over negen jaar enkel nog maar elektrische auto’s. Het pompt ruim 40 miljard euro in de versnelde uitrol van zijn elektro-strategie. Is het dan echt gedaan met benzine en diesel in 2030?
In Het persbericht dat gisteren werd uitgestuurd, vermeldt Mercedes dat het de “koers uitzet naar een volledig elektrische toekomst: tegen het einde van het decennium is het merk met de ster klaar om volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden het toelaten. Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst.”
Dat is eigenlijk zoveel zeggen als dat er in Europa en China vanaf 2030 allicht enkel nog batterijvoertuigen verkocht zullen worden, terwijl er in de rest van de wereld nog steeds benzinemotoren verkrijgbaar zullen zijn – en wie weet zelfs diesels. Mercedes-Benz zegt er wel meteen bij dat alle nieuwe platformen vanaf 2025 sowieso 100% elektrisch zullen zijn.
De bestaande modellen met verbrandingsmotor zullen het dus moeten uitzingen op hun bestaande platform, tot er geen marktvraag meer voor bestaat of Mercedes-Benz zelf op de stopknop drukt.
40 miljard investering
“Elektromobiliteit wint aan momentum – vooral in het luxesegment waarin Mercedes-Benz opereert. Het omslagpunt nadert en wij zullen klaar zijn wanneer de markten tegen het einde van het decennium volledig overschakelen op elektrische auto’s”, aldus Ola Källenius, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.
“Deze stap impliceert een fundamentele herallocatie van kapitaal. Wij willen de versnelde transformatie winstgevend maken en zo het succesverhaal van Mercedes-Benz voortzetten in een nieuw tijdperk. Ik ben ervan overtuigd dat we daarin gaan slagen met ons hooggekwalificeerde en zeer gemotiveerde personeel.”
Het bedrijf gaat de investeringen in onderzoek en ontwikkeling aanzienlijk verhogen. In totaal is er meer dan 40 miljard euro uitgetrokken voor investeringen in volledig elektrische voertuigen tussen 2022 en 2030. De snellere vergroting van de actieradius van aantrekkelijke elektrische auto’s gaat de doorbraak van elektromobiliteit versnellen.
3 nieuwe elektro-architecturen
In 2025 zal Mercedes-Benz drie volledig elektrische architecturen introduceren: eentje voor gewone personenwagens in het midden- en topsegment (MB.EA), eentje voor AMG’s (AMG.EA) en eentje voor bestelwagens (VAN.EA)..
Mercedes-Benz werkt hard om de fabrieken wereldwijd voor te bereiden op de productie van volledig elektrische auto’s. Vanaf volgend jaar rollen acht elektrische modellen van Mercedes-Benz van de band op zeven locaties in drie continenten. Bovendien schakelen alle door Mercedes-Benz AG geëxploiteerde assemblagefabrieken voor personenauto’s en accu’s tegen 2022 over op een klimaatneutrale productie.
Door samen te werken met GROB, een Duitse wereldmarktleider op het gebied van uiterst innovatieve accuproductie- en automatiseringssystemen, versterkt Mercedes-Benz de accuproductiecapaciteiten en interne expertise. De samenwerking is gericht op de assemblage van accumodules en accupakketten. Bovendien is Mercedes-Benz van plan een recyclingfabriek voor accu’s te bouwen in Kuppenheim, Baden. Dit zal het bedrijf in staat stellen overeenkomstige knowhow te ontwikkelen en recyclingcapaciteiten veilig te stellen. De start is gepland voor 2023.
Eigen elektromotoren
In plaats van elektromotoren extern te kopen, wil Mercedes zelf zijn aandrijftechnologieën gaan ontwikkelen en produceren. Daartoe nam het onlangs YASA over, een Britse specialist op het gebied van elektromotoren. Met deze overname krijgt Mercedes-Benz toegang tot unieke technologie op het gebied van axiale fluxmotoren en expertise voor de ontwikkeling van ultra-high performance axiale fluxmotoren.
Eigen elektromotoren, waaronder de eATS 2.0-unit, vormen een belangrijk onderdeel van de strategie met een duidelijke focus op de efficiëntie en kosten van het gehele systeem, inclusief omvormers en software. Verwacht wordt dat China een sleutelrol gaat spelen in de versnelde elektrische strategie van Mercedes-Benz. Het land is nu al de grootste markt voor elektrische auto’s ter wereld – met honderden bedrijven en leveranciers die gespecialiseerd zijn in software en onderdelen voor elektrische voertuigen.
8 gigafactory’s
Mercedes-Benz heeft een accucapaciteit van meer dan 200 GWh nodig en is van plan om samen met partners wereldwijd acht gigafabrieken voor de productie van cellen te bouwen. Deze capaciteit vormt een aanvulling op het reeds geplande netwerk van negen fabrieken voor de productie van accusystemen.
De volgende generatie accu’s zal in hoge mate gestandaardiseerd zijn en geschikt voor gebruik in meer dan 90% van alle toekomstige personen- en bestelauto’s van Mercedes-Benz. Tegelijkertijd zal deze techniek flexibel genoeg zijn om alle Mercedes-Benz klanten individuele oplossingen te kunnen bieden. In Europa is Mercedes-Benz van plan om samen met nieuwe partners toekomstige cellen en modules te ontwikkelen en efficiënt te produceren.
Steeds betere batterijen
Door continu de meest geavanceerde accutechnologie in personenauto’s en bestelwagens te integreren, wil Mercedes-Benz de actieradius van haar voertuigen tijdens hun levensduur vergroten. Mercedes-Benz werkt samen met partners als SilaNano aan de volgende generatie accu’s. Het doel is om de energiedichtheid te verhogen door het aandeel van silicium van de anode aanzienlijk te verhogen. Ook solid-state batterijen zitten in de pijplijn.