woensdag, 21 juli 2021

Plug-in hybride Mercedes S 580 e haalt meer dan 100 elektrische kilometers

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Plug-in hybride Mercedes S 580 e haalt meer dan 100 elektrische kilometers © Daimler AG
De concurrentie uit München zal met gemengde gevoelens kijken naar de plug-in hybride uitvoering van Mercedes’ grote limousine. De S 580 e combineert net als de BMW 745e een zescilinder benzinemotor met een elektromotor, maar heeft een batterij van 28,6 kWh en biedt daarmee een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer (WLTP).


21C0428 004De S 580 e wordt ongetwijfeld een succesnummer bij de fiscaal en ecologisch bewuste CEO’s van vandaag, die deze plug-in hybride nieuwe S-Klasse zowel met de korte als met de lange wielbasis kunnen bestellen en er fiscaal een goede zaak mee doen, aangezien hij door zijn zeer lage CO2-uitstoot (14 tot 22 g/km WLTP) en voldoende grote batterij nog enige tijd volledig fiscaal aftrekbaar is.

510 pk en 750 Nm gecombineerd 

De aandrijving op de achterwielen gebeurt door de vierde generatie van Mercedes’ hybride aandrijving, met een elektromotor van 110 kW (150 pk) en een zescilinder-in-lijn op benzine van drie liter (de M 256) die 270 kW of 367 pk en 500 Nm levert. Het gecombineerde vermogen van het aandrijfgeheel komt uit op 510 pk (375 kW) en een fraaie 750 Nm aan koppel. De sprint van 0 naar 100 verloopt in niet meer dan 5,2 seconden, terwijl de topsnelheid 250 km/h bedraagt.

Het onmiddellijk beschikbare maximumkoppel van de elektromotor bedraagt 480 Nm en zuiver elektrisch kan je met de nieuwe S-Klasse plugin tot 140 km/h halen, waardoor hij, in combinatie met het grote rijbereik zeer vaak zuiver elektrisch zal rijden.
21C0428 001Opmerkelijk rijbereik

Dat rijbereik is toch wel dé troef van de S 580 e, met dank aan de 28,6 kWh grote batterij. Met meer dan 100 kilometer (94 tot 113 kilometer volgens de WLTP-norm) is dat rijbereik meer dan dubbel zo groot als dat van zijn voorganger, en overtreft het ook dat van zijn rechtstreekse rivaal van bij BMW die 58 kilometer elektrisch rijbereik belooft en het met een 12 kWh-batterijpakket doet.

Het opladen van de batterij kan aan een gewone laadpaal met driefasenstroom aan 11 kW (standaard), maar ook snelladen aan 60 kW is mogelijk, wat voor een volle lading ongeveer een halfuur in beslag moet nemen.

Een ander voordeel van de nieuwe plug-in van de S-Klasse is het feit dat er nu vanuit de koffer naar het interieur kan doorgeladen worden, door een andere inplanting van de batterij, wat de praktische bruikbaarheid vergroot.

De Duitse basisprijs van de S 580 e bedraagt € 123.736 voor de korte en € 127.425,2 voor de lange versie. De auto is rond deze tijd ook bij ons te bestellen.

Nu ook met V8 in S 580 4MATIC

Aan de wat traditionelere kant van het gamma prijkt de mild hybride S 580 4MATIC die met zijn V8 benzinemotor met geïntegreerde starter-generator en 48 volt-architectuur zuiniger belooft te zijn dan zonder die uitrusting, maar met zijn cilinderinhoud van 3.982 cc en een uitstoot van 226 tot 256 g/km (WLTP) nog steeds fiscaal afgestraft wordt. Het vermogen van de V8 bedraagt 503 pk (370 kW), het koppel 700 Nm, waarbij nog eens een elektrische boost van 20 pk of 15 kW en 200 Nm mag geteld worden.

De V8 sprint in 4,4 seconden naar de 100, haalt eveneens 250 km/h en moet in Duitsland minimaal € 126.366,10 kosten als korte S en € 130.055,50 in lange uitvoering.

Ook nieuwe uitrusting

Naast de introductie van de twee nieuwe versies stelt Mercedes ook nieuwe uitrusting voor op de S-Klasse. Zo is de actieve ophanging E-Active Body Control samen met Road Surface Scan en de Curve Cornering Function nu (voor € 7.735 in Duitsland) beschikbaar op de versies met een 48 volt-architectuur en 4MATIC-vierwielaandrijving en komen uitrustingselementen van de Maybach-S-Klasse, zoals de MBUX Interior Assistant en het aangeefsysteem voor de veiligheidsgordels achterin naar de ‘gewone’ versie.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy