dinsdag, 20 juli 2021

Nog maar eens een facelift voor de Porsche Macan

Geschreven door  Dieter Quartier
Nog maar eens een facelift voor de Porsche Macan © Porsche AG
Bijgewerkte motoren, een aangescherpt design en een nieuw aanraakscherm: dat is de essentie van de facelift die Porsches succesvolle compacte SUV ondergaat. 

macangts7De huidige Macan stamt uit 2014 en rust op het onderstel van de vorige Audi Q5. Toch vond men het in Zuffenhausen nog geen tijd om een volledig nieuwe opvolger te lanceren. Neen, daarop is het wachten tot 2023 en om deze periode van twee jaar te overbruggen heeft het sportwagenmerk dan maar een grondige facelift voorzien.
porschemacans21Aan de buitenzijde herken je de opgefriste Macan vooral aan de hertekende neus, die het design visueel verbreedt. De ledkoplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en de Sport Design-buitenspiegels zijn nu standaard op alle modellen.
macangtsmetsportpakket22Vanbinnen zet het infotainment opnieuw een stap voorwaarts door de een nieuw bedieningsconcept, waarbij wordt gebruikgemaakt van aanraakoppervlakken in plaats van tactiele knoppen. In het midden van de overzichtelijke bedieningsmodule bevindt zich een nieuwe, kortere selectiehendel. Ook de analoge klok boven in het dashboard behoort voortaan tot de standaarduitrusting. 

De Macan biedt standaard nog steeds talrijke online functies en diensten. Die kunnen worden bediend via het 10,9 duim grote full HD-aanraakscherm van het Porsche Communication Management of door middel van spraakcommando's. De Macan neemt de nieuwe multifunctionele en GT Sport-stuurwielen over van de 911. 

Potentere motoren

Alle motoren van de Macan werden bijgespijkerd. De 2,9 liter grote V6-biturbomotor van de GTS levert nu 324 kW (440 pk) – een toename met 44 kW (60 pk). Met het reactievermogen en de vermogensafgifte die typisch zijn voor Porsches GTS-modellen, klaart hij de sprint van 0 tot 100 km/h in 4,3 seconden wanneer hij is uitgerust met het Sport Chrono-pack, en haalt hij een topsnelheid van 272 km/h. 

Een trapje lager staat de Macan S, die voortaan ook is uitgerust met een 2.9-V6-biturbomotor, die 20 kW (26 pk) meer vermogen levert dan voorheen en zo uitkomt op 280 kW (380 pk). Hiermee wordt het voertuig in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h gestuwd, terwijl zijn topsnelheid 259 km/h bedraagt. 

De instap-Macan krijgt dan weer een nieuw ontwikkelde viercilinder-turbomotor met 195 kW (265 pk). Hij voltooit de standaardsprint van 0 tot 100 km/h in 6,2 seconden en haalt een topsnelheid van 232 km/h. Alle motoren zijn gekoppeld aan Porsches zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en het vierwielaandrijvingssysteem Porsche Traction Management (PTM).

Bijgewerkt onderstel

De Macan mag dan wel op het onderstel van de vorige Audi Q5 staan, de Porsche-ingenieurs hebben er helemaal hun eigen ding mee gedaan. Voor de facelift werd het chassis verder geoptimaliseerd: de Macan reageert volgens Porsche nu nog gevoeliger en directer op de rij- en wegomstandigheden, waardoor de bestuurder nog betere feedback krijgt via het stuurwiel. 

Daartoe werden elementen zoals de dempingskarakteristieken van het Porsche Active Suspension Management (PASM) speciaal voor dit model opnieuw aangepast. Het systeem regelt actief en continu de dempingskracht voor elk wiel afzonderlijk. PASM is als optie verkrijgbaar op de Macan en is standaard voor de S- en GTS-modellen.

De Macan GTS onderscheidt zich nu nog meer dan vroeger van de andere afgeleiden met zijn pneumatische sportophanging, die voortaan standaard is en het koetswerk 10 millimeter lager legt. De dynamische troeven van de nieuwe GTS zijn vooral te danken aan het feit dat de luchtvering in vergelijking met zijn voorganger 10 procent stugger is op de vooras en 15 procent harder op de achteras. Het optionele GTS Sport-pack vergroot het dynamische potentieel van de auto nog meer, met zijn 21-duimsvelgen met GT-design en performancebanden, het Porsche Torque Vectoring Plus-systeem (PTV Plus) en het Sport Chrono-pack.

In België beginnen de prijzen bij € 65.515,45 voor de Macan, € 74.469,45 euro voor de Macan S en € 91.167,45 euro voor de Macan GTS.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy