maandag, 19 juli 2021

Nieuwe Audi RS 3 heeft 400 pk, 500 Nm én driftmodus

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Audi RS 3 heeft 400 pk, 500 Nm én driftmodus © Audi
Een verrassing is het allerminst, maar de komst van de nieuwe RS 3, die zijn vijfcilinder behoudt en met diens 400 pk en 500 Nm niet minder dan 290 km/h haalt blijft een opwindend feit voor de liefhebbers van flitsende prestaties en een grote mate van efficiëntie die nu ook over een driftmodus beschikken. 


A214848 largeDe nieuwe RS 3, die er meteen als vijfdeurs Sportback (derde generatie) en als vierdeursberline (tweede  generatie) is, blijft een buitenbeentje met zijn schitterende 2.5 TFSI-vijfcilinder die vandaag 400 pk (294 kW) en 500 Nm (20 Nm meer dan voorheen) levert en al negen jaar op rij verkozen is tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. De nieuwe RS 3-modellen sprinten er in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h mee. De topsnelheid, die normaal begrensd is op 250 km/h, kan met een optionele upgrade verhoogd worden tot 280 km/h en in combinatie met het RS Dynamic Pack en de keramische remmen zelfs tot 290 km/h. Puur academisch allemaal, maar leuk om mee uit te pakken aan de toog.

Vijfcilindersound

Wie er al mee reed weet dat Audi’s vijfcilinder, met dank aan de unieke ontstekingssequentie van de cilinders (1-2-4-5-3) erg lekker klinkt. Audi zegt ook dat het uitlaatsysteem voor het eerst over een volledige variabele regeling van de kleppen beschikt waardoor de klankeigenschappen nog beter werden. Er is ook een optionele RS-sportuitlaat. We zijn alvast benieuwd, want de Europese regelgeving met partikelfilters in de uitlaatlijn dempt de auditieve beleving jammer genoeg enorm.

De zeventraps-DSG met dubbele koppeling brengt de pk’s en het koppel samen met een koppelsplitter naar de vier wielen. Die nieuwe RS Torque Splitter vervangt het achterasdifferentieel en de meerschijvenkoppeling op de achteras van de vorige RS 3. In de plaats daarvan gebruikt elk van de aandrijfassen nu een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling waardoor de juiste hoeveelheid koppel steeds optimaal over de achteras wordt verdeeld en de koppelsplitter bij sportief rijden het koppel naar het buitenste wiel met de hogere wielbelasting kan sturen, voor minder onderstuur. Bij bochten naar links, stuurt hij dus koppel naar het rechterachterwiel, bij bochten naar rechts naar het linkerachterwiel. In rechte lijn krijgen beide wielen koppel toegestuurd.

Driftfunctie

Hoera, hoera, die nieuwe technologie maakt ook op deze vierwielaandrijver gecontroleerd driften mogelijk, wat tot voor kort het voorrecht was van achterwielaandrijvers. In die omstandigheden stuurt de koppelsplitter al het koppel naar een van de achterwielen. Audi ontwikkelde daartoe zelfs een speciale driftmodus voor de RS 3: ‘RS Torque Rear’. 

Een andere primeur is de voor het circuit gecreëerde RS Performance-modus, waarbij een specifieke motor- en transmissieconfiguratie is afgestemd op de Pirelli P Zero ‘Trofeo R’-semislickbanden die voor het eerst als optie op de RS 3 worden aangeboden. 
A214795 largeGroter wielcamber

De standaard RS-sportophanging kan optioneel ook met adaptieve dempers besteld worden.

De schuiner op de weg geplaatste wielen (groter wielcamber) zorgen voor een nauwkeurigere stuurrespons en grotere bochtkrachten. In vergelijking met de Audi A3 is het negatieve camber aan de voorwielen bijna 1 graad hoger. De vierpuntsachteras beschikt over afzonderlijke veren/schokdempers, een subframe en een kokervormige stabilisatorstang. Het negatieve wielcamber bedraagt hier bijna een halve graad meer dan bij de A3. 

De RS-specifieke, progressieve stuurinrichting laat de stuurverhouding variëren naargelang de stuurhoek en houdt ook rekening met de snelheid. De veren en schokdempers zijn gevoelig stijver afgesteld en het koetswerk ligt respectievelijk 10 en 25 millimeter dichter bij het asfalt dan dat van de S3 en de A3.

Eveneens nieuw voor de RS 3 is de mVDC-functie (modular Vehicle Dynamics Controller). Dit systeem registreert gegevens van alle onderdelen die relevant zijn voor de laterale dynamiek en laat ze nauwkeuriger en sneller samenwerken. Zo synchroniseert mVDC de koppelsplitter, de adaptieve schokdempers en de wielspecifieke koppelsturing voor een nauwkeurig stuur- en rijgedrag. 
A214749 largeOok met keramische remmen

Versnellen is één ding, terug tot stilstand komen is zo mogelijk nog belangrijker. Bij de RS 3 gebeurt dat standaard met nieuwe stalen remmen met zes zuigers (375 x 36 mm vooraan en 310 x 22 mm achteraan), maar als optie is voor de vooras een 10 kg lichter keramisch remsysteem met schijven van 380 x 38 millimeter verkrijgbaar. Wie voor de keramische remmen opteert, krijgt de keuze tussen grijze, rode en blauwe remklauwen. Wie de stalen versie verkiest, kan de zwarte remklauwen vervangen door rode.
A214735 largeDesign

Designmatig steekt de RS 3 zijn sportieve inborst niet onder stoelen of banken. Hij valt op door de brede RS-bumper, het hertekende Singleframe-radiatorrooster met honingraatstructuur en de grote luchtinlaten. Ook de vlakke, wigvormige ledkoplampen en -achterlichten inclusief dynamische richtingaanwijzers vallen op. Optioneel zijn ook Matrix-ledkoplampen met verduisterde randen verkrijgbaar. De pixelzone met 3 x 5 ledsegmenten creëert een onmiskenbare look: in de linker koplamp verschijnt een geblokte vlag als dynamisch motief voor het ‘coming & leaving home’-systeem en aan bestuurderszijde is het opschrift RS 3 te zien. Tijdens het rijden licht de geblokte vlag aan beide zijden op.

Achter de voorste wielkasten vinden we een opvallende bijkomende luchtinlaat. De zijdrempels werden ook hertekend en het spoor van de vooras is 33 millimeter breder dan dat van de vorige RS 3. Op de Sportback groeide ook de spoorbreedte van de achteras met 10 millimeter. De velgen zijn standaard 19 duim groot en voorzien van tien Y-vormige spaken.

De nieuwe Audi RS 3-modellen zijn verkrijgbaar in twee exclusieve RS-kleuren: Kyalami Green en Kemora Grey. Bovendien kan het dak van de berline voor het eerst worden besteld in de contrastkleur Brilliant Black. 
A214784 largeVirtual Cockpit Plus

Binnenin is de Audi virtual cockpit plus standaard. De toerentallen worden weergegeven als een staafdiagram, het vermogen en koppel als percentages. Als optie wordt het toerentaldisplay beschikbaar in het nieuwe ‘RS Runway’-design. In dit geval worden de waarden weergeven in de tegenovergestelde richting, met een visueel effect dat aan een startbaan voor vliegtuigen doet denken. Het hoogste toerental op de voorgrond en het laagste op de achtergrond. Daarnaast omvat de Audi virtual cockpit plus weergaven voor de g-krachten, rondetijden en acceleratiecijfers van 0 tot 100 km/h, 0 tot 200 km/h, de 400 meter en de 200 meter. Voor het eerst is de RS 3 ook verkrijgbaar met een head-up display.

De RS 3 is standaard uitgerust met het multifunctionele driespakige lederen RS-sportstuur met afgeplatte onderkant. Ook de RS Mode-toets op de rechterspaak is van de partij. Met deze toets kan de bestuurder de Audi drive select-modi RS Performance, RS Individual of de laatst gebruikte modus selecteren.

De RS 3 Sportback en berline zijn vanaf eind deze maand te bestellen en worden eind oktober bij de verdelers verwacht. De instapprijs voor de RS 3 Sportback is € 61.900, die van de berline € 63.300.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy