maandag, 12 juli 2021

De grootste batterij is niet per se de beste keuze

Geschreven door  Dieter Quartier
De grootste batterij is niet per se de beste keuze © KIA
Steeds meer elektrische voertuigen zijn verkrijgbaar met twee of drie batterijgroottes. De verleiding kan groot zijn - als het budget het toelaat - om voor het hoogste aantal kWh te gaan, maar dat is niet per se de beste keuze.


Laten we de elektrische ID.3 van VW als uitgangspunt nemen. De line-up van deze populaire fleetauto bestaat uit drie accuopties: 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh, met een actieradius van respectievelijk 350, 420 en 550 kilometer (afgerond). Het model met de grootste accu (Pro S) kost minstens € 41.145 en is daarmee € 4.500 duurder dan de versie met middelgrote accu's (Pro, € 35.675), die op zijn beurt zo’n € 2.700 meer kost dan de instap-ID.3 (Pure, € 32.985).

De ID.3 Pro S past in het budget van veel bedrijfswagenchauffeurs. Hij zou elektrofoben/fossilofielen kunnen overtuigen omdat hij pittige acceleraties combineert met een zeer comfortabele actieradius van vlotjes 400 kilometer in de praktijk. Toch zijn er enkele vraagtekens bij te plaatsen. 

Gewicht: vijand nummer één

Om te beginnen zet hij bijna 2 ton op de weegschaal - dat is 160 kg meer dan de 45 kWh Pure-versie Dit zware gewicht gaat ten koste van zowel de prestaties als de efficiëntie. De cijfers spreken voor zich: met hetzelfde vermogen (150 kW) is het 58 kWh-model sneller dan het 77 kWh-model, terwijl het 15,4 kWh/100 km verbruikt in plaats van 15,9 kWh/100 km (WLTP). 

Hoewel de omstandigheden niet helemaal gelijk waren, verbruikten wij op de redactie gemiddeld 18,4 kWh met de 77 kWh-versie en 16,0 kWh met het 58 kWh-model. Zelfs als je uitgaat van een verschil van 2 kWh/100km, levert 100.000 gereden kilometer een stroomkostennadeel op van tussen de € 500 en € 1.000, afhankelijk van de kWh-prijs die je betaalt.

En er is nog een andere kostenfactor: banden en remblokken. Hoe zwaarder het voertuig, hoe sneller ze slijten. Vooral de voorwielen komen meer onder druk te staan - letterlijk - omdat het gewicht van het voertuig naar voren wordt verplaatst telkens wanneer je remt. Het kan het verschil betekenen tussen een extra paar banden en remblokken moeten voorzien, of niet. 

Langere oplaadtijd

Een ander punt om rekening mee te houden is de oplaadtijd, die toeneemt met het aantal kWh in je batterij. Als je voor een model met een grote accu kiest, moet je meer geduld oefenen dan bij een model met een middelgrote of kleine accu. Dat kan een kwestie van enkele minuten zijn bij een snellader, maar als je gewone eenfasige wisselstroom gebruikt, kan het verschil oplopen tot ettelijke uren.

Dit nadeel kan worden gecompenseerd door het feit dat je met de grote batterij minder vaak moet laden. Dit is iets wat elke bestuurder voor zichzelf moet uitzoeken, rekening houdend met de oplaadmogelijkheden en het persoonlijke rijprofiel. In ieder geval, als je een snelwegrijder bent die 300 tot 400 kilometer per dag aflegt, is het maar de vraag of een BEV überhaupt de beste optie.

BEV’s zijn immers erg dorstig op snelwegen - in het geval van de ID.3 Pro S moet je al heel erg je best doen om minder dan 22 kWh/100 km te verbruiken met de cruisecontrol ingesteld op 120 km/h. Wie lange afstanden aflegt, is waarschijnlijk beter af met een dieselplug-inhybride, waarmee je zuinig op de snelweg kunt cruisen én emissievrij het stadscentrum binnenrijdt.

Grondstoffen

Last but not least: hoe groter de accu, hoe groter de hoeveelheid kostbare materialen en zeldzame aardmetalen die erin zit. Het delven van deze materialen heeft gevolgen voor het milieu en mogelijk voor de gezondheid van degenen die in de winningsindustrie werken.

De vraag die we ons moeten stellen, is of we de planeet en de gezondheid van mensen extra willen belasten omwille van ons eigen rijcomfort. Hoe meer materiaal er in een batterij gaat, hoe minder er beschikbaar zal zijn voor andere batterijen, wat een rem zet op de elektrificatiedynamiek.

Tips voor trips

Er zijn manieren om een elektrische auto met een kleinere batterij leefbaar te maken in de praktijk, ook al heeft hij maar een rijbereik van 250-300 km. Het vergt amper opofferingen – je moet je alleen een beetje willen aanpassen. 
  1. Plan je trips en beslis op voorhand waar je wilt/moet opladen.
  2. Als je toch lange afstanden moet afleggen, overweeg dan het openbaar vervoer of het huren van een voertuig met verbrandingsmotor.
  3. Zorg voor een laadpas waarmee je overal kunt laden en bij voorkeur ook een abonnement met preferentiële tarieven om snelladen betaalbaar te houden. 
  4. Gebruik altijd het navigatiesysteem van het voertuig. Het vergroot de actieradius door proactief energie terug te winnen.
  5. Breng je auto altijd op voorhand op temperatuur, wanneer hij nog is ingeplugd. Op die manier verspil je geen energie in je batterij om de auto te koelen of te verwarmen.
  6. Investeer in een warmtepomp als die niet standaard is. Dat kan ook ettelijke kilometers schelen, zeker in de winter.
Tot slot is het sterk aan te bevelen om een persoonlijk rijprofiel op te stellen voor je een BEV bestelt. Je zult merken dat in de meeste gevallen het kleine of middelgrote batterijmodel voldoende actieradius biedt. Er bestaan diverse apps die je mobiliteitsgewoonten in kaart brengen. Het alternatief is gedurende enkele weken zelf een rittenboekje bijhouden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy