woensdag, 07 juli 2021

Nieuwe BMW 2-Reeks: veel van de Vier, behalve de snuit

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe BMW 2-Reeks: veel van de Vier, behalve de snuit © BMW Group
Geen fan van de 4-Reekssnuit? Dan neem je toch gewoon een nieuwe 2-Reeks Coupé. Die wordt eveneens op de achterwielen aangedreven, biedt ei zo na dezelfde uitrustingsmogelijkheden en belooft wendbaarder te zijn dan ooit.

P90428411 highResHet leven van de 2-Reeks heeft naar verluidt aan een zijden draadje gehangen. Het segment van de compacte coupés is immers lang niet zo groot meer als voorheen. Anderzijds is het aantal concurrenten ook beperkt en de Beierse bean counters zagen er gelukkig een businesscase in.

Sterker nog, ze zetten het licht op groen voor de ontwikkeling van opnieuw een achterwielaangedreven 2-Reeks, terwijl de nieuwe 1-Reeks een ordinaire voorwieltrekker is en allicht een goedkopere vertrekbasis was geweest. Dat de 2-Reeks opnieuw over Heckantrieb beschikt, is enkel maar goed nieuws voor de liefhebbers van een stevig potje sprint- en smijtplezier. Dat de binnenruimte wat minder is, daar liggen de meeste coupéklanten allicht niet wakker van.
P90428416 highResFrisse neus

Wat meteen opvalt, zijn de slanke ledkoplampen die een best complexe vorm aannemen en binnenin ronde lichten huisvesten. Daarmee knipoogt BMW naar de legendarische 02-Reeks. P90428460 highResHet radiatorrooster is horizontaal in plaats van verticaal uitgerekt – heel wat Beemerfans zullen een zucht van verlichting slaken. Het bestaat uit verticale air flaps in plaats van spijlen. De bumperhoeken worden gevuld door driehoekige luchthappers. Het is eens iets wat anders.
P90428420 highResSpringen eveneens in het oog: de gespierde wielkasten achteraan, de geïntegreerde kofferspoiler en de bijzondere achterlichtunits, die we toch in het echt moeten kunnen aanschouwen om er een oordeel over te vellen. De koffer oogt op foto enigszins vreemd door zijn diverse vlakken en volumes – wij zijn benieuwd hoe de auto er in vlees en bloed uitziet.

Eerder 4-Reeks dan 1-Reeks

Het moge dus duidelijk zijn: de 2 is geen afgeleide van de 1-Reeks Hatchback. Hij rust op zijn eigen platform dat bredere sporen heeft dan dat van zijn voorganger (+54 of 63 mm vooraan, afhankelijk van de versie, en +31 à 35 mm achteraan), waardoor het zwaartepunt verlaagt. Uiteraard kan hij nog steeds rekenen op een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras voor een optimale stabiliteit in bochten. 
P90428488 highResAan de buitenzijde werd hij 105 mm langer, 66 mm breder en 28 mm lager, wat de proporties ten goede komt. Ook de koffer groeide en kan voortaan 390 liter slikken. Wanneer dat niet volstaat, kun je de achterbankleuning in drie aparte delen neerklappen. De laaddrempel ligt overigens 35 mm lager dan voorheen, wat goed is voor de rugergonomie.

Voor de ophanging ging de 2-Reeks te rade bij grote broer 4-Reeks. Standaard betekent dat een dubbel scharnierende vooras, een vijfarmige achteras, “lift-gerelateerde” dempers en een elektrische stuurbekrachtiging met Servotronic-functie. Als optie kun je natuurlijk kiezen voor de M Sport-ophanging inclusief variabele sportbesturing.

4- en 6-cilinders, 8-trapsautomaat standaard

Het 2-Reeks Coupé-gamma begint bij de 220i, die over 135 kW/184 pk beschikt en in 7,5 seconden naar honderd spurt. De 230i zet 180 kW/245 pk op de achterwielen en reduceert de sprinttijd naar… dat weet BMW nog niet, want hij is nog niet gehomologeerd. Dieselaars kunnen terecht bij de 220d, die als enige over mild hybrid-technologie beschikt en 140 kW/190 pk ter beschikking stelt om desgewenst in 6,9 seconden het 100 km/h-streepje aan te tikken. Ze worden allemaal standaard met een achttrapsautomaat geleverd.
P90428461 highResTop of the bill is de nieuwe M 240i xDrive Coupé, met tussen de voorwielen een drie liter grote zes-in-lijn die 25 kW/34 pk krachtiger is dan zijn voorganger. Hij zet via een adaptieve vierwielaandrijving 275 kW/374 pk op het asfalt en heet aan 4,3 seconden genoeg om de klassieke sprintoefening te voltooien. 
P90428458 highResDe nieuwe BMW M240i xDrive Coupé wordt standaard geleverd met een modelspecifieke versie van de M Sport-ophanging, M Sport-remmen en een M Sport-differentieel op de achteras. Een adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde dempers is als optie verkrijgbaar.
P90428479 highResVertrouwd interieur

Aan de binnenzijde oogt alles bijzonder vertrouwd. Sportstoelen en een sportstuur zijn standaard, zoals het een coupé betaamt. 

Het nieuwe display en besturingssysteem draait op BMW OS 7, wat de weg opent naar nog meer geconnecteerde diensten. BMW TeleServices en intelligente noodoproep zijn standaard inbegrepen, samen met Remote Software Upgrades voor het importeren van verbeterde functies en nieuwe digitale diensten in de auto via de cloud. Optionele functies omvatten: Real Time Traffic Information met gevaarwaarschuwing, Connected Music en BMW Digital Key. Er is ook een diepe integratie van Amazon Alexa mogelijk wanneer het geïnstalleerd is via de My BMW App.

Standaard heb je recht op een 5,1" kleurendisplay als onderdeel van de BMW Live Cockpit. Tegen bijbetaling bouwt BMW de Live Cockpit Professional in met volledig digitaal 12,3" combi-instrument en 10,25 display. Deze Professional-versie kan net als de BMW Live Cockpit Plus gecombineerd worden met het cloud-based BMW Maps navigatiesysteem. Dat staat garant voor snelle, nauwkeurige berekeningen van routes en aankomsttijden en realtime verkeersinformatie die met korte tussenpozen wordt geactualiseerd.

From Mexico with love

De nieuwe 2-Reeks wordt gebouwd in de gloednieuwe BMW-fabriek in Mexico. Hij zou begin volgend jaar bij ons ontschepen. Wie morgen naar Goodwood afreist in Engeland, kan de nieuwkomer daar al in avant-première gaan bewonderen.

De prijzen zijn al bekend: de 220i kost € 40.050, zijn dieselevenknie € 41,500 en de M240i xDrive staat voor € 57.250,00 op je oprit.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy