dinsdag, 06 juli 2021

Renault gaat zelf groene waterstof brouwen en verdelen via Hyvia

Geschreven door  Dieter Quartier
Renault gaat zelf groene waterstof brouwen en verdelen via Hyvia © Groupe Renault
Brandstofcelvoertuigen hebben een rol te spelen in emissievrije mobiliteit, maar dan moeten ze wel op groene waterstof rijden en kunnen rekenen op een heel ecosysteem. Dat is nu net wat Renault wil bewerkstelligen met Hyvia.

Tegen eind 2021 gaat Hyvia groene waterstof produceren, opslaan en verdelen via waterstoftankstations. Sterker nog, de joint-venture tussen Renault en Plug Power wil zelf ook elektrolysetoestellen (waarmee je waterstof onttrekt aan water), mobiele opslagstations en waterstoftankstations te koop en te huur aanbieden, inclusief servicecontract.

Daarnaast zal deze joint-venture van Renault en PlugPower een brede waaier van lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcel aanbieden, inclusief onderhouds- en financieringsdiensten, waaronder
  • De Master Van H2-TECH: een grote bestelwagen voor goederenvervoer, met een nuttig laadvolume van 12 m³ en een rijbereik tot 500 km. 
  • De Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bestelwagen voor het transport van volumineuzere goederen, met een nuttig laadvolume van 19 m³ en een rijbereik van ongeveer 250 km. 
  • De Master Citybus H2-TECH: een stadsminibus om tot vijftien personen te vervoeren, met een rijbereik van ongeveer 300 km. 
Deze voertuigen zijn ook voorzien van een grote batterij, zodat ze ook kunnen worden opgeladen met netstroom als er geen waterstof voorhanden is.

Hyvia steunt op vier pilaren:
  • Villiers Saint-Frédéric – Maatschappelijke zetel en R&D: een toegewijd team heeft de studies opgestart die nodig zijn om brandstofcellen op grote schaal te integreren in voertuigen, in het hart van het ontwikkelings- en technologiecentrum voor bedrijfsvoertuigen van Renault Group. 
  • Flins – Proces, productie en logistiek: de werkzaamheden en studies voor de assemblage van de brandstofcel en waterstoftankstations worden versneld en zullen eind 2021 op de markt komen. 
  • Batilly – Productie van Renault Master: de fabriek van Renault Group in Batilly produceert Master voor HYVIA. 
  • Gretz Amainvilliers – PVI (Renault Vehicle Innovation): PVI, sinds 2017 een dochteronderneming van Renault Group, zet de elektrificatie van Master voort en breidt zijn knowhow voor de integratie van brandstofcellen verder uit. PVI produceert ook waterstofvrachtwagens van 27 ton.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy