dinsdag, 06 juli 2021

Bugatti en Rimac gaan samen ‘elektrisch’ verder

Geschreven door  Dieter Quartier
Bugatti en Rimac gaan samen ‘elektrisch’ verder © Rimac
De Kroatische nicheconstructeur Rimac Automobili kondigt aan zijn krachten te bundelen met het iconische automerk Bugatti Automobiles. Het nieuw gevormde bedrijf wil een maker van high-tech elektrische bolides worden en zijn elektro-knowhow ten dienste stellen van andere merken.



Een fusie van Rimac's technische expertise met Bugatti's 110-jarig erfgoed van design en technische bekwaamheid: zo omschrijft Rimac Automobili de creatie van Bugatti-Rimac.
Rimac Group Shareholder Structure 2880x1645Als onderdeel van de deal zal de nieuw gevormde Rimac Group de belangrijkste aandeelhouder zijn met een belang van 55%. Mate Rimac zal zijn oorspronkelijke aandeel in Rimac Group behouden op 37%, terwijl Porsche 24% bezit en Hyundai Motor Group 12%. 

De ontwikkeling, productie en levering van accusystemen, aandrijflijnen en andere EV-componenten waar Rimac bekend om staat en waar veel autofabrikanten op vertrouwen, zal worden ondergebracht in een nieuwe entiteit - Rimac Technology, die voor 100% eigendom zal zijn van de Rimac Group. Rimac Technology zal een onafhankelijk bedrijf blijven dat samenwerkt met diverse fabrikanten.
Bugatti Rimac 4Bugatti blijft bestaan

Mate Rimac zal de nieuwe onderneming leiden. Als CEO van Rimac Group zal hij zowel Bugatti Rimac als de nieuwe divisie, Rimac Technology, leiden. Bugatti en Rimac zullen beide doorgaan als afzonderlijke respectieve merken, met behoud van bestaande productiefaciliteiten en distributiekanalen. Bugatti Rimac vertegenwoordigt de onderneming die de toekomst van zowel Bugatti als Rimac voertuigen zal ontwikkelen, door het samenvoegen van middelen en expertise in onderzoek en ontwikkeling, productie, en andere gebieden.

Rimac Group zal blijven innoveren, zowel door het creëren van zijn eigen hypercars, als door het ontwikkelen van systemen en technologieën voor vele wereldwijde OEM's. Dergelijke innovatieve technologie kan ook worden toegepast in toekomstige Bugatti- en Rimac-modellen.

Beide merken zullen onafhankelijk van elkaar blijven opereren, waarbij Rimac Automobili haar huidige bedrijfspand aan de rand van Zagreb, Kroatië zal behouden en de productie van Bugatti zal worden voortgezet in Molsheim, Frankrijk.

Mettertijd zal het wereldwijde hoofdkwartier van Bugatti Rimac worden gevestigd op de onlangs aangekondigde Rimac Campus, die ook dienst doet als de thuisbasis van Rimac Technology. Vanaf 2023 zal dit de basis zijn voor alle onderzoek en ontwikkeling van toekomstige Rimac en Bugatti hypercars. Met hoogtechnologische innovatie als kern zal de state-of-the-art site 2.500 mensen tewerkstellen.

In zijn commentaar op de aankondiging van vandaag zei Mate Rimac, oprichter en CEO van Rimac Automobili: "Dit is echt een spannend moment in de korte, maar snel groeiende geschiedenis van Rimac Automobili. We hebben al zoveel meegemaakt in zo'n korte tijd, maar deze nieuwe onderneming brengt dingen naar een volledig nieuw niveau. Rimac en Bugatti zijn een perfecte match in termen van wat we elk aan de tafel brengen. Als een jong, wendbaar en snel auto- en technologiebedrijf hebben we onszelf gevestigd als een pionier in de industrie op het gebied van elektrische technologieën. Met de Nevera hebben we ook bewezen dat we uitstekende hypercars kunnen ontwikkelen en produceren, die niet alleen snel zijn, maar ook opwindend en van hoge kwaliteit. Bugatti, met meer dan een eeuw ervaring in uitmuntende engineering, bezit ook een van de meest uitzonderlijke erfenissen van welk autobedrijf dan ook in de geschiedenis."
Bugatti RImac 2 1Ook Porsche blij

Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG: "We combineren de sterke expertise van Bugatti op het gebied van hypercars met de enorme innovatiekracht van Rimac op het veelbelovende gebied van elektromobiliteit. Bugatti brengt een traditie-rijk merk, iconische producten, een loyale klantenbasis en een wereldwijd dealernetwerk in de joint-venture. Naast technologie brengt Rimac nieuwe ontwikkelings- en organisatorische benaderingen in."

Lutz Meschke, vicevoorzitter van de Raad van Bestuur en lid van de Raad van Bestuur voor Financiën en IT bij Porsche AG. "We kochten de eerste aandelen in Rimac al drie jaar geleden en hebben ze sindsdien successievelijk verhoogd. Daardoor konden we al in een vroeg stadium een nauwe relatie opbouwen met Mate en zijn zeer innovatieve team", aldus Meschke. 

"Daar plukken we nu de vruchten van. Rimac helpt ons met zijn knowhow om een emotioneel en belangrijk merk van de Groep met succes naar de toekomst te leiden. Ik ben erg trots en blij dat we deze joint venture ondanks talrijke uitdagingen tot de eindstreep hebben gebracht. Vandaag is een goede dag voor Bugatti, Porsche en de hele Volkswagen Groep."

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy