

De V6 is het derde motortype bij Ferrari, naast de V12 en V8. Hij werd vanaf een wit blad ontworpen. De drieliter maakt gebruik van het Hot V-principe met een open hoek van 120 graden met de turbo’s in het midden van de motor en zo een lager zwaartepunt en een compacter motorblok. Het gecombineerd vermogen bedraagt 830 pk: 663 pk van de V6 en 167 pk of 122 kW van de elektromotor. Het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 740 Nm bij 6.250 toeren. De benzine-V6 haalt een specifiek vermogen van niet minder dan 221 pk per liter, een record, en gaat door tot 8.500 toeren, wat voor een turbomotor indrukwekkend is.
De achttrapsautomaat met dubbele koppeling van de SF90 werd hier enigszins aangepast en kreeg onder andere een kortere eerste versnelling. De tussen de motor en versnellingsbak ingeplante MGU-K elektromotor die naast zijn vermogen van 122 kW ook 315 Nm aan koppel levert kan van de verbrandingsmotor afgekoppeld worden door middel van een specifieke koppeling voor wanneer er in “full EV-mode” gereden wordt. De capaciteit van de 80 cellen van de aandrijfbatterij is 7,45 kWh en weegt zo’n 77 kilogram.
Omdat een echte Ferrari altijd pijlsnel is pakt ook deze enkel op de achterwielen aangedreven 296 GTB uit met knappe cijfers. De standaardsprint van 0 naar 100 km/h neemt slechts 2,9 seconden in beslag, en wanneer doorgegaan wordt tot 200 km/h ben je nog altijd niet meer dan 7,3 seconden aan het rijden. De top ligt boven 330 km/h en afremmen van 200 tot stilstand kan in 107 meter.
Puur elektrisch kan je er tot 135 km/h mee halen en de batterij maakt een elektrisch rijbereik van 25 kilometer mogelijk.

De 296 GTB heeft met 2.600 mm de kortste wielbasis van alle Ferrari’s. Ze is 50 mm korter dan op de vorige Ferrari’s met middenmotor achterin. Dat werd bewust gedaan om hem echt leuk te doen rijden omdat een korte wielbasis voor minder inertie en een kort draaiende auto in de bochten zorgt. Het extra gewicht van het hybridesysteem werd ook gecompenseerd door de kleinere wielbasis. Het zwaartepunt ligt nog 10 mm lager dan bij de F8, onder meer door een 15 mm lager ingeplant motorblok en een onder de vloer ingeplante batterij.

Voor nog betere circuitprestaties is de 296 GTB ook verkrijgbaar met het Assetto Fiorano-pack dat het totale gewicht met meer dan 12 kilogram verlaagt door onder meer lichtgewichtonderdelen uit koolstofvezel en aangepaste aerodynamische elementen omvat. In combinatie met dat package kan een Lexan-achterruit besteld worden die nog eens drie extra kilo’s gewicht schrapt.
Referenties aan de 250 LM
Er werd natuurlijk erg veel aandacht besteed aan de lijn, gekenmerkt door de grote luchtinlaten achter de deuren en de verborgen actieve achterspoiler die tussen de achterlichten zit. Zonder aerodynamische aanhangsels levert de auto met het Assetto Fiorano-pack een downforce van 360 kg bij 250 km/h. Het design van het koetswerk neemt op verschillende punten elementen over van de 250 LM uit 1963 en pakt uit met een verticale achterruit. De achterlichten zijn ook hier niet rond maar eerder rechthoekig qua ontwerp.
De eerste auto’s worden in het eerste kwartaal van volgend jaar geleverd. De 296 GTB wordt in Italië aangeboden voor € 269.000 inclusief btw. Voor de versie met het Assetto Fiorano Pack vraagt Ferrari € 302.000.