donderdag, 24 juni 2021

Lancia is nog niet dood

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Lancia is nog niet dood © Stellantis
Mogelijk is er goed nieuws voor de liefhebbers van Lancia, dat Italiaanse, ooit roemrijke merk dat vandaag het bestaan van een kasplantje leidt. Stellantis zou aan drie nieuwe modellen werken die ten laatste binnen vijf jaar op de markt zouden moeten zijn.

Van het klassemerk Lancia blijft vandaag zo goed als niets meer over. Hoewel het merk nooit is opgegeven door FCA (en nu Stellantis), bestaat het vandaag alleen nog in Italië, waar de oude Ypsilon nog altijd in de catalogus staat en relatief succesvol blijft.

Omdat alle merken uit de groep binnen het Stellantis-consortium de kans moeten krijgen om zich te bewijzen wordt volgens een aantal gereputeerde bronnen ook bij Lancia werk gemaakt van nieuwe modellen. Net als Alfa Romeo en DS wordt Lancia beschouwd als een premiummerk binnen de Stellantis-groep, en nu zouden de ontwikkeling van een kleine auto, een compacte cross-over en een compacte hatchback met Lancia-badge op de planning staan.

Onderdelenbank van Stellantis

Nu het vroegere FCA gebruik kan maken van de interessante onderdelen- en onderstellenbank van PSA zijn er heel wat mogelijkheden om voor een relatief beperkte investering opnieuw modellen met het Lancia-label te ontwerpen. Voor de kleine auto zou Lancia terugvallen op het platform en de technologie van de Peugeot 208, Citroën C3 of Opel Corsa, voor de compacte cross-over is er eveneens keuze genoeg met elementen van de Peugeot 2008 en 3008, en met de DS 4, de nieuwe Peugeot 308 en de zeer binnenkort voorgestelde Opel Astra is er ook een stevige basis om een hatchback te ontwikkelen. 

Ypsilon zou eerst komen

De Ypsilon-opvolger zou de eerste nieuwe Lancia worden, tegen 2024. Nadien, tegen 2026, verwacht men de cross-over en de hatchback. Het is dan ook vrij logisch dat de aandrijving van het nieuwe Lancia grotendeels elektrisch zal zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy