donderdag, 17 juni 2021

Nieuwe visuele identiteit en logo voor Dacia

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe visuele identiteit en logo voor Dacia © Groupe Renault
Dacia schrijft een nieuw hoofdstuk in zijn succesverhaal. Bij de voorstelling van het strategische plan van het merk, begin 2021, werd de aanpassing van de visuele identiteit al aangekondigd, en nu is het zover. Dacia krijgt een nieuw logo, nieuw embleem, nieuwe kleuren en een compleet nieuwe identiteit.


Dacia wil met de nieuwe identiteit merkwaarden zoals eenvoud, authenticiteit en robuustheid bekrachtigen, en benadrukt dat het nog steeds auto’s aan de juiste prijs op de markt brengt. Het merk vindt van zichzelf dat het “de essentie van de auto-industrie definieert”. Het laat naar eigen zeggen ‘toegankelijk’ rijmen met ‘aantrekkelijk’. 

Bij wat volgt wordt duidelijk dat enkele marketingjongens hoogdagen beleefd hebben bij het uitwerken van de nieuwe identiteit en alle buzzwoorden eromheen, maar het resultaat is opmerkelijk verschillend van de vroegere merkidentiteit en ook het logo is volledig anders.

We citeren het persbericht, want beter kunnen we het zelf niet uitleggen: 

Het nieuwe logo en het merkembleem werden intern door het designteam ontworpen om de merkfocus op de essentie te benadrukken. Het logo, het centrale element van de nieuwe visuele identiteit, ademt robuustheid en stabiliteit. De vorm van de letters is bewust minimalistisch – de D is een omgekeerde C – als om de zuinige en uitgekiende geest van het merk visueel te belichamen. Die geometrische afdruk van het logo geeft de opeenvolgende letters een mechanisch geïnspireerde beweging.

Als essentie van het logo vertegenwoordigt het embleem de samenvoeging van de D en de C, als twee onderdelen die met elkaar verbonden en samengevoegd worden tot een schakel in een ketting, symbool van stevigheid en verbinding. Het grafische embleem oogt krachtig en zal het mogelijk maken om het merk zelfs op afstand gemakkelijk te identificeren. 

De twee eenvoudige en vlot leesbare elementen zijn opgevat als een vanzelfsprekend gegeven om op ondubbelzinnige manier te verwijzen naar het solide karakter van de Dacia-modellen, die voor miljoenen klanten een dagelijkse metgezel zijn. 

Het hele grafische universum is bewust uitgepuurd om te benadrukken dat Dacia zich op de essentie concentreert. De verschillende onderdelen zorgen voor coherentie in het geheel terwijl ze tegelijk de creatie van rijkere digitale inhoud mogelijk maken. In de algemene geest van het merk is dit grafische systeem tegelijk robuust en flexibel. Een voorbeeld: deze pijl, gegenereerd door de D van het logo, heeft als doel om de blik op de essentie te richten en de beweging te stimuleren van een merk dat resoluut op de toekomst gericht is.”

Ongetwijfeld had u dat allemaal al zelf bedacht toen u het logo en merkembleem bekeek ;-) .Nieuw logo Dacia 2Kakigroen als basiskleur

Het kleurenpalet, opgebouwd rond kakigroen, verwijst volgens Dacia naar de nabijheid van de natuur als sterk referentiepunt en (hou u vast, marketingtaal coming:) “een plaats waar de auto’s van Dacia naar het voorbeeld van de iconische Duster hun capaciteiten ten volle kunnen benutten”. 

Secundaire kleuren vervolledigen het gamma en zorgen voor een meer technische toets:

- aardetinten: drie secundaire ‘aardse’ kleuren: donkerkaki, terracotta, zand

- twee andere secundaire kleuren: fel oranje en fel groen.

De geest van het merk wordt ook belichaamd in een nieuwe iconografische benadering als symbool voor de behoefte aan vrijheid, herbronnen en terugkeren naar de essentie. Wijdverbreide behoeften die ertoe aanzet om zich te concentreren op wat echt telt en zich los te maken van het overbodige. 

Stapsgewijze uitrol

Vanaf juni 2021 zal de nieuwe merkidentiteit verspreid worden via verschillende communicatiekanalen: de websites van het merk, reclame, brochures... De verkooppunten van Dacia zullen vanaf begin 2022 geleidelijk overschakelen op de nieuwe merkidentiteit. De voertuigen worden vanaf de tweede helft van 2022 getooid met het logo en embleem. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy