woensdag, 16 juni 2021

BMW test X5 met brandstofcel op waterstof

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW test X5 met brandstofcel op waterstof © BMW Group
Momenteel bieden alleen Hyundai en Toyota met de Nexo en de Mirai waterstofauto’s aan, maar ook BMW brengt volgend jaar met een beperkt aantal X5’s met brandstofcel op de markt. Prototypes van die auto worden momenteel getest op Europese wegen.


P90424574 highRes road testing bmw i hDe BMW i Hydrogen Next, in dit geval gebaseerd op de huidige generatie van de X5, is een zuiver elektrische auto die waterstof als brandstof gebruikt door ze om te zetten in elektriciteit in een brandstofcel. Aan het eind van 2022 komt een in beperkte reeks gebouwd productiemodel van deze waterstof-X5 op de markt.

Met de tests van de bijna productierijpe prototypes wil BMW nagaan hoe efficiënt de CO2-vrije aandrijflijn, modelspecifieke ondersteltechnologie en elektronica functioneren onder echte rijomstandigheden op allerlei Europese wegen.
P90424575 highRes road testing bmw i hLange termijn-alternatief voor batterij-elektrische aandrijving

BMW ziet waterstof-brandstofceltechnologie als een lange termijn-alternatief dat aangeboden kan worden naast de verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en batterij-elektrische auto’s binnen BMW’s portfolio. Volgens het merk is waterstofaandrijving mogelijk een aantrekkelijk alternatief voor batterij-elektrische aandrijvingen voor klanten die geen eigen toegang tot laadinfrastructuur hebben of vaak lange afstanden afleggen, en dan zeker voor auto’s uit het hogere segment. Hét praktische voordeel van waterstof is dat je het in enkele minuten kan tanken, zoals bij een diesel of benzine, en dus veel minder tijd verliest dan bij het opladen van een batterij.

De BMW i Hydrogen Next gebruikt brandstofcellen die in samenwerking met Toyota werden ontwikkeld. De individuele cellen komen van bij Toyota terwijl het aandrijvingssysteem van BMW zelf is. De samenwerking met Toyota begon in 2013.

Reactie tussen waterstof en zuurstof

Bij een waterstofauto wordt in de brandstofcel energie opgewekt door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof uit de omgevingslucht, met als enige restproduct zuiver water. Bij de BMW i Hydrogen Next-aandrijving wordt in totaal tot zes kilogram waterstof opgeslagen in twee 700-bar waterstoftanks uit CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof) en zorgt de brandstofcel voor een elektrisch vermogen van 170 pk of 125 kW. Een bufferbatterij slaat energie op om dynamische acceleraties en korte vermogensboosts toe te laten met tot 374 pk (275 kW) aan piekvermogen. De energie in die bufferbatterij wordt gewonnen uit het terugwinnen van energie bij het uitbollen of remmen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy