dinsdag, 15 juni 2021

Skoda Enyaq Sportline: elektrisch, sportief en desgewenst 4x4

Geschreven door  Dieter Quartier
Skoda Enyaq Sportline: elektrisch, sportief en desgewenst 4x4 © SKODA
Zwarte accenten, grote velgen, een verlaagd sportonderstel en een rijk uitgerust interieur met carbontoetsen: dat is in een notendop de Sportline-versie van Skoda’s elektrische cross-over.

enyaq sportline iv dpl 20 De nieuwe Sportline-variant is standaard voorzien van modelspecifieke veren en schokdempers, die het koetswerk vooraan 15 mm en aan de achterzijde 10 mm lager leggen. Dankzij dit modelspecifieke sportonderstel kan de Enyaq Sportline iV met meer zelfvertrouwen de bocht in duiken, terwijl de standaard progressieve besturing voor een sportiever rijgedrag zorgt.

Je hoeft trouwens niet voor de krachtigste versie te gaan om van de Sportline te kunnen genieten: ook de instapper, de 60 (met 132 kW) is verkrijgbaar in deze sportieve livrei, al hebben we een donkerbruin vermoeden dat de meeste klanten voor de 80 zullen gaan. Die versie biedt niet alleen meer vermogen (150 kW), maar vooral ook een grotere batterij en dus meer rijbereik.

4x4, 195 kW en 425 Nm

Er is ook nog een versie om de meest veeleisende klanten tegemoet te komen: de Enyaq Sportline iV 80x. Dankzij een tweede elektromotor op de vooras brengt hij het vermogen via vierwielaandrijving over op de weg. De twee motoren hebben een gecombineerd vermogen van 195 kW en bieden een maximumkoppel van 425 Nm. De 80x wordt hoofdzakelijk aangedreven door een synchroonmotor met permanente magneet (PSM) op de achteras, die een vermogen levert van 150 kW alsook een maximumkoppel van 310 Nm.

Hij biedt een hoge vermogensdichtheid en een hoog efficiëntieniveau. Zijn vermogen is gelijkmatig over een breed toerentalbereik met een constant uitgangsvermogen. Aan de voorzijde wordt een asynchrone motor gebruikt. Die heeft een vermogen van 80 kW en een maximumkoppel van 162 Nm. Asynchrone motoren worden gekenmerkt door een kortstondige overbelastbaarheid en laag weerstandsverlies. Ze zijn dus perfect voor korte boosts.

Net als de 80 wordt de 80x aangedreven door een 82 kWh-batterij. Hij geraakt door zijn extra gewicht wel ietsje minder ver: 500 km volgens de WLTP-cyclus. Zijn topsnelheid bedraagt 160 km/h.
enyaq sportline iv dpl 24Vette uitrusting

De Sportline is standaard uitgerust met full-ledmatrixkoplampen met 24 leds aan elke zijde, die afzonderlijk kunnen worden bediend en de bestuurder in staat stellen het grootlicht altijd te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Deze intelligente technologie schakelt automatisch afzonderlijke segmenten van de lichtbundel uit wanneer de camera op de voorruit voertuigen detecteert, maar ook mensen en voorwerpen, die het licht reflecteren.

De optionele, innovatieve Crystal Face zorgt voor een waar hoogtepunt met in totaal 131 leds die de verticale lamellen en horizontale sierstrips van de radiatorrooster verlichten.

Aan de binnenzijde valt de Sportline te herkennen aan zijn zwarte sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun voor optimale zijdelingse steun in elke rijsituatie. De stoelen zijn bekleed met Suedia microvezel en leder, en voorzien van grijze biezen.

Het dashboard is bekleed met zwart lederachtige stof; ook de hemelbekleding is zwart. De sierlijsten op het dashboard en in de deurpanelen hebben een afwerking met koolstofeffect. De bekleding rond de keuzeschakelaar voor de aandrijving in de middenconsole is zwart, net als de knop voor de elektrische parkeerrem. De aluminium pedaalkappen zorgen voor een sportieve en dynamische toets.

Het driespaaks multifunctionele sportstuur kan worden verwarmd en is voorzien van contrasterende grijze stiksels.

De Enyaq Sportline is te koop vanaf € 44.775 inclusief btw.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy