vrijdag, 11 juni 2021

VW Multivan T7: plug-inhybride, flexibeler, digitaler

Geschreven door  Dieter Quartier
VW Multivan T7: plug-inhybride, flexibeler, digitaler © Volkswagen AG
Zonder uitstoot door de stad rijden en langere ritten op de snelweg afhaspelen in een koninklijk comfort: dat is wat de nieuwe VW Multivan eHybrid als USP aanreikt. Daarnaast biedt hij nog meer flexibiliteit dan zijn voorganger en pakt hij uit met een knappe digitale cockpit.

MU20210610 04De nieuwe ‘Bulli’ is op het modulaire MQB-platform van Volkswagen gebaseerd. Dat opent de weg naar (tijdelijk) emissievrij rijden en naar nieuwe rijhulp-, bedienings- en infotainmentsystemen. Ook op het gebied van de crashveiligheid is de vooruitgang maximaal, aldus Volkswagen. 

Dankzij zijn laadvolume van maximaal 4.053 liter leent hij zich ook tot de occasionele verhuisklus. Wie daarmee nog niet voldoende heeft, kan met de nieuwe Multivan tot 2.000 kg trekken. 
denieuwemultivan3De Multivan biedt plaats aan maximaal zeven passagiers en is verkrijgbaar in de drie versies: Multivan, Life en Style. Volkswagen noemt hem een ‘Multi Utility Vehicle’ (MUV) en heeft de Multivan in de eerste plaats ontworpen voor gezinnen en sportieve, actieve mensen. Daarnaast mikt Volkswagen ook op de markt van de zakenbusjes en luxeshuttles, met name dankzij zijn veelzijdige lounge-interieur.

Dank je, Passat GTE

De eerste Multivan met plug-inhybride gebruikt een elektromotor van 85 kW / 116 pk gekoppeld aan een 1.4-benzine van 110 kW / 150 pk. Het systeemvermogen bedraagt 160 kW / 218 pk, het maximumkoppel 350 Nm. De lithium-ionbatterij is 13 kWh groot en de DSG telt 6 verhoudingen. Inderdaad, dat ruikt verdacht veel naar VW Passat GTE.

Die laatste haalt met een volle accu 56 kilometer in de WLTP-cyclus. VW wilt nog niets kwijt over het elektrische rijbereik van de Multivan, maar gezien zijn hogere gewicht en minder gunstiger stroomlijn zal hij moeite moeten doen veel verder dan 40 kilometer te geraken. 

Het is nog maar de vraag of hij ook onder de 50 g/km-grens blijft, wat cruciaal is om hem in België fiscaal aantrekkelijk te maken. Het is het verschil tussen een aftrekbaarheid van om en bij de 96% en 50%... 

Twee TSI-benzines, één diesel

De instapversie betreft de gekende 1.5 TSI, die hier 100 kW / 136 pk en 220 Nm levert. Dat belooft op papier niet veel goeds inzake prestaties. Gelukkig is hij wel standaard gekoppeld aan een DSG7-automaat. 

De krachtigste TSI in de nieuwe Multivan heeft een cilinderinhoud van 2 liter en produceert 150 kW / 204 pk en een koppel van 320 Nm. Ook in dit geval wordt een DSG7-versnellingsbak gebruikt, die het motorvermogen op de vooras overbrengt.

Er is ook sprake van een dieselversie. Allicht gaat het om de nieuwe generatie 2.0 TDI, die allicht ook als 4Motion verkrijgbaar zal zijn.

Nieuwe functies

Het koetswerk van de Multivan is niet alleen opnieuw ontworpen, maar ook technisch opnieuw uitgedacht. Zo is het voor het eerst in een Bulli mogelijk om met een eenvoudige voetbeweging de optionele elektrisch bediende achterklep te openen door middel van gebarenbediening (Easy open & close). 

De elektrisch bediende schuifdeuren (standaard of optie naargelang van de versie) kunnen ook van buitenaf met een voetbeweging worden geopend via Easy open; van binnenuit kunnen ze ook worden geopend en gesloten via knoppen in de dashboards rechts van het infotainmentsysteem, in combinatie met de bijbehorende handvatschakelaars.
denieuwemultivan4Nog meer binnenruimte

Net als het koetswerk is ook het interieur nieuw ontworpen. Dit omvat ook het instrumentenpaneel - een ergonomisch ontworpen en geconnecteerd displaylandschap. De Digital Cockpit en het Ready 2 Discover infotainmentsysteem zijn standaard. 

Ook al waren ze voorheen niet beschikbaar in de Multivan - de opbergmogelijkheden in een middenconsole zijn praktisch. Net als het tafeltje achterin dat ook al bij de vorige Multivan-generaties werd aangeboden. En omdat dit het geval is, heeft Volkswagen de twee gewoon opnieuw uitgevonden en gecombineerd. 

Dit resulteerde in een multifunctioneel tafeltje dat geïntegreerd is op de rails van het zitsysteem, dat ook opnieuw werd ontworpen. Dankzij de innovatieve vergrendelingstechnologie kan deze multifunctionele voorziening worden gebruikt als middenconsole tussen de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier of als uitklapbaar tafeltje, compleet met bekerhouders en opbergvakken op de tweede en derde zitrij.

Geen achterbank meer

De zitplaatsen achterin zijn overigens steeds individueel – de achterbank op de derde rij is afgeschaft. De  nieuwe afzonderlijke stoelen op de tweede en derde rij, die zijn uitgerust met praktische klaptafeltjes, zijn bovendien tot 25 procent lichter. Ze wegen tussen 23 en 29 kg, afhankelijk van de uitrusting en de plaats achterin. Het is nu des te gemakkelijker om ze te verwijderen en te installeren en om ze flexibel in het interieur te rangschikken met behulp van het nieuwe railsysteem. 

Nu de driezitsachterbank plaats heeft gemaakt voor individuele zitplaatsen, is het voor het eerst ook mogelijk om de zitplaatsen aan één kant achterin eenvoudig te verwijderen voor bijvoorbeeld het vervoer van e-bikes. Hoe de maximaal vijf zitplaatsen achterin worden ingedeeld, kan dus individueel worden bepaald.

Panoramisch glazen dak

Ook nieuw is dat de Multivan optioneel verkrijgbaar is met een tweedelig panoramisch glazen dak om 's nachts naar de sterrenhemel of de lichtjes van de grote stad te kunnen kijken. Overdag daarentegen laat de zon het interieur door het transparante dak in het licht baden; een zogenaamde Low E-coating (Low Emissivity / warmtewerend glas) van het gelaagde veiligheidsglas vermindert de warmtestraling met 44 procent. 

Het doorzichtig oppervlak vooraan is 913 mm breed en 403 mm lang; boven de tweede zetelrij is dit tussen 900 en 910 mm breed en een indrukwekkende 1.284 mm lang. Met het panoramisch glazen dak bereikt de Multivan in het midden overigens een nog grotere maximale binnenhoogte dan zijn voorganger. Ook sfeerverlichting is als optie verkrijgbaar of zorgt, afhankelijk van de uitrusting, voor een speciale lichtsfeer.

Prijzen en specificaties volgen binnenkort. De Multivan T7 is vanaf 2022 verkrijgbaar.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy