donderdag, 10 juni 2021

Nieuwe BMW Alpina XD3 en XD4 zijn razendsnelle diesels

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW Alpina XD3 en XD4 zijn razendsnelle diesels © Alpina
Precies één dag na de aankondiging dat BMW de X3 en X4 een midlife-facelift geeft pakt BMW Alpina uit met de vernieuwde XD3 en XD4. Allesbehalve toeval natuurlijk. Beide modellen tonen hoe indrukwekkend een zescilinder diesel wel kan zijn.


Tegelijk met de modelupdate die vanaf de productie van augustus doorgevoerd wordt op BMW’s midsize SUV’s X3 en X4 worden ook de Alpina-varianten van die modellen geüpdatet. Ze krijgen een aangepaste look, een reeks nieuwe features en een nog koppelrijkere variant van de indrukwekkende diesel.

Vier turbo’s, 800 Nm!

De drieliter zes-in-lijn diesel met vier turbo’s (!) levert in de vernieuwde XD3 en XD4 een niet misse 394 pk (290 kW) en een maximumkoppel van 800 Nm, wat 30 Nm meer is dan bij hun voorgangers. Het volledige vermogen is beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 o/m. 

De prestatiecijfers die de nochtans 2.145 kg zware XD3 en XD4 met deze motor neerzetten zijn opmerkelijk. De dieselstoof katapulteert de XD3 en XD4 met de hulp van de launch control-functie in precies 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h en in 17,9 seconden naar de 200 en kan op de Duitse Autobahn een topsnelheid halen van 267 km/h in de BMW Alpina XD3 of precies één km/h meer in het geval van de XD4.

Het vermogen en koppel worden naar de vier wielen versast via de bekende ZF-achttrapsautomaat die met de pook of de klassieke Alpina Switch Tronic-knoppen achter de stuurvelg ook manueel bediend kan worden, maar voor wie dat wil ook van optionele aluminium schakellepels kan voorzien worden.

Dé troef van moderne diesels is natuurlijk hun lage verbruik, zelfs als ze zo performant zijn als deze Alpina-BMW-zescilinder. Met een WLTP-gemiddelde van 8,5 l/100 km (223 g/km) zijn de XD3 en XD4 voor hun prestatieniveau en omvang zeer zuinig. Natuurlijk voldoet de krachtbron aan de recentste emissienormen. 

Alles zit in de details

Specifiek voor deze Alpina-varianten werden de remmen versterkt en werd de afstelling van het variabele sportstuur herwerkt voor een nog scherper en preciezer stuurgedrag en meer dynamiek in de bochten. Ook de sportophanging met adaptieve dempers met Alpina-kalibratie werd herwerkt voor een uitstekende balans tussen sportiviteit en comfort zoals alleen de specialisten van Alpina dat kunnen, met een ongeziene zorg voor elk klein detail.

Optioneel kunnen de standaardremmen vervangen worden door high-performance-exemplaren met doorboorde lichtgewicht composietschijven met een diameter van 395 mm vooraan en 398 mm achteraan voor een ultieme weerstand tegen fading. 

De vierwielaandrijving van de Alpina’s, natuurlijk gebaseerd op BMW’s xDrive-systeem, wordt anders gekalibreerd maar is altijd meer op de achterwielen gericht voor een dynamischere rijervaring. Boven op het standaard sperdifferentieel achteraan krijgen de XD3 en XD4 ook het zogenaamde Performance Control, een elektronisch systeem dat onderstuur tegengaat door selectief in te grijpen op de remmen van elk individueel wiel. Daardoor wordt de laterale grip vergroot en zijn de Alpina-SUV’s nog dynamischer in de bochten.

Echt Alpina-design

Uiterlijk liggen de veranderingen aan de Alpina’s in lijn met de wijzigingen die BMW aan de donormodellen aanbracht, maar opnieuw met die typische Alpina-touch. Zo zijn er nieuwe koplampen en achterlichten en nieuwe aerodynamische Alpina-componenten die altijd net wat discreter zijn dan BMW’s M-addenda. 

Natuurlijk zijn ook op deze modellen Alpina’s traditionele Alpina Classic twintigduimers van de partij. Errond liggen speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero Ultra-High Performance banden in de maten 255/45 ZR20 vooraan en 285/40 ZR20 achteraan. Optioneel kunnen 22 duim grote exemplaren gemonteerd worden (255/35 ZR22 vooraan en 295/30 ZR22 achteraan).

De vernieuwde XD3 kost in Duitsland € 85.900 inclusief 19 procent btw. De XD4 is met € 89.100 een stukje duurder. Beide modellen kunnen vanaf nu besteld worden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy