woensdag, 09 juni 2021

Nieuwe BMW 4-Reeks Gran Coupé is i4 met verbrandingsmotor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW 4-Reeks Gran Coupé is i4 met verbrandingsmotor © BMW Group
Dat BMW even na de voorstelling van de i4, eigenlijk een elektrische 4-Reeks Gran Coupé, ook de eigenlijke 4 Gran Coupé met verbrandingsmotoren voorstelt komt niet bepaald als een verrassing. Hij wordt verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren maar een plug-in hybride 4-Reeks staat niet op de planning.


P90424582 lowResHet toepassen van een coupélijn op een vierdeursberline blijkt al even een succesformule. De vorige 4-Reeks Gran Coupé was een groot succes en krijgt dus een opvolger in de vorm van deze nieuweling, die erg veel deelt met de elektrische variant, i4 genaamd. 
P90424592 lowResDe designtaal is volledig gelijkaardig aan die van de i4, inclusief de betwistbare nieren van het radiatorrooster, al ontbreken de “elektrische” accenten hier logischerwijs, en is ook het dashboard niet hetzelfde als dat van de i4. De boordplank en het infotainment worden namelijk overgenomen van de 4-Reeks Coupé en Cabrio en de 3-Reeks.
P90424586 lowResMet een lengte van 4.783 millimeter is hij 143 millimeter langer dan zijn voorganger. Hij werd ook 27 millimeter breder en 53 millimeter hoger, terwijl ook de spoorbreedte toenam en de wielbasis 4,6 centimeter werd uitgerekt. Dat laatste zou voor meer ruimte achterin moeten zorgen. De koffer kan 470 liter bevatten waarvan een deel onder de koffervloer. Met de achterbank in drie delen neergeklapt kan je 1.290 liter kwijt in de 4 Gran Coupé.

M440i xDrive als topmodel

Het topmodel wordt de M440i xDrive. Die heeft een 374 pk (275 kW) en 500 Nm sterke benzinemotor met zes cilinders in lijn die met de hulp van mild hybride technologie en een startmotor-generator van 48 volt nog 11 pk of 8 kW aan extra vermogen kan leveren bij acceleraties uit stilstand of plotse inhaalmanoeuvres. Het resultaat is een 0 naar 100 sprintje in amper 4,7 seconden en een top van 250 km/h. De aandrijving gebeurt op de vier wielen via BMW’s xDrive-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Als sportieve variant heeft de M440i daarnaast recht op een M Sport-differentieel met elektronische sper en een aangepaste sportophanging inclusief stevigere remmen. De velgen zijn minimaal 18 duim groot, terwijl dat op de andere versies minimaal 17 duim is

Alle versies zijn trouwens uitgerust met die uitstekende automatische versnellingsbak die ook in sport-variant met schakellepels aan het stuur verkrijgbaar is (standaard op de M440i xDrive) voor een scherpere schakeldynamiek.

Het benzine-basismodel is de 420i Gran Coupé die voorzien is van een 1.998 cc grote viercilinder met 184 pk (135 kW) en 300 Nm (0-100 km/h in 7,9 seconden). De gulden middenweg bij de benzines is de 430i Gran Coupé die uit dezelfde cilinderinhoud 245 pk of 180 kW puurt en 400 Nm aan koppel levert (6,2 seconden van 0 naar 100).

Ook dieselen kan nog steeds, met de 420d Gran Coupé (1.995 cc, 4 cilinders, 190 pk of 140 kW, 400 Nm en 7,3 seconden van 0-100 km/h). Die 420d is er ook in xDrive-uitvoering en doet dan 7,6 seconden over het standaardsprintje. Die 420d gebruikt trouwens ook mild hybridetechnologie om het verbruik te drukken en de prestaties te verbeteren.

Prijs je rijk

BMW vraagt € 46.400 inclusief btw voor de 420i Gran Coupé, € 51.050 voor de 430i en € 68.650 voor de M440i xDrive. Dieselen met achterwielaandrijving kan vanaf € 49.450 (420d). Voor extra aangedreven voorwielen rekent BMW op de 420d € 2.550 aan. Standaard krijg je altijd aluminium velgen, sportstoelen en een lederen sportstuurwiel.

De 4-Reeks Gran Coupé wordt vanaf november beschikbaar. Hij rolt van dezelfde productielijn als de 3-Reeks en de elektrische i4. Van een echte M-versie is (voorlopig?) geen sprake. Ook een plug-in hybride 420e of 430e wordt niet voorzien, wat misschien wel jammer is, maar niet onbegrijpelijk als je weet dat er met de i4 een volledig elektrische variant in de catalogus staat.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy