maandag, 31 mei 2021

Wordt het Kroatische Rimac het nieuwe Tesla?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Wordt het Kroatische Rimac het nieuwe Tesla? © Rimac-Automobili
Precies één dag voor het Kroatische automerk Rimac de productieversie van de indrukwekkende elektrische Concept Two-supercar aan het publiek voorstelt stellen wij u graag voor aan deze bijzondere autobouwer die hoge ogen gooit en voor een kwart in handen is van Porsche.


De meeste autoliefhebbers herinneren zich Rimac als de bouwer van de elektrische hypersportwagen Concept One, die door The Grand Tour-presentator Richard Hammond in 2017 vakkundig tot schroot werd herleid tijdens een heuvelklimwedstrijd in Zwitserland. Die media-aandacht bracht het merk onder de aandacht van het grote publiek, maar ook toen al, intussen vier jaar geleden, was Rimac een bedrijf met een sterke reputatie.
Mate Rimac 4                                                       Rimac-oprichter Matte Rimac

Rimac is het geesteskind van Matte Rimac, een Kroaat van amper 33 die al als scholier bezig was met het ontwikkelen van technische oplossingen voor alledaagse problemen. Hij had in 2006 en 2007, nog voor hij achttien werd, al meerdere patenten en internationale onderscheidingen gekregen voor zijn uitvindingen.

De echte droom van Rimac was het bouwen van een eigen elektrische auto, in eigen beheer en zonder de klassieke autobouwers erbij te betrekken. Hij begon in 2008 met een oude BMW E30 waar hij de defecte motor uithaalde en verving door een elektrisch exemplaar dat in totaal niet minder dan 593 pk leverde. Hij won er meteen verschillende races mee, vestigde acceleratierecords en kreeg zo een stevige reputatie. Dat motiveerde hem alleen maar om zich nog meer toe te leggen op het verbeteren van de elektrische aandrijving van zijn auto en het op punt stellen van elektrische aandrijflijnen en - vooral - het bouwen van een volledig op zich staand, nieuw en uniek model. In 2009 richtte Matte Rimac zijn bedrijf, Rimac Automobili, op, waarmee hij in 2011 de Concept One toonde op het salon van Frankfurt. De productieversie was in 2016 klaar.

Aandeelhouder Porsche, extra miljoenen van Hyundai

Met vallen en opstaan slaagde Rimac erin om een bedrijf uit te bouwen dat met 850 medewerkers in het Kroatische Sveta Nedelja accusystemen en aandrijflijnen bouwt, maar ook een eigen elektrische auto.
3LHD 285 Campus R nightmode render by 3LHD 06Het vertrouwen van de traditionele autoconstructeurs in de jonge Kroaat en zijn bedrijf is groot, want Porsche – toch geen kleine naam – breidde eerder dit jaar zijn aandeel in Rimac uit van 15,5 naar 24 procent, nadat het in 2018 een eerste belang van 10 procent had genomen. Porsche gelooft in de specifieke expertise van Rimac als het gaat om aandrijfsystemen en batterijen voor elektrische auto’s.  Volgens het Britse blad Car zou Porsche uiteindelijk 49 procent van de Rimac-aandelen in handen willen krijgen en zou Rimac de gedroomde overnemer zijn voor het eveneens hyperexclusieve Bugatti.

Twee jaar geleden investeerde ook Hyundai Motor Company € 80 miljoen in Rimac. Vandaag is de Kroatische firma gegeerd wild en strijden talloze kandidaten voor een deel van de aandelenkoek, in de hoop met een nieuw Tesla-verhaal rijk te worden.

Hoewel Rimac als bouwer van exclusieve elektrische supercars bekend is, is het vooral als leverancier van technologische oplossingen voor autoproducenten dat Rimac zijn brood verdient. Zeker kleinere autoproducenten kunnen het niet opbrengen om zelf de volledige investering in een elektrische aandrijflijn te financieren, en maken daarvoor gebruik van de hulp van de Kroatische specialist.

Hyperexclusieve elektrische supercars
Concept one env 07 dynamic                                                       Rimac Concept One

De naam Rimac Automobili kwam voor het eerst op de radar van de autoliefhebbers toen Matte Rimac in 2011 de Concept One voorstelde. Die elektrische supersportwagen, waarvan er maar acht werden gebouwd, haalde met dank aan vier elektromotoren, 1224 pk, 1.600 Nm en een accu van 90 kWh een top van 356 km/h en accelereerde van 0 naar 100 km/h in niet meer dan 2,5 seconden. 
C TWO New York rear 34                                                       Rimac C_Two

Morgen, op 1 juni, stelt Rimac een tweede model voor. De C_Two (wat staat voor Concept Two), die als productiemodel een andere naam zou krijgen, is gebaseerd op een prototype dat al in 2018 werd voorgesteld maar door de coronacrisis later in productie gaat dan initieel voorzien. Het model zou een batterij krijgen van 120 kWh, uit vier elektromotoren 1.914 pk en 2.300 Nm puren en 412 km/h halen terwijl het ook minder dan twee seconden nodig zou hebben voor de standaardsprint. Het rijbereik zou 550 kilometer zijn volgens de WLTP. Morgen kennen we de details van dit model dat ongetwijfeld meer dan € 1,5 miljoen zal gaan kosten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy