donderdag, 27 mei 2021

Helft minder modellen met verbrandingsmotoren bij Hyundai

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Helft minder modellen met verbrandingsmotoren bij Hyundai © Hyundai
Volgens Reuters zal Hyundai Motor Group in de komende jaren het aantal modellen met een diesel- of benzinemotor in zijn gamma versneld verminderen om zo extra geld te kunnen investeren in elektrische voertuigen. 


Het zou volgens bronnen bij Hyundai gaan om een halvering van het aantal modellen met een verbrandingsmotor. De top van de constructeur zou zijn goedkeuring al hebben gegeven voor deze versnelde elektrificatie die in de volgende zes maanden geconcretiseerd zou moeten worden in de productplanning. 

De vrijgekomen middelen zullen volledig worden aangewend voor de uitbreiding en verdieping van het aanbod aan milieuvriendelijke voertuigen zoals waterstof-brandstofcelvoertuigen en batterij-EV's. Tegen 2040 zou het volledige, wereldwijde aanbod van de constructeur hoe dan ook elektrisch zijn. Tegen 2025 wil de Hyundai Motor Group trouwens niet minder dan een miljoen elektrische auto’s per jaar aan de man brengen met als doel om één tiende van de wereldwijde EV-markt voor zijn rekening te nemen met de merken Hyundai, Kia en ook luxemerk Genesis.

Met de Ioniq 5, waar reikhalzend wordt naar uitgekeken, maar ook met de Kia EV6, heeft Hyundai Motor Group momenteel twee EV’s van de nieuwe generatie in de steigers staan, maar ook met de Hyundai Kona electric, de Ioniq en bij Kia de Soul EV bijvoorbeeld, zijn er al een heel aantal EV’s in het huidige aanbod. Hyundai is met de Nexo (naast Toyota die de Mirai op de markt brengt) momenteel trouwens de enige aanbieder van een personenwagen met een brandstofcel op waterstof, die andere technologie om de lokale CO2-uitstoot tot nul te herleiden. 

Het einde van de (nieuwe) verbrandingsmotor is nabij

Door deze beslissing van Hyundai wordt nogmaals duidelijk dat de wereldwijde noodzaak van het terugdringen van de CO2-uitstoot ten koste van de verbrandingsmotor gaat. Heel wat andere merken, waaronder PSA Group, net voor het samenging met FCA tot Stellantis, gaven in de voorbije maanden al aan versneld te elektrificeren en te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren. De middelen die daardoor vrijgemaakt worden moeten helpen om de enorme kosten van de ontwikkeling van elektromotoren en het vergroten van het rijbereik van autoaccu’s mogelijk te maken. Ook bij onder meer Volvo en Ford, die tegen 2030 volledig elektrisch worden, klinkt dezelfde boodschap. Zelfs BMW en Daimler (Mercedes) schrappen duchtig in hun diesel- en benzineaanbod en versnellen de race naar een volledig elektrisch aanbod.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy