woensdag, 26 mei 2021

BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive is nieuwe M-variant

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive is nieuwe M-variant © BMW Group
Na de M3 en de M4 is er nu de M4 Cabriolet, als derde variant van de M-modellen uit de middenklasse. Die debuteert meteen als Competition met 510 pk, vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.



P90420204 highRes the new bmw m4 compeAls Competition-uitvoering is deze M4 uitgerust met de 510 pk en 650 Nm sterke variant van de drieliter zescilinder-lijnmotor, en beschikt hij over de achttraps M-Steptronic automaat die ook in de M3 en M4 Competition het mooie weer maken.

M xDrive voor optimale trekkracht

De M xDrive vierwielaandrijving bevat een tussendifferentieel met een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling. Die verdeelt het vermogen van de motor volledig variabel over de voor- en achterwielen. Het meeste vermogen gaat daarbij naar de achterwielen. De olievoorziening voor de lamellenkoppeling is geoptimaliseerd voor langdurige vierwielaangedreven prestaties op het circuit. M xDrive werkt samen met het Actieve M Sperdifferentieel in de achteras.

Via het instellingenmenu kan de bestuurder de standaardinstelling 4WD wijzigen in 4WD Sport, waarmee een groter deel van het vermogen naar de achterwielen wordt geleid. De bestuurder kan ook de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) volledig uitschakelen en kiezen voor alleen aandrijving op de achterwielen. Dan zijn alle stabilisatie- en assistentiesystemen uitgeschakeld en kunnen ervaren bestuurders genieten van een uiterst uitdagende rijbeleving.

Dankzij de M xDrive-vierwielaandrijving biedt deze versie een optimale trekkracht, waardoor deze dakloze in niet meer dan 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h optrekt. Het 200 km/h-streepje op de kilometerteller wordt na niet meer dan 13,1 seconden gepasseerd en ook de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h gebeurt in vierde in amper 2,8 seconden, terwijl dat in vijfde ook maar 3,7 seconden in beslag neemt. Flinke prestaties, die aangevuld met de topsnelheid van 250 km/h die indien voor het M Driver’s Pack werd gekozen opgetrokken wordt naar 280 km/h als ‘ruimschoots voldoende’ beschouwd kunnen worden.

Soft- in plaats van hardtop

In tegenstelling tot de vorige 4-Reeks cabriolet heeft de nieuwe een stoffen kap in plaats van een hard wegklapdak, en dat is op de M-variant natuurlijk niet anders. De softtop verenigt de voordelen van een inklapbare hardtop met de klassieke elegantie van een stoffen kap en weegt zo’n 40 procent minder dan de hardtop van de vorige 4-Reeks cabrio.

Dankzij het elektrisch bedienbare mechanisme is de softtop ook tijdens het rijden met een druk op de knop in 18 seconden te openen en te sluiten. Met de softtop geopend biedt de auto 300 liter bagageruimte, 80 liter meer dan zijn voorganger. Met de kap gesloten groeit de bagageruimte met de inhoud van de cabriokapcassette tot 385 liter.

Modelspecifieke verstevigingen

Het stuurgedrag is ook op de limiet neutraal en laterale krachten bouwen lineair op tijdens het toenemen van de dwarsversnelling. De hoge torsiestijfheid van de carrosserie en het onderstel maakt een perfect controleerbaar weggedrag mogelijk, zelfs in de meest extreme rijsituaties. Belangrijke factoren daarbij zijn de aangebrachte verstevigingen die bedoeld zijn om de rijdynamiek verhogen, zoals een aluminium paneel in de structuur aan de voorzijde, verstevigingen onder de vloer en een subframe voor de achteras, met een vaste verbinding met de carrosserie. Specifiek voor de Cabrio zijn torsiesteunen aan de achterzijde van de carrosserie aangebracht.

Een speciale versie van de voorwielophanging met dubbele veerpoten is ook afgestemd op de specifieke eisen die vierwielaandrijving stelt. De geometrie is aangepast, evenals de overbrenging van de besturing. Eveneens tot de standaarduitrusting behoren de gesmede lichtmetalen M wielen, met 19 inch diameter voor en 20 achter.

De M Servotronic besturing maakt nauwkeurig insturen in bochten mogelijk terwijl de bestuurder gas geeft, evenals moeiteloos manoeuvreren en parkeren. Dat is te danken aan de combinatie van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en de variabele overbrenging. Verder is de nieuwe BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive standaard uitgerust met adaptieve M wielophanging met elektronisch aangestuurde dempers.

Design

Alle lijnen over de voorzijde van de carrosserie komen samen in de grote, controversiële nierengrille. Samen met de grote openingen aan weerszijden zorgen die nieren dat te allen tijde voldoende koellucht de aandrijflijn en de remmen bereikt. De koplampunits zijn voorzien van LED techniek voor zowel dim- als grootlicht. Adaptieve LED koplampen met BMW Laserlight zijn optioneel.

Andere onmiskenbare designelementen van de nieuwe BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive zijn de krachtig bollende wielkuipen, de M kieuwen geïntegreerd in de voorste zijpanelen en de prominente dorpels aan de onderzijde van de portieren. Die vormen samen met de toegevoegde elementen aan de voor- en achterbumpers een zwarte band rondom de onderzijde van de carrosserie. De eveneens zwarte achterdiffusor vormt een kader voor de beide dubbele eindpijpen van de uitlaat – een bekend M kenmerk. Een M Carbon exterieurpakket is optioneel leverbaar. De achteraf te monteren BMW M Performance Parts bieden nog meer mogelijkheden voor personalisatie.

De productie van de nieuwe BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive start in juli in de BMW fabriek in Dingolfing, waar alle varianten van de nieuwe BMW M4 Coupé, BMW M5, BMW M8 en nieuwe BMW 4 Serie Cabrio van de band rollen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy