dinsdag, 25 mei 2021

Het verband tussen de Alpine A110 en aerodynamica uit de F1

Het verband tussen de Alpine A110 en aerodynamica uit de F1 © Groupe Renault
Aerodynamische optimalisatie is een vitaal aspect in de ontwikkeling van een sportieve auto als de Alpine A110. De plaats waar de aerodynamica het verst wordt doorgedreven is de Formule 1, waar windtunneltests worden uitgevoerd op het allerhoogste technische niveau. Alpine Cars ging een partnerschap aan met het Alpine F1 Team om de vruchten te plukken van hun methoden en tools. 


Opwaartse druk elimineren, luchtweerstand tot het minimum beperken en neerwaartse druk genereren volgens een nauwkeurige verhouding: het werk van de aerodynamici is essentieel om een Formule 1-bolide op de grond te houden, zo snel mogelijk in rechte lijn te laten rijden en een optimale bochtsnelheid te geven. In Enstone (Engeland), waar onder meer de chassisontwikkeling van de renstal Alpine F1 Team gevestigd is, werken 100 tot 120 ingenieurs permanent aan het beheer van de luchtstromen met behulp van digitale CFD- instrumenten (computergestuurde vloeistofdynamica) of in de windtunnel. Spoilers, windgeleiders, vlakke bodem, pontons, diffuser: al deze elementen en nog veel meer worden zo nauwkeurig mogelijk gemodelleerd om de prestaties van de eenzitter te optimaliseren. 

Partnership met F1-ontwikkelaars

Pierre Sancinéna, ingenieur aerodynamica bij Alpine Cars ging een partnerschap aan met de collega’s van het Formule 1-team om de kennis uit de topklasse van de autosport ook toe te passen op de productiewagens van het merk.

In Ulis (Frankrijk), de hoofdzetel van Alpine Cars, werkt Pierre Sancinéna als ingenieur aerodynamica aan de aerodynamische ontwikkelingen voor de huidige modellen van Alpine en Renault Sport (A110 en Mégane R.S. Trophy-R), alsook die voor de toekomstige modellen. Volgens hem is het werk in de windtunnel cruciaal voor de aerodynamische ontwikkeling van een sportief model zoals de A110. 

Om het werk aan de Alpines voor de weg te optimaliseren, had hij het idee om een beroep te doen op de aerodynamische ontwikkelingsteams van Enstone. Dit partnerschap met het Alpine F1 Team stelt de ontwikkelaars van de personenwagens in staat om hun gerichte knowhow te gebruiken voor de ontwikkeling van de toekomstige Alpine-modellen. Zo hebben de teams van Alpine Cars de correlatie tussen de computerberekeningen en het resultaat van de windtunnelsessies verbeterd. Dat bespaart tijd en geld door veelvuldige ontwikkelingsfasen te vermijden en het heen-en-weerverkeer tussen CFD en de windtunnel te beperken. Maar om de efficiëntie te verhogen en de directe ontwikkeling van bepaalde voertuigonderdelen te optimaliseren, moesten ze nog een stap verder gaan. 

Onuitgegeven sensoren

Zo stak een A110 het Kanaal over om in de werkplaatsen van Enstone te worden uitgerust met tal van sensoren die door de F1-aerodynamici worden gebruikt. Die onuitgegeven en uiterst nauwkeurige instrumenten kunnen nog meer gegevens verzamelen en helpen de druk op het koetswerk en de luchtstromen rond het voertuig beter in kaart te brengen. Zo kon de F1 deze volledig omgebouwde test-A110 begin maart aanwakkeren in windtunnel S2A in Montigny-le-Bretonneux. 

Onder zijn voorchassis had hij een groot metalen rasterwerk, ‘rake’ gedoopt, dat rechtstreeks was afgeleid van dat op de A521 die Esteban Ocon en Fernando Alonso gebruiken tijdens de vrije tests in de Grand Prix- weekends. Met druksensoren die lijken op de Pitot-sondes van vliegtuigen, brengt die het volledige luchtvolume dat door de bodem van de wagen stroomt in kaart. 

Tijdens deze windtunneltest deden de ingenieurs van Alpine Cars ook een beroep op ‘Flow-Vis’, een speciale lak die door de F1-collega’s op punt werd gesteld. Deze lak, die met een rol wordt aangebracht op de motorkap en de vleugels van de wagen, wordt pas vanaf een bepaalde snelheid verspreid op een manier die het mogelijk maakt om de luchtstroom over het koetswerk te bestuderen. Dit bijzonder visuele instrument helpt de CFD- berekeningen van de computer te valideren. 

Kennis die ook op de weg zal worden toegepast

In het kader van deze windtunneltest leverden de aerodynamici van het Alpine F1 Team niet alleen een materiële bijdrage. Vanuit de controlekamer in Enstone – de ‘Race Control Room’ – bekeken ze ook de beelden die live werden uitgezonden en konden ze de gegevens op hun computerscherm analyseren. 

De resultaten zullen dienen om bepaalde opties, ideeën en elementen te valideren die bij Alpine Cars worden ontwikkeld. Dat geldt zowel voor toekomstige evoluties van de A110 als voor andere toekomstige modellen. Elk van die modellen zal dus een stukje F1 meenemen op de weg. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy