maandag, 17 mei 2021

BMW 2-Reeks: ras-coupeetje komt zo

Geschreven door  Dieter Quartier
Hoewel het om een nichesegment gaat, zit BMW nog steeds brood in een coupéversie van de 1-Reeks. Die doorloopt momenteel zijn laatste testkilometers en wordt noblesse oblige op de achterwielen aangedreven. Kers op de taart: de M-versie bedankt voor de opgeblazen tweeliter-vierpitter van de 135i en gaat voor een rasechte drieliter zes-in-lijn.

P90420642 highRes the all new bmw 2 seDe laatste fase van de serieontwikkeling van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé is aangevat: de Beierse constructeur draait er momenteel honderden rondjes mee op een testcircuit in Maisach om de aandrijf- en ophangingssystemen te testen en af te stellen. 

Door alle aandrijvings- en chassissystemen uitvoerig te testen – ook op landelijke wegen in de buurt van München – zorgen de ontwikkelings- en testingenieurs ervoor dat de prestatiekenmerken van de motor hand in hand gaan met een in elke situatie precies controleerbaar rijgedrag, fascinerende dynamiek in de bochten, geoptimaliseerde tractie in alle weers- en wegomstandigheden en een perfect uitgebalanceerd rijcomfort, aldus BMW. 

Tegelijkertijd is de auto nauwkeurig afgesteld om het zelfsturende gedrag en de dynamiek bij het opbouwen van zijdelingse acceleratiekrachten te optimaliseren. Daarvoor tekenen de 50-50-gewichtsverdeling en de achterwielaandrijving, waarmee de 2-Reeks zich onderscheidt van de 1-Reeks. 

Ook M240i xDrive Coupé

De focus van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé op maximale rijdynamiek in het segment wordt in het bijzonder belichaamd door de BMW M-versie aan de top van het modelgamma: de M240i xDrive Coupé. Die wordt – joepie de poepie – aangedreven door een nobele zes-in-lijn met BMW TwinPower Turbo-technologie. 

Het maximumvermogen van 275 kW/374 pk wordt voornamelijk toevertrouwd aan de achterwielen, maar bij gripnood mogen ook de voorwielen meespelen. De overbrenging wordt verzekerd door een 8-traps Steptronic Sport transmissie. De achteras is ook voorzien van een M-sportdifferentieel met een volledig variabele vergrendeling aan de hand van een elektromotor. 

Dit differentieel moet de 2 Reeks Coupé een betere tractie en stabiliteit opleveren in dynamische bochten. De doelgerichte krachtverdeling tussen de achterwielen maakt een hogere zijdelingse acceleratie mogelijk en ook een merkbare toename van de dynamiek bij het uitaccelereren uit de bocht, zegt BMW.

Stijvere structuur, bredere sporen

Onafhankelijk van de motor profiteren alle modelvarianten van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé van een bijzonder torsiestijve koetswerkstructuur. De statische torsiestijfheid werd in vergelijking met het vorige model met 12 procent verhoogd, onder meer door het gebruik van dynamische veerpoten achteraan, die bijdragen tot de uitzonderlijk hoge wendbaarheid van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé. Bovendien werden de sporen voor- en achteraan merkelijk verbreed. Dat vermindert het rollen van de carrosserie en de schommelingen in de wielbelasting in sportief genomen bochten.

Alle modelvarianten van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé zijn bovendien standaard uitgerust met slagafhankelijke dempers die een geoptimaliseerde balans bieden tussen sportiviteit en rijcomfort. Ze reageren gevoelig op lichte oneffenheden in het wegdek en compenseren trillingen om het comfort te optimaliseren. Bij het rijden over grote oneffenheden worden de bewegingen van de carrosserie door navenant hogere dempingskrachten gecontroleerd. 

Voor de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé is als optie een Adaptive M Chassis beschikbaar. De elektronisch gestuurde dempers daarvan bieden de mogelijkheid om zowel voor een sportieve als voor een comfortabele rijstijl de gepaste mapping te activeren.

De nieuwe BMW 2 Reeks Coupé wordt vanaf de nazomer van 2021 geproduceerd. Concurrenten heeft hij amper. De Audi TT is nog de meest voor de hand liggende rivaal. In het niet-premiumsegment zit enkel nog de Toyota GR86, terwijl in het “über-premium”-segment de Porsche Cayman als tegenstrever kan worden gezien – of toch voor de krachtigere versies van de 2.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy