BMW legt momenteel de laatste hand aan zijn meest extreme X-model, de XM. Die krijgt een hybride aandrijflijn van 650 pk en zorgt voor de nodige controverse door zijn uiterlijk, dat nu – in tegenstelling tot bij de voorstelling van het conceptmodel – terug onder camouflagestickers verstopt werd. De XM wordt de eerste BMW M-auto met een geëlektrificeerde hybride aandrijving. Bij de lancering van de XM Concept waren de meningen over zijn looks op zijn minst verdeeld te noemen. De lijn van de productieversie is momenteel nog verborgen onder camouflagefolie, maar over de dynamische prestaties krijgen we wel al wat info nu de XM in het kader van de rijdynamische tests de laatste fase van zijn serie-ontwikkelingsproces voltooit. Enkele maanden na de presentatie van de Concept XM werkt BMW met prototypes van het productiemodel aan het finetunen van de aandrijf- en ondersteltechnologie in een intensief testprogramma.
Na de volledig elektrische Performance modellen zoals de BMW i4 M50 en de BMW iX M60 is de BMW XM de eerste high-performance BMW met een M hybride aandrijfsysteem. In de XM zorgt een nieuwe V8-benzinemotor in combinatie met een elektrische aandrijving voor een systeemvermogen van 480 KW/650 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 800 Nm. Alle kracht wordt via de eerste hybride-specifieke M xDrive vierwielaandrijving op de weg gezet.
Voor hun testritten op de openbare weg stelden de ontwikkelings- en testingenieurs een veeleisend en gevarieerd routeprofiel op. De interactie tussen de nieuwe achtcilindermotor en de elektromotor kan zo in detail worden getest en verfijnd onder de meest uiteenlopende omstandigheden: van tussensprints op de snelweg tot bochtige landwegen en stop-and-go-verkeer in de stad. Steile bergpassen en smalle kronkelwegen bieden het ideale terrein om het rijdynamische potentieel van het M xDrive systeem te testen, inclusief het elektronisch geregelde sperdifferentieel in de achterasoverbrenging.
80 kilometer elektrisch, bomvol hightech Met een elektrische actieradius van circa 80 kilometer volgens WLTP kan de nieuwe BMW XM ook over langere afstanden vrijwel geruisloos en volledig emissieloos rijden. Als echte M pakt de XM uit met een bijna perfecte 50:50 aslastverdeling en een Adaptive M Professional onderstel met een modelspecifieke versie van de veren en de elektronisch gestuurde schokdempers bovenop - voor het eerst in een BMW M wagen - een elektromechanisch rolstabilisatiesysteem met 48-volt technologie. Met de extra functie Active Roll Comfort vermindert dat de rolbewegingen als gevolg van een oneffen wegdek aan één kant. Tegelijkertijd wordt de carrosseriehoogte aan de desbetreffende kant van het voertuig actief aangepast. De geïntegreerde actieve besturing behoort eveneens voor het eerst tot de standaarduitrusting van een BMW M.
In december 2022 start de serieproductie in de Amerikaanse BMW Group fabriek in Spartanburg.