donderdag, 06 mei 2021

Opel Combo-e Life: 40% duurder, pas na 5 jaar terugverdiend

Geschreven door  Dieter Quartier
Opel Combo-e Life: 40% duurder, pas na 5 jaar terugverdiend © Stellantis
€ 36.000: dat is de fikse prijs die Opel vraagt voor de elektrische versie van zijn op gezinnen gerichte Combo Life. De opleg ten opzichte van de benzineversie met automaat bedraagt daarmee € 10.250. Hoe verdien je dit supplement als particulier terug?


Elektrisch rijden met een gezin, het is en blijft een dure aangelegenheid. Bij Opel moet je voor de Combo-e Life minstens € 36.000 voorzien. In dit segment – dat van de ludospaces, zeg maar aantrekkelijk geprijsde eenvolumers die zijn afgeleid van bestelwagens – is zo’n prijskaartje ongezien. 

Aan de basis kost de Combo Life op benzine € 22.400. Ga je voor de versie met automaat, dan zit je minstens aan € 25.750. Als je deze laatste als vergelijkingsbasis neemt, bedraagt de sprong naar de elektrische Combo Life € 10.250. Je krijgt dan een 100 kW/136 pk sterke elektromotor en een batterij van 50 kWh, die goed is voor een rijbereik van zo’n 200 à 250 kilometer (280 km als je de WLTP gelooft). 

Dat volstaat voor de meeste gezinnen. Wie echter ver op vakantie wil, zal tijdelijk een auto met verbrandingsmotor moeten huren, wat weer een bijkomende kostenpost vertegenwoordigt. Voor particulieren wordt dit dus een moeilijk financieel verhaal. 

Vijf jaar en 75.000 km

Als we vertrekken van 15.000 km per jaar (wat representatief is voor het doorsnee gezin), een brandstofverbruik van 7 l/100 en een literprijs van € 1,35 dan moet je al vijf jaar rijden om de meerprijs voor 70% terug te verdienen onder de vorm van uitgespaarde brandstofkosten – op voorwaarde dat je steeds thuis kunt laden aan gemiddeld € 0,25 per kWh en dat je niet meer verbruikt dan 20 kWh/100 km.

De resterende 30% wordt goedgemaakt door uitgespaarde belastingen en lagere onderhoudskosten (zo’n 40-50% lager dan bij de benzineversie), als we mogen uitgaan van een progressieve stijging van deze kosten doorheen de jaren.

Onze boodschap? De autoconstructeurs vragen nog te veel geld voor hun elektrische modellen, maar wie bereid is om te investeren, kan uiteindelijk goedkoper uitkomen. Het zonnepanelendebacle indachtig mogen we helaas niet uitgaan van een blijvende gunstbehandeling van elektrische voertuigen door de staat. Dat stroom duurder zal worden en de overheid uiteindelijk komaf zal maken met de vrijstelling van verkeersbelastingen voor elektrische voertuigen, dat staat in de sterren geschreven.

Het is dus niet ondenkbaar dat de terugverdientermijn voor particulieren zal uitlopen tot zes of zeven jaar, tenzij de overheid de belastingen op verbrandingsmotoren fors zal verhogen. Ook dat is een mogelijkheid, naar analogie met wat er in de fiscale pijplijn zit voor de bedrijfsauto’s.  

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy