maandag, 03 mei 2021

Extra vertraging voor opening Duitse Teslafabriek

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Extra vertraging voor opening Duitse Teslafabriek © Tesla
Op het vlak van het later dan verwacht verkrijgbaar zijn van nieuwe modellen heeft Tesla al een hele reputatie. Het merk moet nu ook de opening van zijn nieuwe Europese fabriek in de buurt van Berlijn voor een tweede keer uitstellen, waardoor de eerste Europese Model Y’s er ten vroegste begin volgend jaar aankomen.


De nieuwe fabriek, die nog volop in aanbouw is, zou eerst vanaf juli dit jaar auto’s beginnen bouwen. Op 26 april liet Tesla echter weten dat de opening pas voorzien was voor het eind van dit jaar. Nu blijkt dat er nog meer vertraging is door problemen met betrekking tot het klaarstomen van de fabriek voor de productie van de aandrijfbatterijen én door het nog steeds ontbreken van een reeks vergunningen voor de bouw en opening van de productiesite. 

In de loop van het bouwproces bracht Tesla namelijk meerdere wijzigingen aan de oorspronkelijke plannen aan, waaronder de uitbreiding van de site met een productielijn voor batterijcellen, waardoor extra goedkeuringen vereist zijn. De goedkeuring van die wijzigingen neemt heel wat tijd in beslag, omdat overheden -zelfs in het nochtans als efficiënt gekend staande Duitsland- nu eenmaal niet zo snel beslissen als Tesla-CEO Elon Musk. 

Terwijl de lokale overheden best bereidwillig zijn om Tesla aan de nodige verugnningen te helpen maken vooral lokale milieugroeperingen en omwonenden het de Amerikaanse autobouwer moeilijk. Uit bezorgdheid over het watergebruik door de in een bosrijk gebied gebouwde fabriek en over de impact van de productiesite op de dieren in de omgeving hebben zij meerdere procedures tegen de milieuvergunning opgestart.

De batterijproductie zou ten vroegste eind dit jaar starten, en pas later gevolgd worden door de bouw van de auto’s zelf. Ondanks het ontbreken van een reeks vergunningen neemt Tesla op de gekende manier de vlucht vooruit en bouwt het naarstig voort aan de fabriek, de koetswerkafdeling en de lakstraat.

De bedoeling is dat zo’n 12.000 werknemers de Model Y (en later andere modellen) zullen assembleren in de fabriek, die tot 500.000 auto’s per jaar zou kunnen produceren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy