woensdag, 28 april 2021

ID.4 GTX is eerste sportieve elektrische VW

Geschreven door  Stijn Blanckaert
ID.4 GTX is eerste sportieve elektrische VW © Volkswagen AG
Onder het GTX-label brengt Volkswagen voortaan de sportieve varianten van haar elektromodellen uit. Daarmee vult de drielettercombinatie de bekende GTI, GTE en GTD-combinaties aan. De eerste variante die het GTX-label krijgt is de ID.4 GTX



DB2021AU00216De elektrische SUV ID.4 werd zopas al World Car of the Year, en is technisch nauw verwant aan de ID.3 die op hetzelfde MEB-platform van de VW-groep staat. Met de GTX wordt een nieuw topmodel aan het elektrische ID.4-gamma toegevoegd. 

Vierwielaandrijving door twee elektromotoren

De ID.4 GTX krijgt twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras, die samen 299 pk (220 kW) leveren en samen ook voor vierwielaandrijving zorgen. Er is hier geen mechanische link tussen de assen, die elk door hun eigen elektromotor worden aangedreven, en er is dan ook geen centrale tunnel die het interieur in tweeën deelt.

Met de 299 pk van de twee elektromotoren sprint de GTX van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden. Van 0 naar 60 km/h lukt in 3,2 tellen. De topsnelheid wordt zoals vaak bij elektrische auto’s elektrisch beperkt tot 180 km/h. Volkswagen kondigt een NEDC-verbruik aan van 18,1 tot 19,1 kWh per 100 kilometer.

In normale omstandigheden zal de elektromotor op de achteras alleen instaan voor het aandrijven van de auto. De voorste motor wordt enkel ingeschakeld wanneer een sportieve rijstijl erom vraagt, of wanneer meer tractie vereist is. Dat inschakelen gebeurt in fracties van een seconde, zodat je het als bestuurder zelfs niet merkt.

Energierecuperatie

Voor meer efficiëntie recupereren elektrische auto’s kinetische energie bij het vertragen. Ook bij de ID.4 GTX is dat het geval. De bestuurder kan met de versnellingspook kiezen of hij meer of minder energie wil recupereren bij het vertragen en dus wil rijden zoals in een klassieke auto, of eerder volgens het “one pedal” principe, waarbij de elektromotor de auto vertraagt en tegelijk energie recupereert, in plaats van de remmen zelf.

Wanneer je normaal rijdt en de rem bedient zal de ID.4 elektrisch remmen (op de motor dus) tot zo’n 0,3 G vertraging, en pas wanneer er harder vertraagd moet worden komen de schijfremmen tussen om de auto tot stilstand te brengen. De voorste remmen zijn schijven van 358 millimeter, de achterwielen zijn voorzien van trommelremmen. Opmerkelijk, want we dachten echt wel dat die naar het museum verwezen waren…

Batterij

De batterij van de ID.4 GTX is van het lithium-ion-type en werd tussen de assen onder het passagierscompartiment geplaatst. Ze verlaagt het zwaartepunt en zorgt voor een optimale gewichtsverdeling. De netto-inhoud ervan is 77 kWh. Ze weegt 486 kilogram en de ID.4 GTX haalt er volgens VW 480 km aan WLTP-rijbereik mee. VW garandeert dat ze na acht jaar of 160.000 kilometer nog steeds minimaal 70 procent van haar originele capaciteit behoudt.

Aan gelijkstroomladers (DC) kan ze met snelheden tot 125 kW worden opgeladen; aan een AC-laadpaal of wallbox kan dat tot 11 kW.
DB2021AU00220Design

De 4,58 meter lange ID.4 GTX staat standaard op aluvelgen van 20 duim, 21-duimers zijn als optie verkrijgbaar. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29. De luchtinlaten vooraan worden afgewerkt in high-gloss zwart en links en rechts geven telkens drie LEDs de GTX een exclusieve lichtsignatuur. LED-matrixkoplampen zijn standaard, en ook achterin is LED de gebruikte technologie voor de lichten. De achterlichtclusters zijn in 3D-design opgebouwd uit negen vrijstaande elementen en worden door een rode lichtstreep met elkaar verbonden. Het remlicht vormt een X-vorm en de richtingaanwijzers lichten van de binnen- naar de buitenkant op.

De vleugelpanelen, deuren en achterzijde krijgen GTX-labels en verschillende accenten zetten de sportiviteit van het model verder in de verf.
 500 1db2021au00230

Binnenin

Het plaatsaanbod profiteert van de wielbasis van 2,77 meter die in de ID.4 evenveel binnenruimte garandeert als in auto’s van een hogere klasse. Het dashboardpaneel lijkt te zweven en is van de centrale console gescheiden. Tussen de twee stoelen voorin wordt een centrale airbag opgeblazen bij zijdelingse aanrijdingen, om te zorgen dat de inzittenden er niet tegen elkaar knallen.

De kofferruimte kan 543 liter bevatten met de achterbank rechtop en 1.575 wanneer ze neergeklapt is. Met de optionele trekhaak kan de ID.4 GTX tot 1.200 kg geremd slepen. 

Standaard krijgt de GTX onder meer achtergrondverlichting in dertig keuren, een verwarmd lederen stuurwiel, een in twee delen neerklapbare achterbank en individuele en verstelbare armsteunen op de voorstoelen. Ook de bediening van de wagenfuncties via touchscreens en zonder fysieke knoppen is standaard.

Met Eco, Comfort, Sport, Individual en Traction zijn er vijf rijprofielen waaruit gekozen kan worden. 

Sports Package

Er zijn heel wat uitrustingspacks verkrijgbaar. Wanneer voor het optionele Sports Package wordt geopteerd ligt de koets anderhalve centimeter lager en is de stuurinrichting ook progressiever, waarbij de stuurratio directer wordt naarmate het stuur verder wordt gedraaid. In dat pack zit naast de progressieve stuurinrichting ook de DCC adaptieve ophanging die de schokbrekers elektronisch stuurt en samenwerkt met het elektronisch differentieel XDS en de vierwielaandrijving. 

De in het Duitse Zwickau gebouwde ID.4 GTX wordt deze zomer in Europa gelanceerd en krijgt een Duitse basisprijs van € 50.415. In Duitsland wordt op die prijs nog een subsidie van € 7.500 toegekend, bij ons is de oogst op dat vlak mager, en profiteer je enkel van een vrijstelling van verkeersbelasting en BIV en kan je, net als bij elke elektrische auto, 100% van de autokosten aftrekken van je belastbare winst als je een vennootschap bent of als zelfstandige werkt.

Met de ID.4 GTX zet Volkswagen zijn ambitie om de marktleider in elektromobiliteit te worden kracht bij. De groep investeert in de komende vijf jaar zo’n € 46 miljard euro in elektromobiliteit en de elektrificatie van de vloot, en wil dat tot 70 procent van zijn auto’s in 2030 volledig elektrisch zijn.   

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy