woensdag, 21 april 2021

Nieuwe VW Polo: genereuzer met uitrusting en moderner van design

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe VW Polo: genereuzer met uitrusting en moderner van design © Volkswagen AG
Halfweg zijn carrière brengt Volkswagens steady-seller in het B-segment een bezoekje aan de plastisch chirurg. Hij krijgt ook een uitgebreide standaarduitrusting, die onder meer ledlichten, Lane Assist, de Digital Cockpit, airco en een centrale airbag omvat.

DB2021AU00274De stilistische ingrepen zijn zoals gebruikelijk beperkt: nieuwe bumpertjes, nieuwe lichtblokken, nieuwe velgen, nieuwe kleuren – dat is het zowat. Aan de binnenzijde mogen we ons verwachten aan betere materialen, andere bekledingen en nieuwe optiemogelijkheden.

Het gamma wordt ook anders ingedeeld. Je hebt nu de keuze uit de Polo, Life, Style, R-Line en GTI. De Life is de gulden middenweg tussen de basic Polo en de rijkelijk aangeklede Style. De R-Line pakt uit met sportieve accenten en is eveneens riant uitgerust. De topversie is vanzelfsprekend de GTI, maar de details daarvan werden nog niet prijsgegeven.
DB2021AU00259Infotainment te over

De nieuwe Polo zal verkrijgbaar zijn met een keuze uit vier verschillende infotainmentsystemen: Composition Media met een 6,5-inch display (standaard in de Polo en Life), Ready2Discover met een 8,0-inch display (standaard in Style en R-Line), Discover Media met een 8,0-inch display, en Discover Pro, dat voor het eerst in 9,2-inch formaat wordt aangeboden. 

Met het Ready2Discover-radiosysteem heeft de gebruiker de mogelijkheid om de navigatiefunctie met terugwerkende kracht te activeren (features on demand). Discover Media en Discover Pro zijn standaard uitgerust met deze functies. 

Veiligheid voorop

Een interessante toevoeging aan de veiligheidsuitrusting betreft de centrale airbag. Die bevindt zich in de rugleuning van de bestuurdersstoel en opent zich bij een ongeval naar het midden. Hij voorkomt dat de bestuurder en de voorpassagier bij een botsing tegen elkaar botsen en zo verwondingen oplopen. 

Vanaf de Style heb je recht op de IQ.Light-ledmatrixkoplampen. Deze interactieve koplamptechnologie, die oorspronkelijk te vinden was in de luxueuze SUV Touareg, is een typisch voorbeeld van de manier waarop Volkswagen hoogtechnologische systemen beschikbaar maakt in alle voertuigklassen, waardoor zowel de veiligheid als het comfort worden gedemocratiseerd.

De nieuwe Polo kan nu ook worden uitgerust met de Travel Assist, dat het sturen, remmen en optrekken kan overnemen bij snelheden vanaf 0 km/h (met versnellingsbak met dubbele koppeling) of 30 km/h (handgeschakelde versnellingsbak) en tot de maximumsnelheid van de auto. Hiervoor doet het systeem een beroep op functies zoals Adaptive Cruise Control (begeleiding in de lengterichting) en Lane Assist (begeleiding in de dwarsrichting).

Vijf motoren, geen diesel

Alle motoren die vanaf de lancering beschikbaar zijn, zijn hightech driecilinders met een inhoud van 999 cc. De instapper (die het zonder turbo stelt) levert 59 kW (80 pk), de middelste variant 70 kW (95 pk) en de krachtigste versie 81 kW (110 pk). De 70 kW-motor zal worden aangeboden met een optionele 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), terwijl deze standaard zal zijn voor de 81 kW-motor. 

Bovendien zal de Polo opnieuw beschikbaar zijn als 1.0 TGI met een monovalente aardgas/benzine aandrijving. De 1.0 TGI genereert 66 kW (90 pk) en moet een alternatief zijn voor de dieselversie, die door de strenge emissienormen zo duur zijn dat hij nog maar weinig Polo-kopers zou overtuigen. Hij wordt dus niet meer aangeboden.

Van een hybride versie is vooralsnog geen sprake. De nieuwe Polo staat over enkele maanden bij de dealer. De prijzen zijn nog niet vrijgegeven, maar wij rekenen op een lichte prijsstijging gezien de extra uitrusting.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy