maandag, 19 april 2021

Prototype eerste elektrische Toyota onthuld in Shanghai

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Prototype eerste elektrische Toyota onthuld in Shanghai © Toyota
Toyota onthulde vandaag op de Shanghai Motor Show een prototype van de Toyota bZ4X. Het daarvan afgeleide productiemodel wordt de eerste in een reeks emissievrije batterij-elektrische voertuigen van de grootste Japanse constructeur.

06 Toyota bZ4X Concept exterieur

De Toyota bZ4X Concept is een middelgrote SUV met vierwielaandrijving die vel verwantschap toont met de RAV4. De 'bZ'in de naam staat voor 'beyond Zero'. Toyota benadrukt ermee dat het niet enkel CO2-neutraal én emissievrij wil worden, maar ook nieuwe voordelen wil ontwikkelen voor het milieu, voor de mens en voor onze volledige samenleving. Grote woorden, maar Toyota kennende menen ze het wel, als ze zo’n dingen zeggen. Tegen 2025 wil Toyota 15 batterij-elektrische voertuigen op de markt brengen, waaronder 7 Toyota bZ-modellen en biedt Toyota wereldwijd ruim 70 geëlektrificeerde voertuigen aan. Zo moet de Europese mix van aandrijflijnen tegen 2025 zijn samengesteld uit meer dan 70 % hybrides, minstens 10 % plug-in hybrides en ruim 10 % emissievrije modellen – batterij-elektrische én elektrische modellen op brandstofcellen.

Voor het ontwerp van de bZ4X Concept sloeg Toyota de handen in elkaar met Subaru die het model ook onder eigen naam op de markt zal brengen. De productieversie zou midden 2022 te koop zijn. Hoewel de lijnen van de RAV4 duidelijk herkenbaar zijn ziet hij er toch anders uit. Zo verdwijnt de grille uit het vooraanzicht – het meest kenmerkende deel van elke auto, omdat een klassiek radiatorrooster bij een EV nu eenmaal geen noodzaak is. Bij de bZ4X Concept vind je in de plaats een reeks sensoren, lampen en aerodynamische elementen die samen een karakteristieke hamerkopvorm creëren.

De bZ4X Concept is gebouwd op het nieuwe modulaire platform e-TNGA, dat speciaal voor elektrische voertuigen werd ontwikkeld. De lange wielbasis en korte overhang zorgen voor een ruim en open interieur. In de bZ4X Concept heb je volgens Toyota evenveel beenruimte als in een model uit het grotere D-segment. 
07 Toyota bZ4X Concept interieurDe bestuurdersruimte is ontworpen rond de rijmodule. Het dashboard is laag ingebouwd, waardoor je een panoramisch zicht krijgt en het ruimtegevoel wordt benadrukt. De bedieningselementen bevinden zich rond de middenconsole en de bestuurder registreert alle informatie van het digitale instrumentenpaneel in een oogopslag, want dat staat recht boven het stuur.

De auto wordt op de vier wielen aangedreven, en voor de ontwikkeling van de aandrijving – geleverd door elektromotoren op de voor- en achteras – gebruikte Toyota de expertise van Subaru.

Steer-by-wiresysteem

De Toyota bZ4X Concept wordt de eerste auto ter wereld met een stuurjuk én steer-by-wiresysteem.  Dankzij die technologie heeft de bestuurder meer controle en minder hinder van ruwe wegoppervlakken en bruuske remmanoeuvres en is de de respons nog preciezer afgestemd op de snelheid en stuurhoek. Met steer-by-wire neemt Toyota ook afscheid van het traditionele ronde stuurwiel, zoals Tesla ook lijkt te doen met de vernieuwde Model S. De bestuurder van de bZ4X krijgt een jukvormig stuur, en hoeft zijn handen dus niet meer over het wiel te verplaatsen om een bocht te maken: benieuwd hoe dat in de praktijk voelt.

Over de batterijgrootte, motoren en dergelijke meer vermeldt het persbericht niets.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy