maandag, 19 april 2021

Eerste vierwielaangedreven BMW M3 en M4 vanaf juli

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eerste vierwielaangedreven BMW M3 en M4 vanaf juli © BMW Group
Heiligschennis? Of net goed, want meer efficiënter… In ieder geval doorbreekt BMW vanaf deze zomer een lange traditie van achterwielaangedreven M3’s (en M4’s) doordat het beide modellen vanaf dan ook met de xDrive-vierwielaandrijving aanbiedt.


Amper enkele maanden nadat de nieuwe BMW M3 Berline en BMW M4 Coupé op de markt kwamen, voegt BMW M GmbH nog twee varianten toe aan het gamma door voor het eerst de M xDrive-vierwielaandrijving aan te bieden voor de performante sportwagens in het premium middenklassesegment. Door het motorvermogen met xDrive precies over de vier wielen te verdelen wordt de efficiëntie van de BMW M3 Competition Berline en de BMW M4 Competition Coupé nog vergroot.

Het vermogen van de 510 pk (375 kW) sterke zescilinder-in-lijn wordt in de nieuwe modellen overgebracht via de achttraps M Steptronic versnellingsbak met Drivelogic. De specifieke M vierwielaandrijving verdeelt het dan over de voor- en achterwielen om op elk moment de wendbaarheid, stabiliteit, tractie en circuitdynamiek te verbeteren. Tegelijk accelereren de M-modellen er nog sneller door. 

M xDrive en actief M differentieel

De krachtoverbrenging via het M xDrive-systeem biedt nu al een alternatief voor de klassieke achterwielaandrijving bij een groot aantal modellen van BMW M. Nu wordt het actieve M differentieel gecombineerd met de vierwielaandrijving. Naargelang de omstandigheden zorgt dat ook voor een volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de achterwielen. Dat helpt om het aandrijfkoppel zonder vermogensverlies over te brengen naar de weg, vooral wanneer de auto hard wordt gepusht of minder grip heeft aan één kant. Het M xDrive-systeem en het actieve M differentieel – inclusief geïntegreerde M specifieke tractiecontrole – worden aan het Dynamic Stability Control-systeem (DSC) gekoppeld voor een nauwkeurige interactie afhankelijk van de rijsituatie. BMW wil zo een dynamische rijervaring creëren die het gebruikelijke M gevoel combineert met een verbeterde tractie en stabiliteit.

Het M xDrive-systeem gebruikt een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak om het aandrijfkoppel volledig variabel te verdelen over de voor- en achterwielen. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling werd geoptimaliseerd om het mechanisme van de variabele vermogensverdeler doeltreffend te houden, zelfs bij hard rijden op het circuit. De vermogensoverdracht naar de differentiëlen voor- en achteraan gebeurt door aandrijfassen die speciaal voor de BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive werden ontwikkeld. De uitgaande assen die het aandrijfkoppel overbrengen op de wielen, zijn eveneens op maat gemaakt. In klassieke M stijl stuurt de vierwielaandrijving het meeste vermogen naar de achterwielen. Normaal gesproken wordt de aandrijfkracht volledig naar achteren gekanaliseerd, waarbij de voorwielen pas in werking treden als de achterwielen geen vermogen meer naar de weg kunnen sturen.

De transferbak beschikt over een specifieke regeleenheid en een geïntegreerde wielslipbeperking. Zo kan hij eventuele snelheidsverschillen tussen de voor- en achterwielen uitzonderlijk snel compenseren zonder het centrale DSC-management te moeten inschakelen.

De verbeteringen op het vlak van tractie, wegligging, wendbaarheid en dynamiek die de combinatie van M xDrive en het actieve M differentieel met zich meebrengt, vertalen zich ook in snellere acceleraties. De BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive hebben beide slechts 3,5 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/h te halen. Dat maakt ze 0,4 seconden sneller dan hun tegenhangers met achterwielaandrijving.

De dynamische overbrenging van het vermogen naar de weg in de BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive gebeurt via standaard BMW M lichtmetalen velgen van 19 duim op de vooras en 20 duim achteraan. De gesmede velgen met dubbele spaken en Jet Black-afwerking zijn voorzien van banden in maat 275/35 R19 vooraan en 285/30 R20 achteraan. Speciaal ontworpen circuitbanden met dezelfde afmetingen zijn ook als optie verkrijgbaar.

Geoptimaliseerde prestatiekenmerken

De vierwielaandrijvingstechnologie in de nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive wordt aangevuld met een vooras met dubbele veerpoot die speciaal voor deze modellen werd hertekend en voorzien is van een aangepaste voorasgeometrie en een individueel afgestemde stuurverhouding. De vierwielaangedreven modellen plukken bovendien de vruchten van een speciaal aangepaste versie van het motorolietoevoersysteem.

Drie M xDrive-modi 

Met M xDrive kan de bestuurder ook de eigenschappen en prestaties van de vierwielaandrijving afstemmen op de rijsituatie en zijn individuele voorkeuren. De gewenste instelling kan rechtstreeks worden geselecteerd in het instellingenmenu van het specifieke M besturingssysteem, dat keuze biedt uit drie verschillende transmissiemodi. In de standaard 4WD-stand levert de vierwielaandrijving een maximale tractie en een nauwkeurig controleerbare wegligging, terwijl het vermogen op elk moment duidelijk naar achteren wordt gestuurd. Door de 4WD Sport-modus in te schakelen wordt een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen gestuurd, zelfs in extreem dynamische rijsituaties, wat resulteert in een scherpere wendbaarheid. De lineaire opbouw van laterale krachten maakt het ook mogelijk om gecontroleerde drifts uit te voeren. Bestuurders kunnen het DSC-systeem ook volledig uitschakelen en de 2WD-modus inschakelen, waarbij de aandrijfkracht enkel op de achterwielen wordt overgebracht. Als het optionele M tractiecontrolesysteem is gemonteerd, zijn er in deze stand tien tractieniveaus mogelijk, net als bij de modellen met achterwielaandrijving. Deze vorm van krachtoverbrenging zonder tussenkomst van de chassiscontrolesystemen om de wagen te stabiliseren stelt geoefende bestuurders in staat om hun vaardigheden aan te scherpen met de optionele M Drift Analyser.

Bestuurders kunnen hun gewenste M xDrive-modus instellen en opslaan als onderdeel van de twee individuele M1- en M2-configuraties, samen met de instellingen voor motorkenmerken, schokdemperrespons, stuureigenschappen, remsysteem en andere parameters. Beide configuraties kunnen dan op elk moment onmiddellijk worden opgeroepen door een van de twee M toetsen op het stuurwiel in te drukken.

M-middenklassegamma met zes modellen

Door twee vierwielaangedreven modelvarianten aan het gamma toe te voegen, biedt BMW M GmbH nu zes verschillende performante middenklassers. De BMW M3 Berline en BMW M4 Coupé met hun combinatie van achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak worden aangevuld met de BMW M3 Competition Berline en BMW M4 Competition Coupé met achterwielaandrijcing en achttraps M Steptronic versnellingsbak met Drivelogic. Vanaf deze zomer komen daar dus de BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive bij. 

Later dit jaar volgt ook nog de nieuwe editie van de BMW M4 Cabrio.

De BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive worden vanaf juli 2021 gelanceerd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy