donderdag, 15 april 2021

Mercedes EQS: de elektrische S-Klasse die de bakens moet verzetten

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes EQS: de elektrische S-Klasse die de bakens moet verzetten © Daimler AG
We hebben er best lang moeten op wachten, sinds de eerste beetjes info over Mercedes’ elektrische topmodel werden vrijgegeven, maar ons geduld wordt nu beloond met alle details én foto’s van het nieuwe elektrische vlaggenschip waarmee het merk uit Stuttgart de bakens in het elektrische luxesegment wil verzetten.



2020 11 21 Image 20C0714 071De EQS is de volledig elektrische variant van de nieuwe S-Klasse en de eerste elektrische luxesedan van Mercedes-EQ. Hij loopt van dezelfde CO2-neutrale productielijn in Factory 56 in Sindelfingen (Stuttgart) als de S-Klasse, maar is eigenlijk een compleet andere auto. Hij staat op een gloednieuw, modulair platform voor elektrische Mercedessen en krijgt binnenkort met de EQE berline en de SUV-varianten van de EQS en EQE het gezelschap van extra modellen op basis van dezelfde architectuur. Het persdossier dat Mercedes ons bezorgde is niet minder dan 70 pagina’s lang en bulkt van de innovaties, technische details en snufjes. De EQS is dan ook een mijlpaal in de geschiedenis van het merk, waar veel van verwacht wordt.
2020 11 21 Image 20C0714 074Design 

Hoewel de EQS nauw verwant is aan de S-Klasse staat hij op een specifiek platform en kreeg hij een zogenaamd “Purpose Design”, waarmee Mercedes bedoelt dat het om een specifiek ontwerp voor elektrische auto’s gaat, en dus niet om een aan een bestaand platform aangepast ontwerp (“Conversion Design”). De lijn van de EQS is inderdaad extreem gestroomlijnd en gebruikt nadrukkelijk het zogenaamde “cab forward”-principe met een korte overhang vooraan en een ver naar voren geplaatste A-stijl. Daarmee is er geen twijfel mogelijk over het feit dat dit een elektrische auto is en geen traditioneel model. Vooraan vinden we een zogenaamde “Black Panel Unit” die de EQS een typisch, eigen gezicht geeft, met door een lichtstrip verbonden koplampen en een zwarte grille. Optioneel kan de grille met centrale Mercedes-ster voorzien worden van een driedimensioneel sterrenpatroon.
2020 11 22 Image 20C0714 011Achteraan heeft ook de EQS de kenmerkende doorlopende rode ledstrip die alle elektrische Mercedes EQ-modellen kenmerkt.

Als echte Mercedes-limousine is de EQS natuurlijk ook groot. Hij meet 5,21 meter in de lengte, 1,92 meter in de breedte en 1,51 meter in de hoogte. De koffer kan 610 liter tot 1.770 liter bevatten. De wielen zijn tussen 19 en 22 duim groot.
2020 11 28 Image 20C0714 023Versies en vermogens

Laten we beginnen met enkele cijfers. De EQS wordt in eerste instantie leverbaar als achterwielaangedreven EQS 450+ met een elektromotor op de achteras die 245 kW of 333 pk en 568 Nm maximumkoppel levert. Die versie accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden en heeft een op 210 km/h begrensde top. In eerste instantie krijgt hij de 107,8 kWh-batterij mee, waarover verder meer. Mercedes kondigt voor de EQS 450+ een elektrisch verbruik (WLTP) aan van 15,7 tot 20,4 kWh/100 km. Deze versie heeft een leeggewicht van 2.480 kg. 

Het voorlopige topmodel is de EQS 580 4MATIC+. Die gebruikt dezelfde grote batterij en wordt zoals zijn naam het al suggereert op de vier wielen aangedreven door middel van twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. Ze leveren 385 kW of 523 pk en zorgen voor een stoplichtsprint in 4,3 seconden. De topsnelheid wordt ook hier systematisch begrensd op 210 km/h. Het verbruik zou tussen de 17,4 en 21,8 kWh/100 km (WLTP) schommelen. Deze versie weegt 2.585 kg.

De vierwielaandrijving van de EQS 580 4MATIC+ beschikt over een Torque Shift-functie die het koppel continu variabel verdeelt tussen de voor- en achterste elektromotoren voor een optimale grip.

Later volgt nog een AMG-afgeleide met een hallucinante 761 pk (560 kW) die ongetwijfeld ook een hogere topsnelheid meekrijgt.
2020 11 21 Image 20C0714 015Recordaerodynamica

Mercedes is bijzonder trots op de stroomlijn van de EQS. Die breekt met een Cd van 0,20 het record van de meest gestroomlijne productieauto. Die aerodynamsche prestatie zorgt voor een recordrijbereik, want het merk kondigt een WLTP-actieradius aan van tot 770 kilometer, afhankelijk van de uitrusting en de configuratie van de auto. 

De EQS krijgt naargelang hij op de achter- of op alle vier wielen wordt aangedreven één of twee elektromotoren. De motor op de achteras krijgt op de 4MATIC+ bijstand van een tweede exemplaar voorin en beschikt dan over de Torque Shift-functie die het koppel intelligent en traploos verdeelt over de voor- en achteras en veel sneller reageert dan een klassieke mechanische vierwielaandrijving door 10.000 keer per minuut het koppel te controleren en zonodigaan te passen.

Natuurlijk maakte Mercedes ook werk van doorgedreven energierecuperatie. De bestuurder kan de graad van regeneratie door middel van stuurpaddles in drie standen regelen, en het maximale recuperatievermogen bedraagt 290 kW. “One pedal”-driving tot stilstand is daarmee mogelijk. 

Als S-Klasse-variant is de EQS het aan zijn stand verplicht om uitzonderlijk comfortabel en uitzonderlijk stil te zijn. Voor die stilte wordt gezorgd door de opmerkelijke aerodynamica en talloze maatregelen om het geluid en de trillingen te beperken. 

2020 11 22 Image 20C0714 084Batterij tot 107,8 kWh en 200 kW snelladen

De EQS werkt met een 400 volt-architectuur en wijdt een nieuwe generatie accu’s in. Die hebben een hogere energiedichtheid dan de accu’s van de vorige generatie. De grootste van de twee verkrijgbare aandrijfbatterijen heeft een bruikbare energieinhoud van 107,8 kWh, wat zo’n 26 procent meer is dan de batterij van de EQC-SUV. De tweede batterij is met 90 kWh eveneens een stevig exemplaar. Ze hebben tien of twaalf celmodules en worden ingeplant in de bodem van de auto.

Het opladen kan met de standaard boordlader van 11 kW of als optie met 22 kW, snelladen kan tot 200 kW.

Mercedes ontwikkelde die batterijen in eigen huis, voorziet de mogelijkheid om het accumanagementsysteem over the air van updates te voorzien en bouwt ze ook zelf in een nieuwe (vanaf 2022 eveneens CO2-neutrale) batterijfabriek in Hedelfingen (Stuttgart). Ze genieten van tien jaar of 250.000 kilometer capaciteitsgarantie. Dat betekent dat Mercedes verzekert dat de batterijen ook na die tijd nog minimaal 70 procent van hun initiële capaciteit behouden.

Onder de noemer “Electric Intelligence” voorziet Mercedes het navigatiesysteem van de EQS van software die de snelste en meest comfortabele route plant, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren, rekening houdend met files of een verandering in rijstijl. Het systeem kan bij de EQS ook de verwachte laadkosten per laadstop berekenen en doet aan “actieve actieradiusbewaking” en geeft zo aan dat het nodig is om de ECO-rijfuncties te activeren wanneer het risico bestaat dat de bestemming of het laadstation niet kunnen worden bereikt met de geselecteerde instellingen.

Eenmaal aan het laadstation aangekomen kan je de EQS opladen met gelijk- of met wisselstroom. Aan een gelijkstroom-snellader kan dat met snelheden tot 200 kW, waarbij je voor 300 kilometer extra WLTP-rijbereik kan zorgen in een kwartier. Thuis of aan openbare laadpalen met wisselstroom kan hij standaard aan 11 kW worden opgeladen of optioneel tot 22 kW. 

Onder de naam Plug & Charge kan je met de EQS via Mercedes me Charge makkelijk laden aan openbare laadpalen, zoals bijvoorbeeld bij Tesla. Het volstaat om de laadkabel aan te sluiten om met laden te beginnen. De communicatie tussen de auto en het laadstation loopt dan rechtstreeks via de laadkabel en de facturatie geschiedt eveneens automatisch. Bij de introductie van de EQS zal deze functionaliteit al mogelijk zijn bij de IONITY-laadstations in Europa.

Rijbereik

Afhankelijk van de batterijgrootte, de uitrusting en de configuratie van de auto kan de EQS op een volle batterijlading zoals reeds gesteld volgens Mercedes tot 770 km ver raken volgens de WLTP-norm. Voor het overige geeft Mercedes echter nog geen info over het rijbereik van de verschillende versies. Het specifieert in het persbericht evenmin welke versies over de kleinere batterij zullen beschikken.

Over-The-Air updates

Een hypermoderne auto als de EQS moet meegaan met zijn tijd. Dat betekent dat de auto nooit “af” is en continu kan evolueren, door middel van “Over-The-Air”-updates (OTA) op heel wat domeinen. Zo zullen bepaalde voorzieningen van de auto aangepast kunnen worden in functie van de persoonlijke wensen van de bestuurder of eigenaar. Het zal ook mogelijk zijn om via een online update de aparte sturing van de achterwielen, die standaard tot 4,5 graden met de voorwielen meesturen, uit te breiden tot tien graden voor een draaicirkel van amper 10,9 meter (in een auto van meer dan 5 meter lang). Naast het klassieke aankopen van individuele functies zijn abonnementen, tijdelijke activeringen en gratis testperiodes voorzien.

Technologische innovaties

Het aantal technologische innovaties is eindeloos. Een leuke is echter de “Automatic Comfort Doors”-voorziening voor de voor- en achterdeuren die inbegrepen is in het Premium Plus Package. Wanneer de bestuurder de auto nadert komen eerst alle deurklinken tevoorschijn. Wanneer hij of zij nog dichterbij komt opent de bestuurdersdeur zich automatisch. Wanneer hij in de auto zit en het rempedaal indrukt sluit de deur zichzelf opnieuw. De bestuurder kan hiermee via het MBUX-infotainmentsysteem van op de bestuurdersplaats bijvoorbeeld ook de achterdeuren openen wanneer hij iemand wil laten instappen.

Daarnaast beschikt de EQS standaard of als optie over de functies Automatic Valet Parking in combinatie met de Intelligent Park Pilot, over Digital Light-koplampen die markeringen of waarschuwingssymbolen op de weg kunnen projecteren, over Drive Pilot dat waar toegelaten volledig autonoom rijden tot 60 km/h mogelijk maakt, heeft hij een parfumeur aan boord met onder meer een speciaal voor de EQS ontworpen geur (No. 6 MOOD Linen genaamd), heeft hij een head-up display met een tot diagonale weergavegrootte van tot 77 duim, beschikt hij over een HEPA-filter die de binnenkomende lucht voor 99,65 procent van alle mogelijke partikels filtert, zit er een Burmester-soundsysteem met 15 speakers in enzoverder…
2020 11 22 Image 20C0714 061
De meest opvallende technologische innovatie in het interieur is ongetwijfeld het 141 centimeter brede MBUX Hyperscreen, waarover we het eerder reeds hadden. Dat scherm spreidt zich van links naar rechts over het hele interieur uit en telt drie grote schermen die visueel als één geheel onder een gebogen grote glazen afdekplaat zitten. Ze maken gebruik van het “zero layer”-principe, waarbij de belangrijkste toepassingen in functie van het gebruik en de omstandigheden altijd op het hoogste niveau en binnen het zicht van de bestuurder worden gevisualiseerd.

Over eventuele prijzen wordt nog niet gecommuniceerd. De marktintroductie is voorzien voor eind deze zomer. 

Vanzelfsprekend is dit artikel onvolledig. Dat kan ook niet anders, als je weet dat het persdossier 70 pagina’s telt. De Mercedes-verkopers zullen het niet gemakkelijk hebben om alle functies en innovaties van de EQS aan de potentiële kopers uit te leggen, maar wees gerust: ook zonder alle details tot in de puntjes te beheersen zal het fijn rijden zijn in de grootste én eerste elektrische limousine van Mercedes.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy